ایران

مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد

امروز (۱۰اسفند) در آستانه تشکیل شورای عالی فضای مجازی مراسم تودیع و معارفه دبیر پیشین و جدید این شورا با حضور مدیران وزارت ارتباطات و رئیس دفتر رئیس جمهوری برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم ابواحسن فیروزآبادی، دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی به عنوان اولین سخنران اعلام کرد که تا کنون و پس از ۱۱ سال از شروع فعالیت این شورا ۵۷ سند در بخش‌های مختلف تصویب شده است. 

او با اعلام اینکه در سیاست‌گذاری‌های کلان شورای عالی فضای مجازی در مورد چند موضوع شورا اهتمام داشته است به توجه ویژه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت:‌ «در دوره ریاست جمهوری پیشین و دوره دولت سیزدهم شاهد همگرایی روزافزون در زمینه شبکه ملی اطلاعات بودیم و توانستیم به یک وفاق مناسب در مورد تعریف، طراحی و الزامات شبکه ملی اطلاعات برسیم و امیدوارم این همگرایی بعد از من هم با حمایت تمام قوا در کشور ادامه داشته باشد.»

فیروزآبادی با اعلام اینکه شبکه ملی اطلاعات روح استقلال ایران در فضای مجازی است اعلام کرد: «معتقدیم شبکه ملی اطلاعات معنا بخشی به کشور جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی است، یعنی نظام معنادهی ما در فضای مجازی از طریق مگا پروژه شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود که روح آن استقلال ایرانی است، روح آن کنشگری و ایفای نقش در نظام جهانی شده و نظام جهانی فضای مجازی است.»

به گفته او در پروژه شبکه ملی اطلاعات بحث‌های مختلفی از جمله هویت، اعتماد و امنیت مورد توجه قرار گرفته است. فیروزآبادی در این مورد گفت:‌ «در این پروژه عظیم چند مطلب مورد توجه ما قرار گرفته است. از جمله آنها بحث هویت است. ما به هویت در فضای مجازی کشور اهمیت داده‌ایم، چون اعتقاد داریم که گمنامی یک اصل ذاتی فضای مجازی نیست؛ گمنامی موردی است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها بر این فضا تحمیل کرده‌اند و مقاومت می‌کنند و در صدد این هستند که استقلال کشورها را از طریق توسعه گمنامی در این فضا از بین ببرند.»

حملات سایبری گسترده به ایران

فیروزآبادی با اعلام اینکه آنها در نظام هویت به دنبال تقویت نظام اعتماد و امنیت در فضای مجازی بوده‌اند توضیح داد:‌«رکن دوم فضای مجازی که بحث امنیت است به آن توجه کردیم و یکی از مهمترین سند‌هایی که در این دوره به تصویب رسید، سند پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی بود. برای اجرای این سند هم تیم‌های غربالگری تشکیل دادیم و به حدود ۱۰۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی اعزام کردیم تا نظام امنیت آنها مورد کنترل واقع شود.»

فیروزآبادی در سخنرانی خود از حمله‌های سایبری سنگین به ایران خبر داد که به گفته او اگر شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های داخلی در کشور شکل نگرفته بود این حملات می‌توانست ضرر‌های زیادی به کشور بزند. آنطور که او گفت در حمله‌های سایبری اخیر به هیچ یک از بخش‌های کشور آسیبی وارد نشده است. 

فیروزآبادی با اعلام اینکه در حوادث خیابانی اخیر نظام سلطه جهانی دو برنامه عمده در رابطه با جمهوری اسلامی داشته که یکی از آنها به گفته او اغتشاشات خیابانی بوده و دومی نیز حمله سایبری بوده است. 

او در این مورد گفت: «اینها روی حمله سایبری به شدت حساب باز کرده بودند که بتوانند زیرساخت‌های حیاتی ما را طبق اطلاعات موثقی که داریم همانطور که در نظام سوخت‌رسانی این کار کردند در نظام توزیع انرژی برق نیز همان کار را انجام دهند که خداروشکر علی رغم شدت حملات که بی‌سابقه بوده نتوانستند کاری انجام دهند.»

او ادامه داد: «ما بنا به شواهد و دلایلی محکمی که داریم شدت حملات  و وسعت حملات که به جمهوری اسلامی در ۳-۴ ماه اخیر صورت گرفته به مراتب بیشتر از حملات سایبری به روسیه بوده است. علتش هم واضح است و آن اینکه در حمله به روسیه نظام غربی از  انجمن‌ها و توان خودش استفاده کرد، ولی در حمله به ایران به شدت از توان اسرائیل، عربستان گروه‌های ضد انقلاب و بعضی عوامل در داخل کشور استفاده شد. حتی شبکه زیرساخت کشور را مورد حمله سایبری قرار دادند که خوشبختانه در هیج زمینه‌ای شاهد اختلال نبودیم.»

فیروزآبادی از حمله‌های گسترده به نظام بانکی کشور نیز خبر داد و اعلام کرد که پیش از اعتراض‌های خیابانی اطلاعات موثقی به دست آورده‌اند که گروهی به دنبال حمله به حساب‌های بانکی افراد در داخل کشور بوده‌اند. در نهایت آنها به کمک بانک مرکزی توانسته‌اند در زمان کوتاه پروژه رمز پویا را اجرا و جلوی این حمله‌های سایبری را بگیرند.

پیام‌رسان‌های بومی با گنجایش ۱۰۰ میلیون کاربر

همچنین فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنرانی خود به رشد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در کشور اشاره کرد و آن را مدیون سند پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دانست. 

او با اعلام اینکه با همه فراز و نشیب‌هایی که در این زمینه وجود داشته استفاده از پیام‌رسان‌های بومی مورد استقبال و استفاده مردم قرار گرفته است گفت: «به هر حال با همه فراز و نشیب‌ها که وجود داشت، امروز شاهد حضور و وجود شبکه‌های پایدار پیام‌رسان داخلی هستیم که می‌توانند نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در کشور به عضویت بپذیرند و حتی فراکشوری فعالیت کنند و شاهد ایجاد هسته‌های پرقدرت در اقتصاد دیجیتال هم در حوزه محتوا مانند VODها و هم در حوزه ‌های خدمات عمومی مانند کسب‌وکار حمل و نقل کیف پول و … هستیم.»

به گفته او امروز سطح توانمندی خدماتی که در اقتصاد خدمات جمهوری اسلامی ارایه می‌شود در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است. او تاکید کرد که این  خدمات دارای نظام اعتماد و امنیت بالاست که این نظام اعتماد، مقبولیت و امنیت بالا هم به خاطر اسنادی است که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.

در ادامه این مراسم محمدامین آقامیری، دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی به سخنرانی پرداخت. او در سخنرانی کوتاه و ساده‌ای که داشت تاکید کرد که حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی در فضای سنتی تفاوت بسیاری دارد و  باید همه سرکار بیایند تا بتوانیم فضای مجازی بسازیم تا مردم به آن افتخار کنند.

دبیر جدید شورا و مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد مزیتی که حکمرانی فضای مجازی به وجود آورده، این است که می‌توان با مشارکت آحاد مردم حکمرانی کرد.

حکمرانی ملی در فضای مجازی 

در پایان این مراسم، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم تاکید کرد که در حوزه فضای مجازی باید همانند فضای حقیقیباید به دنبال حکمرانی ملی باشیم.

او در این مورد گفت: « همان‌طور که ما در فضای حقیقی و در سرزمین و وطن‌مان قائل به حکمرانی ملی هستیم فضای مجازی را نیز باید مشمول حکمرانی ملی دانست. فضای مجازی ایران اسلامی متعلق به ما، ایران و ایرانیان است همان گونه که سرزمین مادری ما متعلق به ماست. همان‌طور که برای وجب به وجب سرزمین از جان مایه می‌گذاریم از فضای مجازی ایران نیز باید با همان همیت و تعصب حفاظت و حراست کرده و آن را مشمول حکمرانی ملی بدانیم.»

او ادامه داد: «این عرصه نباید جای جولان بیگانگان به ویژه بدخواهان ایران و انقلابمان باشد و همان‌طور که در حکمرانی سرزمینی از دانش دانشمندان و فناوری‌های نوین در کشورهای مختلف بهره گرفته‌ایم، اشکالی ندارد و لازم است از دانش اندیشمندان ولو غیربومی‌ها بهره بگیریم؛ اما حاکمیت آن با ما است، نسخه‌نویسی برای جامعه را خودمان باید انجام بدهیم.» او تاکید کردکه در حکمرانی فعلی به فضای مجازی امن، مطمئن و مورد اعتماد نیاز داریم. به باور او امنیت در فضای مجازی باید برای کاربران و فعالان این عرصه مهیا شود و باید در کنار همه اینها پدافند متناسب در برابر هجمه‌های بیگانگان در نظر گرفت.

او انجام تمام این خواسته‌ها را به توسعه شبکه ملی اطلاعات گره زد و گفت: «در دولت گذشته ۲۳درصد از شبکه ملی اطلاعات عملیاتی شده بود، اما در یک و نیم سال دولت سیزدهم ۲۳ درصد به آن افزوده شده و با انجام ۵۷ درصد شبکه ملی اطلاعات در میانه راه هستیم. تا رسیدن به ۱۰۰ درصد کار دارد و شبکه ملی تنها نباید سهم ما را در کشور خودمان ایفا کند؛ بلکه باید عقبه راهبردی ما در منطقه و سهم ما در جامعه بین‌الملل نیز تحقق ببخشد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا