دیوار

دست‌دوم‌فروش‌ها در «دیوار» صاحب فروشگاه شده‌اند

خرید و فروش کالای دست دوم، یکی از راه‌های کسب درآمد در اقتصاد جهان است. امروزه بسیاری از کشورها از راه فروش و استفاده مجدد کالای دست دوم خود کسب درآمد می‌کنند و باعث چرخش اقتصاد کشور خود می‌شوند.

در اقتصاد هر اقدامی که در راستای مبادله و استفاده مجدد از انواع کالاها و اقلام مصرفی استفاده شده باشد، صنعت دست دوم را تشکیل می‌دهد. صنعت دست دوم در تمام دنیا بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی خانوارها و کسب و کارها را تشکیل می‌دهد. این موضوع در سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته بسیار حائز اهمیت بوده و فرهنگ استفاده از کالای دست دوم و درآمدزایی از آن در حال جا افتادن است. ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. مزید بر اینکه استفاده از کالای دست‌دوم، جنبه‌ای دیگر دارد که حتی بر صرفه‌ی اقتصادی آن می‌چربد: حفظ محیط زیست. با تولید هر کالای جدیدی، منابعی از محیط زیست، شامل آب و گاز از بین می‌رود و به آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز افزوده می‌شود. بازگشت کالاهای دست‌دوم به چرخه مصرف، سوای  صرفه‌ی اقتصادی، به حفظ محیط زیست‌مان نیز کمک می‌کند.

با این مقدمه، لازم است بگوییم دیوار یکی از پلتفرم‌های آگهی‌محور است که این فضا را ایجاد کرده تا افراد بتوانند در ایران با استفاده از امکان انتشار آگهی در آن کالاهای مورد استفاده خود را بدون واسطه برای فروش بگذارند.

فروشگاه دیوار محلی برای فروش کالای دست دوم و نو

در مورد فروشگاه دیوار چه می‌دانید؟ چقدر از این بخش دیوار استفاده کردید؟ در دیوار دو دسته آگهی‌گذار وجود دارد، یکی آگهی‌گذار شخصی و دیگری فروشگاهی است. آگهی‌گذار شخصی هر کدام از ما کاربران معمولی می‌توانیم باشیم که برای فروش کالا یا خدماتی، اقدام به ثبت آگهی در دیوار می‌کنیم. دسته‌ی دوم آگهی‌گذارهای فروشگاهی هستند. فروشگاه بخشی از پلتفرم دیوار است که فروشندگان کسب‌وکاری کالابا ثبت فروشگاه آنلاین خود، اقلام خود را به فروش می‌رسانند.

در ابتدا دیوار برای بخش فروشگاه فقط ثبت آگهی فروش کالای نو را فراهم کرده بود، اما بسیاری از فروشگاه‌های دیوار در کنار کالای نو، کالای دست دوم هم می‌فروختند. بعد از درخواست‌های زیاد افرادی که در دیوار فروشگاه داشتند، امکان فروش کالای دست دوم در فروشگاه اضافه شد و این امر موجب شد تا کار برای کاربران فروشگاهی و خریداران راحت‌تر شود.

ایجاد رقابت در میان فروشگاه‌ها

تا امروز خرید و فروش کالای دست دوم یا از طریق فروشنده‌های دوره گرد و انبارها بوده است یا افرادی که یکدیگر را می‌شناختند. بسیاری از افرادی که شما به عنوان فروشنده مغازه از آن‌ها کالای دست دوم خود را خریداری می‌کردید، چون بازار انحصارا دست این افراد بوده، با قیمت بالاتری نسبت به ارزش واقعی کالا شاید مجبور به خرید می‌شدید.

در فروشگاه دیوار، خریدار و فروشنده بدون هیچ واسطه‌ای به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند. این امر کمک می‌کند تا هم واسطه‌گر ها از بین بروند و هم انحصارطلبی و قیمت گذاری دستوری وجود نداشته باشد. درواقع این عرضه و تقاضاست که باعث می‌شود تا قیمت کالا تعیین شود. همچنین در کنار این موضوع بازار رقابتی میان فروشگاه‌ها برای فروش کالای خود به وجود می‌آید. این موضوع هم انحصار را از فروشندگان دیگر می‌گیرد و هم به خریدار کمک می‌کند تا با مقایسه فروشگاه‌ها، کالای باکیفیت‌تر و قیمت مناسب‌تری خریداری کند. درواقع بدون واسطه و تعیین‌کننده‌ای این متقاضی و عرضه کننده هستند که قیمت کالای مورد نظر را تعیین می‌کنند.

در کلام آخر…

در کلام آخر باید گفت که استفاده از کالای دست دوم باعث افزایش چرخه عمر کالاها می‌شود و اثرات مهم اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی دارد. فعالیت در بازار کالای دست دوم همانند همه بازارها بر اساس انگیزه افراد شکل می‌گیرد. افراد زیادی برای رهایی از دست کالای مازاد خود، وارد این بازار می‌شوند. دیگر افراد هم در نقش متقاضی برای کاهش هزینه‌های خود خریدار این دست کالاها در این بازار می‌شوند. دیوار نقش این بازار را بازی می‌کند.

حالا دیوار با راه‌اندازی بخش فروش کالای دست دوم در فروشگاه، این امکان را ایجاد کرده تا متقاضیان این دسته از کالا بتوانند گزینه خرید از فروشندگان کسب‌وکاری را داشته باشند و در نهایت به راحتی بتوانند کالای مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند و از سوی دیگر، همچنین عرضه کنندگان فروشگاهی برای فروش کالای دست دوم مجبور به آگهی در بخش شخصی دیوار نشوند و بتوانند با استفاده از امکاناتی که دیوار برای پنل‌های فروشگاهی آماده کرده است، فروش تخصصی‌تر و بیشتری داشته باشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا