ایراناینترنت

وزیر ارتباطات: کسب‌وکارهای اینترنتی به جریان طبیعی خود بازگشته‌اند

آی‌تی ایران- بیش از ۶ ماه از فیلتر اینستاگرام می‌گذرد و در این مدت بسیاری از کسب‌وکارها یا تعطیل شده یا تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند، حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید درست است که در ماه‌های اول فیلترینگ اینستاگرام کسب‌وکارها با مشکل مواجه شده‌اند، اما حالا آنها به جریان فعالیت طبیعی خود بازگشته‌اند. عیسی زارع‌پور برای تصدیق حرف خود نیز به آمارها افزایش یافته ترافیک در شرکت پست اشاره کرده است. 

این اظهارات زارع‌پور در حالی است که بهمن ماه سال گذشته رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه‌ای به او درخواست کرده بود تا وضعیت اینترنت کشور و برداشتن مشکلات در شبکه در جلسه‌ کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی شود. 

کسب‌وکارهای اینترنتی مسیر خود را پیدا کرده‌اند

عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که ایجاد محدودیت و رفع محدودیت نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. او با اشاره به نامه مجتبی توانگر، نماینده مجلس در این خصوص هم اعلام کرد: « نامه‌ای به دفتر رئیس جمهوری نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند، دفتر ریاست جمهوری هم نامه را از جنبه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم. کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرجع تصمیم گیری برای فیلتر و رفع فیلتر نیست، در این راستا ما جلسه این کارگروه را تشکیل داده و وضعیت کسب و کارها را در شش ماه گذشته و بعد از ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم آمریکایی، ارزیابی کردیم.»

او ادامه داد: «آمارهای بانک مرکزی و شرکت ملی پست هم بررسی و جمع بندی دوستان این شد که با وجود آسیب و بروز مشکل برای کسب و کارها در ماه‌های اول، اکنون روند طبیعی کسب و کارهای اینترنتی در جریان است؛ به طوریکه آمار ترافیک شرکت ملی پست از نظر جابجایی تعداد مرسوله‌ها، نسبت به شهریورماه افزایش پیدا کرده است. این آمار در ماه‌های مهر و آبان کمی افت داشت، اما اکنون هم درآمد شرکت ملی پست و هم تعداد مرسوله ای که جابه جا می کند، افزایش پیدا کرده است.»

زارع پور با بیان اینکه چرا آمار شرکت ملی پست در این باره مهم است، گفت: «بیشتر کسب و کارهای اینترنتی، کالا محوراند و بخش قابل توجهی از محصولات آنها توسط پست جابه جا می‌شود. بعضی از پلتفرم‌های بزرگ در تهران و کلان‌شهرها خودشان شبکه توزیع دارند، اما عموما و مخصوصا کسب و کارهایی که در پلتفرم‌های خارجی بودند و اکنون در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند، بسته‌های خود را به شرکت ملی پست می‌دهند، بنابراین اینکه حجم تجارت الکترونیکی، درآمد و تعداد مرسوله‌های پست افزایش پیدا کرده، نشان می‌دهد که کسب و کارهای اینترنتی مسیر خود را پیدا کرده‌اند. جدا از اینکه ممکن است به اشکال مختلف در پلتفرم‌های خارجی هم فعال باشند.»

آیین نامه حمایت از کسب‌وکارها که هنوز اجرا نشده است

همزمان با افزایش محدودیت‌های اینترنتی در پاییز سال گذشته وزارت ارتباطات با همکاری وزارت اقتصاد از طرحی به نام آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای جبران ضرر این کسب‌وکارها از قطعی و محدودیت اینترنت رونمایی کرد.

حالا پس از گذشت تقریبا ۵ ماه از رونمایی و ابلاغ این آیین نامه بسیاری از کسب‌وکارها اعلام می‌کنند نتوانسته‌اند از مزایای این آیین‌نامه استفاده کنند.

حتی عیسی زارع‌پور هم در گفت‌وگو خود با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که بخش‌هایی از این آیین نامه به اجرا در نیامده است.

او در این مورد گفت: «نکته مهم دیگری که در کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی شد، بررسی اجرای آیین نامه سکوها و کسب و کارهای اینترنتی مصوب آبان ماه توسط دولت برای کمک به آنها، بود. در این آیین نامه به دستگاه‌‌های مختلف مأموریت داده شده و در جلسه اخیر میزان پیشرفت این آیین نامه بررسی و مشخص شد متأسفانه با وجود اینکه بعضی از دستگاه ها کارشان را به خوبی انجام دادند مانند بحث معافیت‌های مالیاتی اما بخش هایی از آیین نامه هنوز اجرا نشده است.»

او ادامه داد: «در این راستا، کارگروهی تشکیل دادیم که هر هفته این موضوع را رصد می کند و قرار شد دستگاه‌هایی که کم کاری کرده‌اند، به ریاست محترم جمهوری اعلام شود تا تذکرات لازم را دریافت کنند و درنتیجه با اجرای کامل آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی بتوانیم مسیر رشد و توسعه را فراهم و اگر آسیبی دیده‌اند، جبران کنیم. بر این اساس، حتی اگر برای یک کسب و کار هم مسئله‌ای به وجود آمده باشد، برای دولت مهم است؛ هرچند وزارت ارتباطات متولی کسب و کارها نیست اما به دلیل اینکه این موضوع برای من مهم بود، شخصا این آیین نامه را پیگیری کردم.»

براساس اظهارات زارع‌پور، در اجرای  این آیین نامه خدماتی باید توسط بانک مرکزی و برای کسب و کارها فراهم می‌شد، بخش‌هایی مانند ایجاد حساب امانی، خرید اعتباری و کیف پول اما اینها هنوز اجرایی نشده است. بانک مرکزی پنج کار برعهده داشته اما حدود سه مورد آن در حال اجرا و بقیه اجرا نشده است و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند. همچنین سازمان صدا و سیما قرار بود اقداماتی انجام دهد که بخش هایی از آن انجام شده و اقدامات لازم در زمینه برنامه سازی برای معرفی در دست اقدام قرار دارد. مثال دیگر بحث وام است که متأسفانه هنوز تخصیص لازم داده نشده و امیدواریم از محل بودجه سال ۱۴۰۱ بتوانیم بخشی را دریافت کنیم تا بتوانیم به کسب و کارها ارائه دهیم.

بازنگری در محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌ها

در ماه‌های آخر سال گذشته وزیر ارتباطات بارها در حاشیه گفت‌وگوهای خود خبر داد که قرار است بازنگری‌های در فیلتر سرویس‌هایی که در گذشته فیلتر شده‌اند صورت بگیرد، و از برخی سرویس‌ها مانند کلاب‌هاوس یا حتی گوگل پلی رفع فیلتر شود اما در نهایت این اتفاق رخ نداد. حالا هم او در این گفت‌وگو مانند همیشه  گفته است که مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه نیست.

زارع پور در این مورد گفت: «مرجع تصمیم گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رای دارد و دولت هم شش عضو دارد؛ ما اعتقاد داریم که باید در برخی از محدودیت هایی که در سال های گذشته ایجاد شد، بازنگری هایی انجام شود و آقای رئیس جمهور هم در یکی از بندهای حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کردند، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشتند که طبیعتا باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.»

او با بیان اینکه پیشنهادهای را به کارگروه مذکور اعلام کرد‌ه‌اند که در حال بررسی است، ادامه داد: «بخش‌هایی اعمال شده و بخش‌هایی مانند گوگل پلی و کلاب هاوس در حال بررسی و نیازمند اجماع و موافقت تمام اعضاست و تلاش می‌کنیم تا سکوها، سایت‌ها و پلتفرم‌های مورد نیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند، اما مرجع تصمیم‌گیری وزارت ارتباطات نبوده و در شرایط فوق العاده امنیتی هم مراجع امنیتی تصمیم گیرند. محدودیت‌های اخیر هم با تصمیمات آنها اعمال شد و شروطی برای ادامه فعالیت دو پلتفرم خارجی داشتند که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا اعلام شد تا چنانچه قواعد کشور را بپذیرند اجازه فعالیت قانونی در کشور داشته باشند؛ این موضوع مختص به دو پلتفرم خارجی نبوده و حتی درباره استارلینک هم اعلام شد که اگر قواعد لندینگ رایت ما را بپذیرند، اجازه خواهند داشت.»

زارع پور همچنین درباره توافقات انجام شده در سفر اخیر رئیس جمهوری به چین، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت:« تفاهم نامه‌ای با وزیر همتای خود در چین توسط وزیر محترم امور خارجه به نمایندگی از بنده امضا شد. ما در حوزه‌های گوناگون مانند فضایی و ساخت ماهواره های مشترک و بحث ساخت گوشی، توسعه شبکه، به دنبال توسعه همکاری هستیم. همچنین در حوزه توسعه ارتباطات نسل پنجم تنها سه کشور سازنده تجهیزات باکیفیت وجود دارد که یکی از آنها چین است. علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه تعاملات ارتباطات و انجام کارهای تحقیق و توسعه مشترک در موضوعات گوناگون هم تفاهم نامه امضا شده است اما نیازمند پیگیری است.»

او تاکید کرد: «ما به دنبال توسعه همکاری با همه کشورهایی هستیم که ظرفیت‌هایی داشته باشد و یا ما ظرفیت خود را در اختیارشان قرار می دهیم؛ در این راستا یکی از برنامه هایی که دنبال می کنیم، توسعه روابط بین المللی است. همچنین در رابطه با پیام رسان ها هم صحبت های کلی انجام شده است اما تصمیم خاصی گرفته نشده است.»

وعده بسته‌های ۶۰ گیگابایتی اینترنت در سال جدید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حذف بسته‌های اینترنتی بلندمدت اپراتورها در ابتدای سال و ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی که شهریورماه وعده داده اما ارائه نشد، توضیح داد: «این وعده باید جدی‌تر پیگیری می‌شد، اما بعد از مدت زمان گفته شده، برای ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی با محدودیت‌های رخ داده رو به رو شدیم و درآمدهای اپراتورها در ابتدا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. هرچند در حال حاضر این کاهش جبران شده و برخی اپراتورها درآمد ۱۰ ماهه اولشان به درآمد سال ۱۴۰۰ رسید اما به دلیل مواجهه با محدودیت‌های مذکور درخواست داشتند که این موضوع عقب بیافتد اما پیگیری می کنیم که حتما این مسئله در سال ۱۴۰۲ رخ دهد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره اختلال‌هایی که در چند ماه اخیر در اینترنت کشور رخ داد تشریح کرد: «در وزارت ارتباطات در تلاشیم بهترین سرویس را برای مردم عزیز فراهم کنیم البته همانگونه که می‌دانید بخشی از شبکه در اختیار ماست. بخشی که در اختیار ما قرار دارد شرکت ارتباطات زیرساخت است و بخش قابل توجهی از شبکه در اختیار مخابرات، اپراتورهای همراه و ثابت هستند که ما وظیفه نظارت و تنظیم گری آنها را داریم. هدف ما این است که بهترین ها را فراهم کنیم، در لایه زیرساخت در سال گذشته ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه در مخابرات کشور و بین استانی اضافه کردیم، در تأمین پهنای باند اینترنت مورد نیاز کشور هم تقریبا بیش از سه برابر پهنای باند داریم و در یک سال اخیر از منابع مختلف اینترنت را تأمین کردیم. همچنین تنوع بخشی به منابع تأمین اینترنت کشور یکی از هدف گذاری‌هایی بوده که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.»

او درباره آخرین وضعیت فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور اظهار کرد: «ما قواعد سرزمینمان لندیگ رایت را سال گذشته تصویب و به اپراتورها ابلاغ کردیم و چند ماه اخیر هم نامه ای به استارلینک و همه اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای ارسال کردیم و از طریق اتحادیه بین المللی ارتباطات ITU هم پیگیری می‌کنیم که مذاکراتی شکل بگیرد و آنها بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا