شبکه‌های اجتماعی

افزایش نگرانی‌ها از قابلیت مرموز GodMode برای کارکنان توییتر

یکی از کارمندان سابق توییتر در نقش یک سوت‌زن ظاهر شده و بار دیگر، زنگ هشدار را در خصوص مسائل امنیتی این شبکه اجتماعی به صدا درآورده است.  

به گزارش واشنگتن پست، این فرد که با کنگره و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در این رابطه گفت‌وگو کرده، اعلام کرد مهندسان توییتر به برنامه‌ای داخلی تحت عنوان GodMode دسترسی دارند که امکان توییت کردن از اکانت‌های کاربران را برایشان فراهم می‌کند.  

این کارمند سابق توییتر گفت حالت GodMode که اخیرا به Privileged Mode تغییر نام یافته، روی لپ‌تاپ مهندسان توییتر که خواهان استفاده از آن هستند، وجود دارد و با یک رایانه تولید و تغییر کد از False به True، قابل استفاده است.  

در اسکرین‌شاتی که از این کد در کنار شکایت ثبت‌شده در کمیسیون تجارت فدرال آمده، عبارت «قبل از استفاده، فکر کنید» مشاهده می‌شود.

این اولین باری نیست که امنیت توییتر زیر ذره‌بین نهادهای ناظر قرار می‌گیرد. پیشتر نیز در سال ۲۰۲۰، چند هکر نوجوان توانستند به سیستم‌های داخلی توییتر نفوذ کنند و توییت‌هایی جعلی را از اکانت‌های برخی شخصیت‌های شناخته‌شده از جمله جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا، ایلان ماسک که این روزها مالک توییتر است، منتشر کنند.  

پس از این اقدام، مدیران وقت توییتر اعلام کردند که مشکل مذکور برطرف شده و یک برنامه امنیت اطلاعات جامع را برای محافظت از تضمین امنیت، محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات غیرعمومی‌کاربران طراحی کرده‌اند.  

با این حال، سوت‌زنی‌ها یا همان افشاگری‌ها علیه توییتر پیش از این سابقه داشته و در سال گذشته، پیتر زاتکو، مدیر سابق امنیت این شبکه اجتماعی مدعی شد که توییتر اطلاعات نادرستی را در خصوص اقدامات امنیتی خود به نهادهای ناظر و رگولاتور ارائه می‌دهد.  

حال با طرح موضوع جدید مبنی بر دسترسی مهندسان به انتشار توییت از اکانت کاربران، نگرانی‌های مرتبط با حریم شخصی و خصوصی کاربران در این شبکه اجتماعی، بیشتر شد. این افشاگر همچنین مدعی شد که توییتر نمی‌تواند هویت فرد استفاده‌کننده از قابلیت GodMode را ثبت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا