ساعت هوشمند

شکایت از اپل به دلیل تبعیض نژادی در سنسور اکسیژن خون اپل واچ 

اخیرا شکایتی علیه اپل تنظیم و ادعا شده که سنسور اکسیژن خون ساعت اپل واچ، نتایج دقیقی را برای افرادی با رنگ پوست تیره ارائه نمی‌دهد.  

در این شکایت که توسط فردی به نام الکس مورالس در نیویورک ثبت شده، آمده فناوری پالس اکسیمتر که در این ساعت برای افراد رنگین پوست با دقت بالا عمل ن‌می‌کند. بر اساس این شکایت، دهه‌ها بررسی‌های محققان نشان داده که پالس اکسیمتر در افرادی با رنگ پوست تیره، نتایج را به درستی گزارش ن‌می‌کند و اپل با علم به این موضوع، برای رفع آن اقدامی‌نکرده است.  

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که فناوری پالس اکسیمتر در دوران همه‌گیری کرونا و حتی قبل از آن، نشان داده که ن‌می‌توان به نتایج گزارش‌های آن درباره افراد رنگین پوست اعتماد کرد.  

مورالس بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ یک ساعت اپل واچ را خریداری کرد و اگرچه از این موضوع آگاه بود که فناوری پالس اکسیمتر در خصوص افراد رنگین پوست به درستی عمل نمی‌کند، اما تصور نمی‌کرد اپل آن را در این ساعت برطرف نکرده باشد.  

وی در شکایت خود آورد: از آنجایی که توصیه‌ها و پیشنهادهای مربوط به مراقبت‌های سلامتی، مبتنی بر خوانش میزان اکسیژن خون افراد است افراد سفید پوست در مقایسه با افرادی با پوست تیره، این خدمات را بیشتر دریافت می‌کنند.

اپل می‌گوید که قابلیت خوانش اکسیژن خون این شرکت که از زمان اپل واج سری ۶ وجود داشته، از چهار نوع چراغ LED در قسمت پشتی بدنه بهره می‌برد تا بتواند تغییرات تغییرات رنگ پوست افراد را اصلاح و جبران کند.  

به گفته این شرکت، نور ساطع‌شده از فوتودیود منعکس و خوانده می‌شود. دیودها این اطلاعات را در اختیار اپلیکشین Blood Oxygen قرار می‌دهند که میزان اشباع اکسیژن (SpO2) در خون را بر اساس تغییرات رنگ مورد اندازه‌گیری و سنجش قرار می‌دهد. ناگفته نماند که این شکایت از سوی تمامی‌خریداران نیویورکی اپل واچ که این ساعت هوشمند را در ایام همه‌گیری خریداری کردند، تنظیم شد.  

این شکایت همچنین اپل را به نقض آشکار ضمانت‌نامه، کلاهبرداری و رفتاری ناعادلانه متهم و ادعا می‌کند این شرکت، قانون تجاریت عمومی‌نیویورک و قوانین ایالتی تقلب در قبال مصرف‌کنندگان را نقض کرده است.

البته این اولین باری نیست که سنسور اکسیژن این ساعت، برای اپل دردسرساز می‌شود؛ در سال ۲۰۱۵ نیز برخی کاربران اعلام کردند که این قابلیت در حین قرار گرفتن روی خالکوبی‌های مشکی، به درستی عمل ن‌می‌کند.  

اپل نیز در واکنش به این انتقادها اعلام کرد که خالکوبی‌های مشکی می‌توانند نور سنسور را مسدود کنند؛ با این حال، این شرکت هیچ اشاره‌ای به تاثیر رنگ پوست کاربران در نتایج ارائه‌شده نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا