ارز دیجیتال

آیا می‌توان فانتوم را به عنوان سرمایه گذاری درست انتخاب کرد؟

با ظهور تکنولوژی بلاک‌چین و ایجادشدن قراردادهای هوشمند، تحولات اساسی در زندگی ایجاد شد و در بسیاری از کسب‌وکارها، واسطه‌ها به‌طور کامل حذف شدند. فانتوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که به‌واسطهٔ همین تکنولوژی ایجاد شده و در حوزهٔ دیفای فعال است. در این مقاله قصد داریم این ارز دیجیتال، مزایا و معایب و ارزندگی خرید آن را به‌طور کامل بررسی کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا سرمایه‌گذاری در این ارز انتخاب درستی است؟

بررسی و آشنایی با  ارز دیجیتال فانتوم

همان طور که در مقاله “ارز دیجیتال فانتوم چه ویژگی‌هایی دارد؟” گفته شد، ارز دیجیتال فانتوم یکی از محصولات شبکهٔ فانتوم بوده که توسط تیم توسعه‌دهندهٔ این شبکه طراحی و تولید شده‌است. در نگاه اول فانتوم نیز مانند بسیاری از شبکه‌های دیگر برای ایجاد قراردادهای هوشمند و قدرت‌بخشیدن به آن‌ها طراحی شده‌است، ولی هدف اصلی ارتقای سرعت و قابلیت‌های این شبکه به‌منظور تولید سیستم عصبی برای شهرهای هوشمندی است که در آینده طراحی خواهد شد.

با خرید FTM کاربر می‌تواند کارمزد تراکنش‌های درون‌شبکه را پرداخت کند یا در پروژه‌های معرفی‌شده توسط توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری کند. به گفتهٔ مدیران این پروژه،  Fantom می‌تواند در هر دو ثانیه یک تراکنش را پردازش کند که عدد قابل‌قبولی به‌حساب می‌آید.

این رمزارز را می‌توان روی شبکه‌های مختلف راه‌اندازی کرد که این امر ذخیره‌سازی آن روی شبکه را بسیار آسان کرده‌است. در حال حاضر سه شبکهٔ متفاوت برای ارائه خدمات به کاربران وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • Opera FTM
  • ERC 20
  • BEP2

حتماً به شبکهٔ مبدأ و مقصد در هنگام خرید و جابه‌جایی ارز بین کیف‌پول‌های مختلف توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید. اگر نوع شبکه‌های مبدأ و مقصد متفاوت باشد، ممکن است دارایی خود را به‌طور کامل از دست بدهید.

بهترین شبکه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید، BEP2 است. این شبکه سرعت بسیار بالایی داشته و کارمزد اندکی بابت انجام تراکنش‌ها دریافت می‌کند.

بررسی ویژگی و مزایای Fantom

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که از توکن‌های اختصاصی این شبکه استفاده می‌کنید یا قصد خرید FTM را دارید، بهتر است با برخی از ویژگی‌ها و مزایای این شبکه قبل از خرید فانتوم آشنا شوید، زیرا روی قیمت FTM تأثیرگذار است.

  • امنیت بالای شبکه

رمزارز FTM از‌ الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. به همین دلیل امنیت شبکهٔ فانتوم بسیار بالاست. در حال حاضر برای تولید توکن جدید و حفظ امنیت شبکه، بیش از 3 میلیون سهم توسط گره‌های اعتبارسنج استیک شده‌است. قفل‌کردن توکن در نودهای مختلف برای دریافت پاداش در یک بازهٔ زمانی مشخص از ایجاد تمرکز در سیستم و انحصار جلوگیری می‌کند.

  1. این شبکه برای افزایش امنیت خود از پروتکل Lachesis استفاده می‌کند.
  2. تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه غیرقابل‌بازگشت هستند. (مگر این‌که با طرف مقابل توافق کنید.)
  • مدیریت درون زنجیره‌ای

Fantom شبکه‌ای غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد یا سازمانی مدیریت نمی‌شود. در این شبکه برای اتخاذ تصمیمات مختلف، از مدیریت درون زنجیره‌ای استفاده می‌شود. تصمیم‌گیرندگان اصلی در این شبکه، نودهایی هستند که وظیفهٔ استیک کردن را برعهده داشته و دارای توکن‌های مدیریتی هستند.

  • پرداخت درون‌شبکه

یکی از روش‌های پرداخت درون‌شبکه، استفاده از ارز FTM است. استفاده از این روش کار را بسیار آسان می‌کند، زیرا سرعت و توان عملیاتی بالایی را به‌طرز چشمگیری افزایش و کارمزد انجام تراکنش را کاهش می‌دهد. استفاده از این ارز باعث می‌شود تراکنش‌ها در کمتر از یک ثانیه و با هزینه کمتر از 1 دلار انجام شود.

  • مقیاس‌پذیر بودن ارز فانتوم

یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه، مقیاس‌پذیر بودن آن است. مقیاس‌پذیری کمک می‌کند تا سرعت انجام تراکنش‌ها با افزایش کاربران افتی را تجربه نکند. درحالی‌که در بسیاری از شبکه‌ها با افزایش کاربران، سرعت به‌شدت افت کرده و هزینهٔ انجام تراکنش‌ها نیز افزایش می‌یابد.

  • متن‌باز یا Open Source

یکی دیگر از برتری‌های این پروژه نسبت به سایر رقبا، دردسترس‌بودن کدهای پروژه روی سایت گیت‌هاب است، به همین همهٔ افراد می‌توانند به‌راحتی این کدها را بررسی کنند.

بررسی معایب ارز فانتوم

یکی از اصلی‌ترین مسائل پیش‌آمده برای این شبکه، ظهور رقبای قدرتمند همچون BIGGERT است. شبکهٔ گفته‌شده در دسترس‌تر بوده و کارمزد کمتری بابت انجام تراکنش‌ها از کاربران خود دریافت می‌کند. به همین دلیل کاربران جدید ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از ارز دیجیتال Fantom، از بیگ گریت و ارز حاکمیتی آن استفاده کنند. همین موضوع باعث افت شدید قیمت فانتوم شده و اگر توسعه‌دهندگان این شبکه فکری به حال این مشکل نکنند، به‌راحتی جایگاه خود را از دست خواهند داد.

بررسی ارز دیجیتال فانتوم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب

در بخش‌های قبل مزایا و معایب این ارز دیجیتال و شبکه آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت به آن رسیده است تا باتوجه‌به نکات گفته‌شده، میزان ارزندگی این دارایی در بلندمدت را بررسی کنیم.

اگر جز هولدرها یا سرمایه‌گذاران بلندمدت هستید، آیندهٔ این ارز بدون درنظرگرفتن نوسانات قیمت فانتوم کوتاه‌مدت آن برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد. قبل از هر چیز باید به این موضوع توجه کنید که سرمایه‌گذاری در این بازار، ریسک‌های خاص خود را دارد، اما در ادامه نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم تا میزان این ریسک‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها را دارید، بهتر است میزان امنیت شبکه را بررسی کنید. این موضوع به میزان قابل‌توجهی ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. اگر شبکه امنیت نداشته باشد، شما در حال قمار هستید. مسئله بعدی که حتماً باید به آن توجه کنید، اهداف و کاربردهایی است که برای یک ارز در نظر گفته شده‌است. باتوجه‌به این‌که امنیت شبکهٔ فانتوم قابل‌قبول است و اهداف و کاربردهای مشخصی برای آن تعریف شده‌است، ریسک سرمایه‌گذاری در این شبکه و ارز دیجیتال متوسط است. بعد از بررسی موارد گفته‌شده، بهتر است به پتانسیل سوددهی نیز توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید. برای درک بهتر این قضیه باید تاریخچهٔ قیمت FTM  نمودار آن را از منظر تکنیکال مورد بررسی قرار دهید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مزیت‌ها و معایب گفته‌شده برای شبکهٔ فانتوم و ارز دیجیتال آن، اگر شما فردی با ریسک‌پذیری متوسط هستید، می‌توانید پس از بررسی نمودار از منظر تحلیل تکنیکال و در صورت مناسب‌بودن شرایط، روی این ارز سرمایه‌گذاری کنید، اما اگر فردی ریسک‌گریز هستید، بهتر است از این کار منصرف شوید و به دنبال یافتن موقعیت‌های مناسب دیگری باتوجه‌به میان ریسک‌پذیری خود باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا