ایلان ماسکگوگل

نگرانی پزشکان از خطرات تراشه‌‌های مغزی نیورالینک

اگرچه ایلان ماسک نوید دنیایی را می‌دهد که در آن، مغزها مجهز به تراشه‌ها می‌توانند با دستگاه‌ها و ماشین‌ها ارتباط برقرار کنند، اما پزشکان نسبت به این آینده و استفاده از فناوری مجموعه تحت هدایت ایلان ماسک یعنی نیورالینک هشدار می‌دهند.  

این نگرانی‌های در حالی اعلام شد که این روزها نیورالینک مشغول آماده‌سازی مقدمات نصب تراشه‌های خود در مغز انسان است و ایلان ماسک نیز اعلام کرد این تراشه که رابط بین مغز انسان و ماشین خواهد بود، به افراد اجازه می‌دهد تا کارهای مختلفی همچون پخش زنده موزیک را مستقیما در ماده خاکستری مغز خود انجام دهند.

حال به نظر می‌رسد که این شرکت حتی نمی‌تواند راهکاری را برای ساده‌ترین مسائل همچون نحوه درمان افراد در مواقع بروز خطرات احتمالی و تبعات بیولوژیکی تعبیه این تراشه در مغز انسان‌ها بیندیشد.  

کمیته‌ای پزشکی موسوم به PCRM اعلام کرده نیورالینک قوانین فدرال مربوط به استفاده از مواد خطرناک را نقض کرده است. بر اساس اطلاعاتی که این کمیته منتشر کرده، اتفاقاتی در سال ۲۰۱۹ و در حین آزمایش‌های مرگبار نیورالینک برای کاشت تراشه در مغز گونه‌ای از میمون در دانشگاه کالیفرنیا رخ داده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.  

در این ایمیل‌ها که توسط یکی از کارکنان دانشگاه کالیفرنیا منتشر شده، گلایه‌هایی در خصوص سو مدیریت اجزای سخت‌افزاری یک دستگاه عصبی مطرح و عنوان شده که این دستگاه از سوی نیورالینک نه مهر و موم شده بود و نه ضدعفونی.  

بر اساس قوانین فدرال، حمل و نقل مواد خطرناک می‌بایست به شیوه‌ای خاص و به صورت چندلایه بسته‌بدی شود. همچنین اسناد پزشکی به دست آمده توسط PCRM مربوط به آزمایش‌های نیورالینک روی میمون‌ها، مسئله نگران‌کننده‌تری را افشا می‌کند.  

در این اسناد آمده ممکن است این دستگاه‌های خطرناک با پاتوژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله استافیلوکوک و کلبسیلا که می‌توانند باعث بروز بیماری‌هایی چون ذات‌الریه، عفونت‌های خونی، مننژیت و دیفتری شوند.  

یکی از مسئولان کمیته PCRM در واکنش به این اتفاقات گفت این سازمان خواستار بررسی اقدامات نیورالینک در زمینه نقض احتمالی قوانین فدرال شده است. این کمیته همچنین معتقد است که نهادهای نظارتی می‌بایست فعالیت‌های این شرکت در آزمایشگاه‌های کالیفرنیا و تگزاس را که هنوز در حال آزمایش روی حیونات هستند، مورد بررسی قرار گیرد.  

البته پیشتر نیز برخی نهادهای نظارتی در ایالات متحده، تحقیقات خود را پیرامون فعالیت‌های نیورالینک آغاز کرده‌اند و این بررسی‌ها در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا