اینترنت

برای میزبانی سایت سرور ایران بهتر است یا خارج؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که صاحبان و مدیران وب‌سایت‌های تجاری و فروشگاهی ممکن است با آن روبرو شوند این است که بهتر است برای میزبانی وب سایت خود از سرور ایران استفاده کنند یا سرور خارج؟ با توجه به این که لوکیشن قرار گیری سروری که می‌خواهید برای میزبانی سایت خود از آن استفاده کنید یکی از فاکتورهایی است که تاثیر زیادی در سئو و رتبه‌بندی سایت شما دارد، بهتر است برای نتیجه بهتر موقعیت سرور را متناسب با موقعیت کاربران هدف خود انتخاب کنید.

در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید به این سوال که بهتر است برای میزبانی سایت خود از سرور ایران استفاده کنید یا سرور خارج از ایران، پاسخ داده و بهترین انتخاب را با توجه به نیاز کسب‌وکارتان داشته باشید.

تفاوت‌های اصلی سرور ایران و خارج

سرورهای ایران و خارج تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و هر یک برای نیازهای بخصوصی مناسب هستند. برای مثال ترافیک مورد نیاز برای سرورهای ایرانی کم‌تر از سرورهای خارج است اما از طرفی پهنای باند سرورهای خارج بسیار وسیع‌تر از سرورهای ایرانی است. بعلاوه به طور معمول در سرورهای خارجی سخت‌افزارهای جدیدتری استفاده شده است. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو در این است که با سرورهای خارجی به منابع اینترنت در سطح جهانی دسترسی خواهید داشت در حالی که با استفاده از سرور ایران با محدودیت‌های اعمال شده روی اینترنت ایران مواجه خواهید شد.

تفاوت‌های اصلی سرور ایران و خارج
تفاوت‌های اصلی سرور ایران و خارج

در ادامه به بررسی مزایای و معایب هر یک از این سرویس‌ها می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است.

مقایسه سرور ایران و خارج برای میزبانی سایت

بهترین کشورهای خارجی که در حال حاضر به ایرانیان خدمات مناسب با سرعتی رضایت بخش ارائه می‌دهند شامل آلمان، فرانسه، هلند، امارات و ترکیه می‌شوند. البته در صورت تمایل می‌توانید از کشورهای دیگری نظیر آمریکا، کانادا و … نیز نسبت به خرید vps یا اجاره سرور اختصاصی اقدام کنید اما به دلیل فاصله زیاد جغرافیایی این کشورها با ایران، ممکن است با کاهش کیفیت و سرعت سرویس و پینگ بالا مواجه شوید که یکی از عوامل بسیار مهم در سرعت سرور به شمار می‌رود.

در ادامه به مقایسه سرور ایران و خارج برای میزبانی سایت می‌پردازیم تا بوتانید بهتر در رابطه با لوکیشن سرور تصمیم‌گیری کنید.

 پینگ و سرعت لود سایت

یکی از نکات بسیار مهمی که باید هنگام انتخاب سرور به آن دقت کنید این است که کاربران هدف شما کجا هستند. برای مثال سرورهای ایران به دلیل فاصله بسیار کمی که با کاربران ایرانی دارند، بهترین سرعت لود را برای کاربران ایرانی فراهم کرده و پینگ بسیار پایینی دارند. هرچقدر دستگاه مورد استفاده توسط کاربر و دیتاسنتری که سرور در آن قرار گرفته است از نظر لوکیشن به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، در نتیجه سرعت لود سایت نیز بالاتر می‌رود.

البته در صورتی که کاربران شما در خارج از ایران قرار دارند و یا می‌خواهید با شرکت‌های خارجی و شرکت‌هایی که برای برقراری ارتباط با آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد همکاری کنید لازم است یک سرور خارج از کشور تهیه نمایید.

اختلاف قیمت بر اساس سیستم عامل

اگر قصد دارید روی سرور خود سیستم عامل ویندوز نصب نمایید، استفاده از سرورهای ایران برایتان انتخاب مقرون به صرفه‌تری به شمار می‌رود. با توجه به این که برای نصب سیستم عامل ویندوز نیاز به تهیه لایسنس دارید و در ایران نیز قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، در صورتی که نمی‌خواهید با سایت‌های خارجی همکاری کنید می‌توانید از سرورهای ایران استفاده کنید تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

از طرفی در صورتی که می‌خواهید از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید، چندان تفاوتی میان سرور مجازی لینوکس ایران و خارج وجود ندارد. دلیل این موضوع متن باز بودن و رایگان بودن سیستم عامل لینوکس است.

مقایسه قیمت کلی سرورهای داخلی و خارجی

با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر برای کشور ایران اعمال شده است و هم‌چنین نوسانات ارزی دلار، می‌توان گفت که تقریبا تمام سرویس‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور شاهد افزایش قیمت بوده است. البته با این وجود هنوز هم قیمت سرورهای ایرانی بسیار پایین‌تر بوده و می‌توانند برای سایت‌های پرترافیکی که کاربران آن‌ها داخل ایران هستند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

مقایسه میزان پایداری و آپتایم

خوشبختانه این روزها کیفیت سرورهای داخلی با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی دارند. با این وجود با توجه به این که زیرساخت‌های تکنولوژی در خارج از کشور (به خصوص کشورهای اروپایی) بسیار قدرتمندتر و به‌روزتر هستند، تاثیر مستقیمی بر آپ‌تایم و زمان در دسترسی بودن سرور می‌گذارد.

بنابراین می‌توان گفت سرورهای خارج و لوکیشن‌های اروپا از نظر آپ‌تایم کمی تفاوت دارند.

میزان امنیت

به طور کلی امنیت سرور یک موضوع داخلی بوده و به سیستم عامل و تنظیماتی می‌شود که بر روی سرور فیزیکی اصلی انجام شده است و در صورتی که این موارد توسط افراد متخصص و خبره انجام شده باشد چه سرورهای ایران و چه سرورهای خارج از امنیت کافی برخوردار خواهند بود. با این وجود باید به این موضوع توجه داشته باشید که به دلیل عدم دسترسی فیزیکی به سرورهای خارج، نیاز به اجاره یک سرور اختصاصی با دسترسی فیزیکی خواهید داشت.

به طور کلی در صورتی که امنیت سرور برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بهتر است از سرورهای داخل ایران برای میزبانی سایت خود استفاده نمایید.

تاثیر استفاده از هاست ایران  یا خارج بر سئو سایت

نمی‌توان گفت که انتخاب سرور ایران یا خارج برای میزبانی سایت تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد اما همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بسته به لوکیشن مخاطبین هدف شما هرچه سرور به دستگاه مخاطبین نزدیک‌تر باشد سرعت سایت بالاتر رفته و این سرعت لود بالا می‌تواند تا حدی بر سئو سایت نیز تاثیر مثبت بگذارد.

در دسترس بودن

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام انتخاب سرور ایران و خارج به آن توجه کنید، در دسترس بودن سرور هنگام بروز اختلالات در اینترنت بین‌الملل است. در صورتی که به هر دلیلی اینترنت بین‌الملل قطع یا دچار اختلال شود، این احتمال وجود دارد که دسترسی از داخل به سرورهای خارجی مانند سرورهای اروپا قطع شود اما سرورهایی که دیتاسنتر آن‌ها در ایران هستند هم‌چنان در دسترس خواهند بود. به همین دلیل بهتر است وب سایت‌هایی که اطلاعات بسیار مهمی دارند و از دست رفتن اطلاعات می‌تواند برای آن‌ها مشکلات بسیاری به وجود بیاورد از سرورهای ایران استفاده کنند.

مقایسه سرور ایران و خارج برای میزبانی سایت
مقایسه سرور ایران و خارج برای میزبانی سایت

برای میزبانی سایت کدام یک را استفاده کنیم؟

پس از این که در رابطه با نوع سرور (مجازی و اختصاصی) تصمیم خود را گرفتید، نوبت به تصمیم گیری در رابطه با دیتاسنتر می‌رسد.

تا به این جا برخی از تفاوت‌های اصلی استفاده از سرور ایران و خارج برای میزبانی سایت را مورد بررسی قرار دادیم که می‌توانید با بررسی آن‌ها و تطبیق با نیازهای سایت خود و انتظاراتی که از سرور دارید، سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا