ایران

محدودیت‌های پیش روی تاکسی‌های اینترنتی را لغو کنید 

درخواست سازمان نصر تهران از مقامات دولتی.

دی ماه سال جاری دو خبر برای تاکسی‌های اینترنتی، فعالیت‌ آنها را محدود کرد. در اولین خبر ابتدای دی ماه به دستور دادستانی، ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰متری فرودگاه امام ممنوع شده است. در گام بعدی نیز  جابه‌جایی مسافر توسط خودروهای شرکت‌های تاکسی اینترنتی در جاده‌های برون‌شهری با محدودیت مواجه شد. 

به دنبال این اتفاق حالا در روزهای پایانی دی ماه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نامه‌ای خواستار پایان این محدودیت‌ها برای تاکسی‌های اینترنتی شده است.

حسین اسلامی در نامه خود وزیر راه و شهرسازی، سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، رئیس پلس راه راهور فراجا و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا را مخاطب خود قرار داده است.

او در ابتدای این نامه تاکید کرده که این دو محدودیت با هدف رفاه مسافران، ارائه قیمت کمتر یا خدمات باکیفیت‌تر نبوده، و هدفش پاسخگویی به اعتراض‌های تاکسی‌های رسمی فعال در فرودگاه و تاکسی‌های رسمی بین شهری بوده است. او با استناد به همین خبرها و نامه پلیس راهور نوشته است: «فعاليت ناوگان پلاک شخصي و حمل مسافر تحت نظارت شرکتهای خصوصي و اينترنتي با عناوين اسنپ، تپسي و ماکسيم و … در حوزه حمل و نقل برون شهری … موجب تضييع حقوق رانندگان حمل و نقل عمومي فعال در حوزه مسافری و افزايش تصادفات مي شود». مشابه اين اظهارات در مصاحبه شرکت شهر فرودگاهي امام خميني به چشم ميخورد که عنوان داشته‌اند: «1200 تاکسي فرودگاهي در محيط فرودگاه حضور دارند و گاهي برای پذيرش مسافر تا چند ساعت در انتظار هستند و در مقابل گروهي از مسافربرهای شخصي هم مقابل ترمينال صف کشيدند …. در نهايت در پي اعتراض تاکسيهای ويژه فرودگاه به دادسرای فرودگاه، به موضوع ورود کرد.» 

او تاکید کرده که موارد فوق در حالي صورت گرفته که انتظار مي‌رفته در اتخاذ چنين تصميم‌هایی، رفاه مصرف کننده (مسافران) در اولويت قرار گيرد يا دست کم، رفاه آنها قرباني تأمين رضايت رانندگان نشود. به باور او اجرای هر يک از محدوديتهای فوق، حق انتخاب مسافران را به شدت محدود کرده و مسافران را ناگزير به استفاده از تاکسي های رسمي با قيمت چند برابری و بسيار بالاتر خواهد کرد.

اسلامی در نامه خود یادآور شده که: «اساسا نمي‌توان و نبايد برای جلب رضايت يک گروه، به نفع ايشان انحصار ايجاد کرد، مستدعی است دستور فرمایند؛ محدودیتهای مذکور که اثر مستقیم بر رفاه مسافر دارد برطرف گردد.»

در پایان این نامه رئیس نصر تهران تاکید کرده که سازمان نظام صنفي رايانه‌ای آمادگي برای برگزاری جلسه‌ و ارائه راه حل متناسب با موضوع رفع نگراني‌های موجود را دارد.

اسلامی تاکید کرده که جلب رضايت مشتری از يک سو و ارائه دهندگان خدمت از سوی ديگر، جز لاينفک اهداف سکوها (پلتفرمها) بوده و در اين شرايط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور، ترجيح انحصاری يک سويه، تبعات و نارضايتي‌های زيادی را ايجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا