ارز دیجیتال

ارز دیجیتال فانتوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

دلایل مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که میزان محبوبیت یک رمزارز را تعیین کنند، اما بلاک‌چین‌ها در بعضی موارد، با وجود مزایایی چون محیط امن، سرعت بالای تراکنش، فعالیت مستقل از نهادها و سازمان‌های دولتی و… باز هم مورد انتقاد قرار می‌گیرند. درواقع کارشناس‌ها، تریدرها و سایر افراد مرتبط با این بازار، بلاک‌چین‌ها را به بالغ نبودن متهم می‌کنند.

شبکهٔ فانتوم یکی از پلتفرم‌هایی است که با فناوری‌های خود، در این مواقع وارد عمل می‌شود. در این مقاله نیز ابتدا تلاش می‌کنیم که این شبکه را همراه با ارز فانتوم معرفی کنیم، سپس ویژگی‌های اصلی ارز دیجیتال فانتوم و سایر مسائل آن را عنوان خواهیم کرد. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شبکهٔ فانتوم چیست؟

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم قرارداد هوشمند و متن‌باز است که در پروژه‌های غیرمتمرکز (DApp) و دارایی‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکهٔ اصلی این پروژه در دسامبر سال 2019 و با هدف ایجاد تعادلی پایدار از مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی، جهت ایجاد یک شرایط جدید در شبکهٔ بلاک‌چین تأسیس شد.

در حقیقت برنامهٔ این شبکه، جایگرینی با بلاک‌چین اتریوم و تغییر شرایط حاکم بر قراردادهای هوشمند است که می‌تواند مقایس‌پذیری بیشتر و هزینه‌های کمتری را نسبت به قراردادهای هوشمند فعلی ایجاد کند.

توکن بومی این شبکه که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد نیز برپایهٔ مکانیسم Lachesis (بدون رهبر) طراحی شده‌است. در توصیف Lachesis می‌توان گفت که یک مکانیسم اجماع با قابلیت افزایش سرعت و امنیت در شبکه است. قابلیت تأیید فوری تراکنش‌ها نیز، یکی از قابلیت‌های دیگر این بلاک‌چین به‌حساب می‌آید که آن را جزو سریع‌ترین پلتفرم‌ها در این حوزه قرار داده‌است.

  • تاریخچه

دکتر آن بیونگ ایک (Ahn Byung Ik)، دانشمند علوم کامپیوتر، سال ۲۰۱۸ این پروژه را در کره جنوبی تأسیس کرد. تا پیش از تأسیس پروژه، دکتر ایک در کره جنوبی به‌عنوان رئیس انجمن ناوری‌های غذایی فعالیت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۹، از پروژه کناره‌گیری کرد و رهبری آن‌ها را به بنیاد این ارز سپرد. این بنیاد تیمی متشکل از ۲۸ مهندس، دانشمند، محقق، طراح و کارآفرین است.

ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

توکن بومی این شبکه با نماد FTM نمایش داده می‌شود که مواردی مانند حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزد شبکه، مهم‌ترین کاربردهای آن هستند. ارز FTM مجوعا ۳.۱۷۵ میلیارد موجودی دارد که حدود ۲.۵ میلیارد از آن تا ماه آوریل ۲۰۲۲ در گردش بوده‌است. این ارز به‌عنوان توکن اصلی شبکه، هم به‌صورت توکن شبکهٔ ERC20 و هم توکن شبکهٔ BEP2 وجود دارد.

  • اهمیت توکن

توسعهٔ اپلیکیشن‌های DApp و جایگاه متمایز آن در دنیای ارزهای دیجیتال، یکی از موارد حائز اهمیت در پروژهٔ فانتوم است. اکوسیستم غنی از ابزار ماژولار نیز برای کمک به اشتراک‌گذاری اطلاعات و توسعهٔ بلاک‌چین، یکی دیگر از خصوصیات منحصربه‌فرد این شبکه محسوب می‌شود.

ارز فانتوم از توکن ERC20 پشتیبانی می‌کند، با این تفاوت که مستقیماً در Opera (بلاک‌چین اختصاصی) قابل دسترسی نیست. توکن‌های ERC20 که وارد کیف‌پول این ارز می‌شود، به‌صورت اتوماتیک به Opera FTM تبدیل شده و برای استفاده در شبکهٔ اتریوم سازگارند. این ارز دیجیتال همچنین از توکن‌های BEP2 در بلاک‌چین بایننس نیز پشتیبانی می‌کنند.

موارد ذکرشده در این بخش، استقبال از خرید FTM افزایش می‌دهند. در قسمت‌های بعد نوشته با ویژگی‌ها و شرایط قیمت FTM بیشتر آشنا خواهیم شد.

ارز دیجیتال فانتوم (FTM)
ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

ویژگی‌های فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم یکی از آینده‌ترین توکن‌ها در بازار است، چراکه خرید FTM، ویژگی‌های مهم شبکهٔ فانتوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سه مورد از مهم‌ترین این خصوصیات را توضیح می‌دهیم.

۱. مقیاس‌پذیری

اکوسیستم اتریوم علی‌رغم مقبولیت در بازار رمزارزها، نقاط ضعفی مانند ترافیک بسیاربالا، هزینهٔ سنگین کارمزدها و ناتوانی در مقیاس‌پذیری را همراه با خود دارد. این درحالی است که ارز FTM، فعالیت مستقل هریک از شبکه‌ها و گروه‌های موجود در بلاک‌چین را تضمین می‌کند. این موضوع، عملکرد شبکه و سرعت تراکنش‌ها را بهبود می‌دهد.

۲. استفاده از مکانیسم اثبات سهام

شیوه‌ای که برای استخراج و تایید تراکنش‌ها در بیت‌کوین استفاده می‌شود، روش اجماع اثبات کار است. مصرف انرژی بالا و کاهش امنیت شبکه، نقاط ضعف این روش هستند؛ ضعف‌هایی که مشابه آن در بلاک‌چین اتریوم هم مشاهده می‌شود.

ارز فانتوم برخلاف آنچه در رابطه با بیت‌کوین و اتریوم گفته‌شد، بر مکانیزم اجماع اثبات اتکا دارد. همین رویکرد باعث کاهش صدمات زیست محیطی و افزایش امنیت شبکه می‌شود.

۳. سرعت تراکنش بالا و کارمزد نزدیک به صفر

سرعت بالای شبکهٔ توکن FTM در تراکنش‌ها، یکی از جاذبه‌های اصلی آن است. این شبکه قادر است که تراکنش‌های بسیار زیادی را در کسری از ثانیه مدیریت کند و بر همین اساس، به‌عنوان یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های بلاک‌چینی بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در کنار این مزیت برجسته، کارمزد تراکنش‌ها نیز در این شبکه نزدیک به صفر است و همین موضوع باعث رشد میزان خرید فانتوم و رقابت این توکن با رمزارز اتریوم شده‌است.

شرایط قیمت و آینده ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم در اواخر سال ۲۰۱۸ با قیمت ۰.۰۲۴ دلار به بازار عرضه شد. این توکن تا اوایل سال ۲۰۲۱ کم‌نوسان بود و قیمت FTM تغییرات محسوسی را تجربه نکرد. اما با اوج‌گیری بازار رمزارزها و رکوردشکنی بیت‌کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۱، ارز فانتوم هم توانست رشد چشم‌گیری داشته‌باشد. این رشد در فوریهٔ سال ۲۰۲۱، قیمت فانتوم را برای اولین‌بار به ۰.۵ دلار رساند.

رکورد قیمت این توکن ۳.۳۹ دلار است که در نوامبر ۲۰۲۱ به‌ثبت رسیده‌است. ارزشی که در حال حاضر برای خرید فانتوم تعیین شده، ۱.۱ دلار است که آن را ارزش بازار ۲.۷۸ دلار، در رتبه ۴۹ رمزارزهای دنیا قرار داده‌است.

سرعت بالای تراکنش‌ها و پلتفرم پیشرفته قراردادهای هوشمند در شبکهٔ فانتوم، شرایط مناسبی را برای خرید FTM و سرمایه‌گذاری در این رمزارز فراهم می‌کند. گفتنی است که اگر این شبکه به اهداف تعیین‌شدهٔ خود دست‌یابد، قیمت فانتوم بدون شک شرایط مطلوب‌تری را تجربه خواهد کرد.

تحلیل نقشهٔ راه این پروژه، نشان می‌دهد که آن‌ها معمولاً وعده‌های خود را عملی می‌کنند. مطالعهٔ وایت‌پیپر (Whitepaper) و راهنمای خرید فانتوم، سرمایه‌گذاران را با آنچه در اهداف و نقشه‌های این پروژه در انتظار آن‌هاست بیشتر آشنا می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای تصمیم به خرید فانتوم، بررسی قیمت فانتوم از طریق صرافی‌های معتبری است که آن را به صورت لحظه‌ای و همگام با بازارهای جهانی اعلام می‌کنند.

شرایط قیمت و آینده ارز دیجیتال فانتوم
شرایط قیمت و آینده ارز دیجیتال فانتوم

کلام آخر

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم قرارداد هوشمند متن‌باز است که در دسامبر سال ۲۰۱۹، برای استفاده در پروژه‌های غیرمتمرکز و دارایی‌های دیجیتال راه‌اندازی شد. ارز دیجیتال فانتوم که با با نماد FTM نمایش داده می‌شود، در حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزدهای این شبکه کاربردهای فراوانی دارد. این رمزارز به‌صورت توکن ERC20 در اتریوم و توکن BEP2 در بایننس، قاب دسترسی است.

مقیاس‌پذیری، استفاده از مکانیسم اثبات و سرعت تراکنش بالا و کارمزد نزدیک به صفر، سه مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های Fantom هستند که در این نوشته مورد بررسی قرار دادیم. مزیت‌های این شبکه می‌تواند روی قیمت فانتوم نیز تأثیر مثبت داشته‌ باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا