ایران

روایت جاباما از کاهش ۳۰ درصدی سفرها در پاییز امسال

میزان رزرو انواع اقامتگاه*در پاییز سال گذشته که یکی از سخت‌ترین پیک‌های کرونا را سپری می‌کردیم، در مقایسه با پاییز سال جاری، حاکی از تمایل بیشتر مردم به سفر است. این در حالی است که پاییز امسال غالب مردم واکسینه شده‌اند و بیش از پیش به روال قبل از کرونا برگشته‌اند. در یک کلام، مردم پاییز امسال، برخلاف پیش‌بینی قبلی، کمتر از هر زمانی در طول یک سال گذشته سفر رفته‌اند.

بر اساس نتایج تحقیقات بازار،‌ جاباما بیش از سایر فعالان این حوزه در میان کاربران شناخته شده است و با داشتن ۶۰٪ از سهم بازار، رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران است. از همین‌رو، این داده‌ها نمایان‌گر شفافی از میزان تمایل مردم به سفر در پاییز ۱۴۰۱ در ایران است.

این میزان افت سفر در پاییز ۱۴۰۱ را می‌توان به‌وضوح در میزان جست‌وجوی کلمات کلیدی رزرو انواع اقامتگاه در گوگل مشاهده کرد که به کم‌ترین میزان خود در یک ‌سال گذشته رسیده و برابر با پاییز ۱۴۰۰ -یکی از سخت‌ترین پیک‌های کرونا- است. همچنین میزان رزرو انواع اقامتگاه در این مدت، ۳۰ درصد کمتر از میزان پیش‌بینی است.

اما مهم‌ترین اثر کاهش میزان سفر در پاییز ۱۴۰۱، متوجه میزبانان اقامتگاه‌ها است؛ در پاییز ۱۴۰۱ با کاهش تمایل مردم به سفر، تعداد رزرو هر اقامتگاه‌ و درآمد هر میزبان در مقایسه با آنچه قابل پیش‌بینی بود، افت قابل توجهی داشته است. میزبانان شمال کشور ۳۲ میلیون ریال و میزبانان جنوب کشور ۴۵ میلیون ریال در ماه، کمتر از آنچه باید درآمد داشتند. این درحالی‌ست که میزبانان جنوبی تنها شش ماه از سال درآمد دارند و با توجه به تغییراتی که در پاییز ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم، بیش از ۱۲۰ میلیون ریال از درآمد سال خود را از دست دادند.

این کاهش درآمد تنها محدود به هر میزبان و اقامتگاه نیست، بلکه در بسیاری از شهرها کل بوم تحت تاثیر قرار گرفته است. به‌عنوان مثال به‌ازای هر اقامتگاه بومگردی، حداقل برای ۱۵ خانواده به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود. بنابراین با کاهش میزان گردشگر در این منطقه، نه تنها میزبان هر اقامتگاه، بلکه فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدماتی که حول هر اقامتگاه شکل گرفته‌اند، نظیر رستوران، نانوایی، سوپرمارکت، فروشنده صنایع دستی، تورلیدر و… نیز متضرر می‌شوند.

یکی از موضوعات مهم گردشگری، اقتصاد بوم‌گردشگری است که به اثرات اقتصادی سفر بر یک بوم خاص و مردمان آن بوم مربوط می‌شود. روستاها و شهرهای کوچک و بعضا دورافتاده و کمتر شناخته‌شده‌ای هستند که معیشت مردم آن به اقتصاد بوم‌گردشگری پیوند خورده، موضوعی که جاباما در تلاش است به‌عنوان بزرگ‌ترین فعال حوزه اقامت در گردشگری به آن پر و بال دهد و در مسیر توسعه آن قدم بردارد. اما مجموع تحولات پاییز ۱۴۰۱، اثرات غیر قابل انکاری بر اقتصاد بوم‌گردشگری ایران گذاشته است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا