تکنولوژی

پردازنده جدید AMD، اینتل را به چالش کشید

شرکت AMD رسما از آغاز عرضه پردازنده سری Ryzen 7045HX خبر داد که به گفته این شرکت، ۱۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های جدید اینتل است.

به گفته این شرکت، پردازنده مذکور که با اسم دراگون رینج -Dragon Range- نیز شناخته می‌شود، اولین چیپی است که توسط مهندسان این شرکت با فناوری ۱۶ هسته‌ای طراحی شده است. به گفته این شرکت، دراگون رینج در نسخه‌های ۱۶.۱۲ و ۸ هسته‌ای و با فناوری ساخت ۵ نانومتری وارد بازار خواهد شد.

به استثنای مدل پیشرفته Ryzen ۹ 7945HX، دیگر مدل‌های این خانواده دارای TPD یا همان توان حرارتی قابل تنظیم در محدوده ۴۵ تا ۷۵ وات هستند. همچنین فرکانس بوست آن ۵ گیگاهرتز عنوان شده است.

پردازنده 7945HX نیز از توان حرارتی حداقلی ۴۵ تا ۷۵ وات بهره می‌برد و به ۱۶ هسته پردازشی مجهز شده است؛ این یعنی دو برابر هسته‌های به کار رفته در پردازنده پیشرفته قبلی این شرکت موسوم به 6900HX.  

همچنین بوست کلاک7945HX برابر با ۵.۴ گیگاهرتز و کش ترکیبی L۲ و L۳ آن برابر با ۸۰ مگابایت عنوان شده است. برای درک بهتر این اعداد و ارقام باید گفت که 6900HX می‌تواند به حداکثر بوست کلاک ۴.۹ گیگاهرتزی برسد و کش آن نیز ۲۰ مگابایت عنوان شده است.  

شرکت AMD اما توان و قدرت پردازنده جدید خود یعنی 7495HX را با مدل 6900HX مقایسه و اعلام کرده که نتایج نشان می‌دهد که محصول جدید در کارکردهای مختلف، بین ۴۱ تا ۲۱۱ درصد بهتر عمل کرده است.  

همچنین نتایج  بنچماک Cinebench نشان داد که این چیپ جدید در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب ۲۲ و ۱۲۳ درصد عملکرد بهتری را ثبت کرد.  

شرکت AMD دستاورد جدید مهندسان خود را با پردازنده ۱۶ هسته‌ای Core i9-12900HX نیز مقایسه و اعلام کرد که پردازنده 7495HX بین ۱۸ تا ۱۶۹ درصد در بنچمارک‌های مختلف، نتایج بهتری را ثبت کرده است.  

این شرکت همچنین پردازنده جدید 7495HX را با یکی از جدیدترین پردازنده‌های اینتل به نام Core-i913950HX مقایسه کرد. در بررسی‌هایی که در ۳۱ بخش روی این دو پردازنده صورت گرفت، محصول AMD توانست در ۲۶ مورد برتری یابد و به طور میانگین، ۱۰ درصد عملکرد سریع‌تری را ثبت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا