تکنولوژیموبایل

ارتباط دوطرفه ماهواره و گوشی با فناوری جدید مدیاتک

مدیاتک روی دست اپل و کوالکام بلند شد.

شرکت مدیاتک –MediaTek- از تصمیم خود برای رونمایی از یک فناوری جدید خبر داد که می‌تواند امکان ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه را در گوشی‌های هوشمند فراهم کند.  

این فناوری که قرار است در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۳ معرفی شود که در روزهای ۲۸ فوریه تا ۳ مارس برگزار می‌شود. گفته می‌شود که این شرکت از محصولات ساخت شرکت موتورولا برای نشان دادن عملکرد این فناوری در رویداد مذکور استفاده خواهد کرد.  

این شرکت قرار است در این گردهمایی بزرگ دنیایی فناوری، از دو گوشی هوشمند ماهواره‌ای به نام‌های Defy ۲ و CAT S۷۵ رونمایی کند. البته خبر رونمایی از یک وسیله جانبی مجهز به بلوتوث نیز اعلام شده که گفته می‌شود از تراشه ساخت مدیاتک بهره می‌برد.  

این فناوری جدید مدیاتک را باید پاسخ این شرکت به فناوری‌های توسعه‌یافته توسط دو شرکت رقیب کوالکام و اپل تعبیر کرد. با این حال، فناوری مدیاتک در قالب یک چیپست مستقل عرضه می‌شود که می‌توان آن را در هر گوشی ۴G و یا ۵G استفاده کرد.  

بر اساس شنیده‌ها، این فناوری مبتنی بر استاندارد 3GPP Non-Terrestrial Network طراحی شده که در فناوری شرکت‌های کوالکام و اپل مشاهده ن‌می‌شود. این استاندارد جدید به هر گوشی هوشمندی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند، امکان می‌دهد تا از این قابلیت ارتباطی بهره‌مند شود.  

مدیاتک برای توسعه این فناوری با شرکتی به نام Bullitt وارد همکاری شد تا بتواند از سرویس Satellite Connect آن استفاده و قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای را به گوشی‌ها اضافه کند.

یکی دیگر از وجوه تمایز فناوری مدیاتک با محصول رقبا، این است که چیپ‌های مدیاتک به جای برقراری ارتباط با ماهواره‌های مستقر در مدار لئو (LEO)، با ماهواره‌های مستقر در مدار Geosynchronous Equatorial  ارتباط برقرار می‌کند.  

این شرکت اعلام کرد که فناوری مذکور، نه‌تنها می‌تواند قابلیتی شبیه به Emergency SOS اپل را ارائه دهد، بلکه می‌تواند امکان برقراری ارتباط دوطرفه کامل را فراهم کند. این یعنی، علاوه بر ارسال، می‌تواند پیام‌های ماهواره‌ای را نیز دریافت کند.  

آیفون ۱۴ که مجهز به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای اپل رونمایی شد، فعلا ن‌می‌تواند پیام‌ها را در خارج از ارتباط سلولار سنتی دریافت کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا