هوش مصنوعی

مدیران بزرگ تکنولوژی چه نظری درباره ابزارهای هوش مصنوعی دارند؟

سیطره هوش مصنوعی بر دنیای ما انسان‌ها با توسعه ابزارهای پیشرفته در این حوزه بیشتر شده و رهبران شرکت‌های بزرگ فناوری نیز به این موضوع پی برده‌اند.  

از روزی که چت‌بات Chat GPT معرفی شد، این ابزار توانست نگاه‌های زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند و بسیاری از کسب‌وکارها و افراد از آن برای رفع بخشی از نیازهای خود استفاده کرده‌اند.  

در این بین اما، واکنش‌های مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری نسبت به این ابزارهای هوش مصنوعی متفاوت بوده است. در حالی که چهره‌هایی مانند بیل گیتس تصور می‌کنند محصولاتی چون ChatGPT می‌توانند به کمک انسان‌ها بیایند، افرادی چون بیل گیتس معتقدند هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها بر‌ای آینده بشریت است. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به دیدگاه بزرگان فناوری درباره ابزارهای هوش مصنوعی.

بیل گیتس – مدیرعامل پیشین مایکروسافت

به باور بیل گیتس، هوش مصنوعی می‌تواند جهان را تغییر دهد. وی در مصاحبه‌ای با نشریه فوربس گفت اهمیت هوش مصنوعی به مانند رایانه شخصی و اینترنت است. وی افزود هوش مصنوعی بزرگ‌ترین دستاورد در دهه اخیر خواهد بود و انتظار نداشت که این فناوری در یک سال گذشته، به این اندازه و سرعت تکامل یابد.  

گیتس گفت ChatGPT وی را شگفت‌زده کرده و او این چت‌بات را خارق العاده می‌داند تا ریاضیات را آموزش داده و توصیه‌های را به افرادی که دسترسی محدودی به این گونه خدمات دارند، ارائه دهد.  

وی در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی (Handelsblatt) گفت در حوزه مشاغل، هوش مصنوعی می‌تواند با بهینه کردن کارها، دنیای ما را تغییر دهد.  

اندی جیسی – مدیرعامل آمازون

جیسی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز عنوان کرد از اینکه قابلیت‌های ابزارهای هوش مصنوعی چون ChatGPT را می‌بینید، شگفت‌زده است. با این حال، وی پیشرفت اخیر در این حوزه را چیز جدید نمی‌داند و گفت که شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، سال‌هاست در حال کار روی این مدل‌های هوش مصنوعی هستند.  

ساندار پیچای – مدیرعامل آلفابت و گوگل

ساندار پیچای در جریان ارائه جدیدترین گزارش عملکرد آلفابت گفت که هوش مصنوعی، عمیق‌ترین فناوری است که شرکت وی در حال توسعه آن است. طبق آخرین گزارش‌ها، گوگل این روزها در حال کار روی ابزار جدیدی به نام بارد (Bard) است که از آن به عنوان رقیب ChatGPT یاد می‌شود.  

این شرکت اخیرا و در اوایل ماه فوریه، چت‌بات خود را به صورت آزمایشی برای استفاده در اختیار عموم قرار داد. در حال حاضر نیز گوگل مشغول تست آن است و قرار است طی هفته‌های آتی، به صورت عرضه شود.  

ساتیا نادلا – مدیرعامل مایکروسافت

ساتیا نادلا اما با نگاهی محتاطانه، نسبت به آینده هوش مصنوعی خوش‌بین است. وی در مصاحبه‌ای با CBS Morning گفت که انسان‌ها باید به طور کامل و دقیق، بر مدل‌های هوش مصنوعی نظارت داشته باشند تا این فناوری از کنترل خارج نشود.  

وی گفت اگر این اتفاق بیتفد، هوش مصنوعی می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. بنابراین، انسان‌ها باید به طور دقیق مشخص کنند که چگونه می‌خواهند از این فناوری استفاده کنند.  

مایکروسافت نیز در حال توسعه مدل فناوری هوش مصنوعی خود است و در اوایل این ماه، این شرکت موتور جست‌وجوی جدیدی را معرفی کرد که به چت‌بات هوش مصنوعی مجهز بود که البته این قابلیت تنها برای کاربران محدودی قابل استفاده بود.  

نادلا در مصاحبه‌ای با ورج اعلام کرد که امیدوار است که بینگ جدید بتواند رقیب آن یعنی گوگل را به طور جدی وارد چالش کند.  

ایلان ماسک – مدیرعامل توییتر و هم‌بنیانگذار OpenAI

ایلان ماسک اخیرا در کنفرانس گفت که هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین تهدید برای آینده بشریت است. وی در پاسخ به سوالی درباره ChatGPT گفت این ابزار می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد و علاوه بر امیدآفرین بودن، یک خطر بزرگ هم تلقی شود.  

وی گفت پاسخ‌های این بات نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه پیشرفت کرده است. به همین دلیل، ماسک تدوین قوانین در حوزه هوش مصنوعی را ضروری می‌داند.

وی در اجلاس جهانی اخیر که در دوبی برگزار شد عنوان کرد هوض مصنوعی خطری بزرگ‌تر از اتومبیل، هواپیما یا دارو برای جامعه است. در واقع، ماسک چندین بار زنگ خطر را درباره هوش مصنوعی به صدا درآورده است.

وی همچنین در سال ۲۰۲۰ گفت که پروژه دیپ‌مایند گوگل می‌تواند جهان را تحت سیطره خود دراورد. در سال ۲۰۱۸ نیز ماسک به خطرات هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که می‌تواند خطرناک‌تر از سلاح هسته‌ای باشد.

تیم کوک – مدیرعامل اپل

هوش مصنوعی در کانون توجه اپل قرار دارد و مهندسان این شرکت، به طور جدی در حال توسعه آن هستند. تیم کوک در جریان ارائه گزارش عملکرد این شرکت گفت اینکه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند زندگی مشتریان را تغییر دهد و غنی‌تر کند، باورکردنی نیست.

کوک گفت که هوش مصنوعی در آینده، بخش عمده‌ای از خط تولید این شرکت را به خود اختصاص خواهد داد.   وی گفت: ما ظرفیت‌های عظیمی‌را در این حوزه می‌بینیم که عملا بر هر کاری که انجام می‌دهیم، تاثیرگذار خواهد بود و همه محصولات و سرویس‌های ما را شامل خواهد شد.

استیو ووزنیاک – یکی از بنیانگذاران اپل

ووزنیاک بات ChatGPT را بسیار چشمگیر و مفید برای انسان توصیف و به کاربران توصیه کرد تا مراقب باشند چراکه این چت‌بات، خطاهای بزرگی ایجاد می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای با CNBC گفت این دستاورد، کارهای خوبی برای ما انجام می‌دهد اما با عدم درک از دنیای انسان‌ها، می‌تواند مرتکب خطاهایی شود. وی نگرانی‌ها درباره هوش مصنوعی را با نگرانی‌های مرتبط با فناوری خودروهای خودران مقایسه کرد و گفت اگرچه این حوزه پیشرفت‌های محسوسی داشته، اما نمی‌تواند جایگزین رانندگان شود.  

وارن بافت – فعال کسب‌وکار و سرمایه‌گذار آمریکایی

وارن بافت هشدار داد که ابزارهای هوش مصنوعی این قدرت را دارند که جامعه را دچار مشکل کنند. وی در سال ۲۰۱۷ این موضوع را مطرح کرد که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاغل شود.  

وارن بافت عنوان کرد فکر می‌کنم که این امر ممکن است اشتغال کمتر در برخی کشورها را به دنبال داشته باشد. به گفته وی، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ساعت‌های کار را کاهش دهد و باعث آزاد شدن زمان بیشتر برای اوقات فراغت شود. وی همچنین گفت که این فناوری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا کارگران کمتری را استخدام کنند.  

چارلی مانگر –  سرمایه‌گذار و میلیاردر آمریکایی

چارلی مانگر از جمله افرادی است که هنوز تحت تاثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی قرار نگرفته است. وی در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرد که هوش مصنوعی بسیار مهم است اما تبلیغات دیوانه‌کننده‌ای نیز در این زمینه می‌شود.  

وی افزود هوش مصنوعی، قادر به درمان سرطان نیست و هرکاری را که می‌خواهیم قادر به انجام آن نیست. همچنین چندان هم اطلاعات درستی ارائه نمی‌دهد.  

کوین اولری –  سرمایه‌گذاری Shark Tank

 اولری در مصاحبه‌ای با وب‌سایت اینسایدر گفت که برای کارهای تحقیقاتی آنلاین خود، از ChatGPT استفاده می‌کند تا گوگل. او قبل از آنکه این ابزار هوش مصنوعی معرفی شود، گفته بود که هر روز از گوگل استفاده می‌کند اما با ارائه این ابزار، بخش بیشتری از کارهای خود را با کمک آن انجام می‌دهد.

علی‌رغم اولویت ChatGPT برای اولری، وی می‌گوید اگر ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی معرفی شود، قطعا از آنها استفاده خواهد کرد. وی گفت گوگل نیز در حال توسعه ابزار هوش مصنوعی خود موسوم به «بارد» است و این یعنی، دوست ندارد تسلط خود بر اینترنت را از دست بدهد.

گواتام آدانی – سومین مرد ثروتمند جهان

آدانی با سرمایه خالصی معادل ۱۲۱ میلیارد دلار، از جمله طرفداران ابزار هوش مصنوعی ChatGPT است و گفت که اندکی بیش از دیگران از این فناوری استفاده می‌کند.  

وی گفت هیچ شکی نیست که هوش مصنوعی می‌تواند پیامدهای شگرفی را به دنبال داشته باشد. وی همچنین عنوان کرد که هوش مصنوعی می‌تواند تبعات مخربی را نیز در پی داشته باشد و می‌تواند به تولید سلاح‌های دقیق و هدایت شونده‌ای ختم شود که در جنگ‌های مدرن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  

وی گفت رقابت در حال حاضر ادامه داد و اخیرا نیز چین در زمینه مقالات مرتبط با هوش مصنوعی، از ایالات متحده پیشی گرفته است.  

جان کارمک – مدیر پیشین متا

کارمک، از مدیران پیشین متا گفت که هوش مصنوعی ممکن است در یک دهه آینده، همانند انسان عمل و یا فکر کند. وی که قدم‌های بزرگی را در توسعه واقعیت مجازی برداشته، گفت هوش مصنوعی در دهه ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد.

وی همچنین به تاثیر مثبت هوش مصنوعی بر جهان اشاره کرد و گفت هوش مصنوعی در حال حاضر نمی‌تواند عملکردهای انسانی را تقلید کند. اما با ظهور ابزارهایی مانند ChatGPT، جهان در حال پیشرفت و حرکت به این سمت است.  

اریک اشمیت – مدیرعامل پیشین گوگل

اریک اشمیت در مصاحبه‌ای با وایرد عنوان کرد انیشتین در دهه ۱۹۳۰ میلادی، نامه‌ای به روزولت نوشت و گفت که این فناوری جدید (سلاح‌های هسته‌ای) وجود دارد که می‌تواند نتیجه جنگ‌ها را تغییر دهد و اکنون سیستم‌ها و تجهیزات مجهز به هوش مصنوعی به همان اندازه قدرتمند هستند.  

اشمیت که یکی از اعضای موسس هئیت نوآوری دفاعی دولت آمریکاست، در تلاش است تا پنتاگون از ابزارهای هوش مصنوعی در میادین جنگ استفاده کند. اگرچه به گفته وی، پیشرفت‌ها در این حوزه کند بوده است.  

این‌ها نشان می‌دهد که اشمیت از طرفداران قدیمی‌هوش مصنوعی بوده و هست. وی در سال ۲۰۲۰ در نیویورک تایمز نوشت دولت ایالات متحده بادی به طور جدی وارد این بازی شود تا این کشور بتواند در رقابت با چین در این حوزه پیروز شود. به گفته وی، هوش مصنوعی باید در اولویت کشور باشد.

وینت سرف – ملقب به پدر اینترنت

وینت سرف که از وی به عنوان پدر اینترنت یاد می‌شود، معتقد است سرمایه‌گذاران زیادی، به حوزه هوش مصنوعی ورود کرده‌اند؛ با این حال، چت‌بات‌های هوش مصنوعی همچون ChatGPT یا آنچه گوگل در دست ساخت دارد، دارای برخی اشکالات همچون ملاحظات اخلاقی هستند که باید حل و فصل شود.  

به گفته وی، اگرچه این روزها همگان در مورد ابزارهای هوش مصنوعی ChatGPT و بارد شرکت گوگل صحبت می‌کنند، اما همه ما می‌دانیم این فناوری‌ها فعلا آنطور که دوست داریم، عمل نمی‌کنند.  

سرف همچنین به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاران باید در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی. تامل بیشتری به خرج دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا