گوگل

گوگل ۹.۵ میلیون دلار به دادستان واشنگتن پرداخت می‌کند

در پی شکایت دادستان کل واشینگتن دی‌سی علیه گوگل، این غول دنیای فناوری اعلام کرد که با پرداخت ۹.۵ میلیون دلار برای حل و فصل این پرونده موافقت کرده است.

در این شکایت، گوگل به «فریب کاربران و تجاوز به حریم خصوصی آنها» متهم شد و طبق توافقات صورت گرفته، قرار است این شرکت تغییراتی را در سیاست‌ها و رویه‌های خود اعمال کند. گوگل همچنین موظف شد تا در مورد جمع‌آوری، ذخیره و نحوه استفاده از داده‌های کاربران اطلاع‌رسانی دقیقی را انجام دهد.

در شکایتی که راسین در ماه ژانویه امسال ثبت کرد، آمده است: گوگل، این باور را در مصرف‌کنندگان شکل می‌دهد که آنها می‌توانند دسترسی گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات و حفظ داده‌های مربوط به موقعیت مکانی آنها را کنترل کنند. اما در واقعیت، افرادی که از خدمات گوگل استفاده می‌کنند، نمی‌توانند مانع از گردآوری این اطلاعات درباره موقعیت مکانی خود توسط گوگل شوند.

همچنین در این شکایت، گوگل به استفاده از «الگوهای تاریک» متهم شده که بر اساس آن، کاربران را به انجام کارهای ترغیب می‌کند که به نفع آنها نیست. افزون بر این، در این شکایت آمده که گوگل به طور مداوم از کاربران می‌خواهد تا ردیابی موقعیت مکانی خود را تغییر داده و فعال کنند و به آنها، این پیام را می‌دهد که اگر این قابلیت و دسترسی غیرفعال باشد، ممکن است برخی قابلیت‌ها به درستی کار نکنند.

به گفته راسین، درخواست گوگل برای دسترسی به موقعیت مکانی در حال از کاربر خواسته می‌شود که برای برخی سرویس‌ها، نیازی به چنین دسترسی نیست. با این حال، ۹.۵ میلیون دلار برای شرکتی چون گوگل، رقم ناچیزی است. آلفابت، شرکت مادر گوگل تنها در ۲۰ دقیقه توانست به این رقم دست یابد.

بر اساس قوانین، شرکت گوگل اجازه ندارد که اطلاعات شخصی و موقعیت مکانی کاربران خود را در اختیار افراد و نهادهای ثالث قرار دهد. همچنین این شرکت می‌بایست ۳۰ روز پس از دسترسی به موقعیت مکانی و آدرس IP کاربر، این اطلاعات را حذف کند.

دادستان کل واشینگتن درسی در بیانیه‌ای نوشت: با توجه به ردیابی و نظارت گسترده شرکت‌های فناوری در محصولاتشان، عادلانه است که کاربران از نحوه گردآوری، ردیابی و استفاده از داده‌های مهم خود از جمله موقعیت مکانی باخبر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا