متاهوش مصنوعی

مدل جدید هوش مصنوعی متا بدون نیاز به آموزش، سوالات را پاسخ ‌می‌دهد

متا به تازگی از یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام Segment Anything رونمایی کرد که قادر است بدون آنکه آموزشی ببیند، آیتم‌ها را تشخیص دهد. 

این در حالی است که معمولا مدل‌های هوش منوعی برای شناسایی اشیا، به آموزش و تعلیم نیاز دارد. به گفته متا، هوش مصنوعی این شرکت قادر است اشیای موجود در تصاویر و یا حتی ویدیوها را که در دیتابیس آن وجود نداشته، تشخیص دهد. 

به گزارش رویترز، این ابزار قادر است با سایر مدل‌های هوش مصنوعی نیز ادغام شود. همچنین ‌می‌تواند یک شی سه بعدی را با استفاده از یک تصویر واحد ایجاد کند و یا از دل یک هدست واقعیت مجازی، یک نقاشی را خلق و یا با تایپ یک کلمه «گربه»، تما‌می‌گربه‌های موجود در تصویر و یا ویدیو را شناسایی کند. 

در واقع، Segment Anything ‌می‌تواند نیاز به آموزش را در مدل‌های هوش مصنوعی حذف کرده و یا به حداقل برساند. به گفته متا، این مدل هوش مصنوعی و مجموعه دیتای آن قابل دانلود خواهد بود.

البته متا اعلام کرد که افراد و شرکت‌ها ن‌می‌توانند این مدل را در محصولات خود استفاده کنند بلکه ‌می‌توان از آن در کارهای تحقیقاتی و افزایش دانش و شناخت نسبت به این فناوری بهره ‌می‌برد. 

در حال حاضر، این شرکت از فناوری تقریبا مشابهی برای مدیریت محتوای ممنوعه، پیشنهاد پست‌ها و یا تگ کردن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیت خود استفاده ‌می‌کند.

با این حال، توسعه‌دهندگان ‌می‌گویند در مدل هوش مصنوعی موجود، نقاط ضعف‌هایی وجود دارد و دقت آن به مانند دیگر مدل‌هایی سایر شرکت‌ها نیست. اگرچه Segment Anything ‌می‌تواند دستورات را به صورت لحظه‌ای پردازش کرده و پاسخ دهد اما در پردازش برخی دستورات و تصاویر با مشکل مواجه ‌می‌شود. 

متا نیز این موضوع را تایید و اعلام کرده که برخی از ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی که این روزها در دسترس کاربران هستند، ‌می‌توانند در برخی حوزه‌ها عملکرد بهتری نسبت به Segment Anything داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا