گوناگون

تورم با خیریه های سنتی چه کرد؟

چکیده: با مدیریت خیریه به روش سنتی، شما در بلند مدت دچار مشکلاتی خواهید شد. یکی از اصلی‌ترین این مشکلات مقابله با تورم است.

خیریه‌ها در ایران با ۲ روش سنتی و نوین اداره می‌شوند. هر کدام از این دو گروه از موسسات خیریه از روش‌های مختص به خود استفاده می‌کنند. به طور مثال اغلب خیریه‌های نوین از سامانه جامع خیریه ها استفاده می‌کنند تا بتوانند مدیریت بهتری بر موسسه خود داشته باشند. در این بین تورم بر هر دو گروه تاثیراتی می‌گذارد که گاهاٌ غیرقابل جبران خواهد بود.

ما ایرانیها با تورم و مشکلاتی که به وجود می‌آورد، آشنایی کامل داریم و به عبارتی تورم را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنیم. تورم آنقدر پرقدرت است که می‌تواند اقتصاد یک کشور را به نابودی بکشاند، چه برسد به کسب و کارها. در این میان، خیریه‌ها بیشترین آسیب را از تورم می‌بینند و اگر خیریه به روش سنتی اداره شود، چندین برابر مشکلاتش بیشتر و درآمدش کمتر خواهد شد.

آمار و ارقام

طبق اعلام رئیس دبیرخانه توسعه موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور، از بین ۸ هزار مجوز صادر شده توسط این نهاد، تقریبا ۲ هزار و ۹۰۰ موسسه تعطیل شده‌اند و فعالیت خود را متوقف کرده اند. بخش قابل توجهی از این مقدار زیاد تعطیلی موسسات، بخاطر مشکلاتی است که تورم به وجود آورده است. به طور مثال طبق گفته رئیس بنیاد بیماری‌های خاص، هزینه تهیه یک دستگاه دیالیز از حدود ۴۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است که این روند رو به رشد قیمت ها، باعث شده که در دو سال گذشته به جای ۱۰۰ عدد دستگاه دیالیز، فقط ۱۵ عدد توسط بنیاد بیماری‌های خاص تامین شود.

این اعداد و ارقام، همگی نشان دهنده تاثیر تورم بر خیریه‌ها می‌باشد. از طرف دیگر با به وجود آمدن تورم در کشور، افراد مختلف که مبلغی را جهت کمک به خیریه‌ها اعطا می‌کردند، ممکن است خودشان با مشکلاتی مواجه شوند و نتوانند روند کمک رسانی خود را ادامه دهند. در این میان و با وجود این مسائل اگر قرار باشد یک خیریه به روش سنتی اداره شود، قطعا در بلند مدت با خطر تعطیلی مواجه خواهد شد.

بررسی درآمد واقعی خیریه‌ها  با توجه به تورم

شاید اگر شما مدیر یک خیریه باشید و درآمد موسسه شما نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، این عدد را به عنوان یک موفقیت در نظر بگیرید. اما آیا واقعا درآمد خیریه شما رشد داشته است؟ قطعا خیر!

با توجه به تورم حدود ۴۶ درصدی در کشور، اگر درآمد یک کسب و کار یا موسسه خیریه، ۲۰ درصد بیشتر شده باشد، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که در حقیقت ۲۶ درصد در سال جدید، درآمد شما کاهش داشته است. برای بررسی و محاسبه میزان رشد یا کاهش درآمد موسسه خیریه، باید مبلغ درآمد را با توجه به تورم سالانه در نظر بگیرید. با این کار به یک عدد واقعی در خصوص افزایش یا کاهش درآمد خواهید رسید.

یک راه دیگر برای دقیق‌تر محاسبه کردن میزان رشد درآمد موسسه خیریه، سنجش درآمد به صورت دلاری می‌باشد. به طور مثال سال گذشته اگر ۲۵ میلیون تومان درآمد داشته اید، ۱۰۰۰ دلار بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۱ باید ۴۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید تا به همان ۱۰۰۰ دلار رسیده باشید.

مقایسه خیریه سنتی و نوین

در خیریه‌های سنتی با توجه به اینکه معمولا به صورت دوستانه یا خانوادگی اداره می‌شوند، کمک‌های مشخصی از بعضی افراد دریافت می‌کنند. هرچه تورم بیشتر شود، درآمد این خیریه‌ها با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود. زیرا افراد مشخصی همیشه به آنها کمک می‌کرده‌اند و با بالا رفتن تورم، تعدادی از آنها تمایلی برای کمک به خیریه نخواهند داشت.

در طرف مقابل خیریه‌های سنتی، خیریه‌های نوین قرار دارند. خیریه نوین با بکارگیری روش‌های به‌روز سعی در افزایش درآمد موسسه خود دارند. به طور مثال در اکثر خیریه‌های نوین، یک تیم مارکتینگ در حال فعالیت هستند و حضور پررنگی در عرصه‌های مختلف دارند تا بتواند ورودی حداکثری برای موسسه به همراه داشته باشند. این موسسات به روش‌های نوین روی آورده‌اند و بخش قابل توجهی از درآمد خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند.

خیریه‌های نوین به دلیل پویا بودن روش‌های درآمدی، بسیار کمتر تحت تاثیر مشکلات حاصل از تورم قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر با توجه رشد پرداخت‌های اینترنتی و تغییر جامعه هدف موسسات خیریه به افراد دهه هفتاد و هشتاد، خیریه‌های نوین توانسته‌اند سهم قابل توجهی از کمک‌های این افراد را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که خیریه‌های سنتی، اقدامی در این زمینه نداشته‌اند و کماکان با روش‌های سنتی اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی می‌کنند.

راهکار مقابله با تورم در خیریه سنتی
راهکار مقابله با تورم در خیریه سنتی

راهکار مقابله با تورم در خیریه سنتی

همانطور که بررسی کردیم، خیریه‌های سنتی آسیب بسیار بیشتری از تورم می‌بینند. دلیل اصلی این آسیب، همگام نبودن با فرهنگ جامعه و استفاده نکردن از فناوری‌های نوین است. هرچند تغییرات اساسی همیشه با دشواری‌هایی همراه است و در ابتدا ممکن است کارکنان موسسه در برابر تغییر، مقاومت کنند. اما در بلند مدت هم برای موسسه و هم برای خود کارکنان بسیار بهتر است که از سامانه‌های جامع خیریه که به صورت آنلاین می‌باشند، استفاده کنند.

یک نرم افزار خیریه دارای قابلیت‌های گوناگونی است که به شما علاوه بر کمک به مدیریت انواع روندهای خیریه، راهکارهای نوینی برای درآمدزایی به شما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال قابلیت ایجاد یک کمپین و جمع سپاری آنلاین آن، یک راهکار بسیار کارآمد به شمار می‌آید. ایجاد لینک اختصاصی پرداخت یک ویژگی منحصر بفرد دیگر است که در سامانه‌های برتر خیریه وجود دارد. ارسال پیامک هدفمند نیز یکی از روش‌هایی است که موسسه شما را از گزند تورم در امان می‌دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا