ارز دیجیتال

تأثیر هاوینگ روی شبکه بیت‌کوین چیست؟

به‌طورکلی بازارهای مالی از سود و زیان‌های بسیاری برخوردار هستند و یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای جهان، بازار مالی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال انواع گوناگونی دارند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها بیت‌کوین است. برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال و انجام معاملات بیت‌کوین، باید با اصطلاحات و هرآنچه که در این ارز کاربرد دارد آشنا شوید. هاوینگ یکی از مهم‌ترین اصطلاحات موجود در بازار ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید که از ابتدا برای بیت‌کوین ایجاد شد و سپس برای سایر رمزارزها نیز مورداستفاده قرار گرفت. قطعاً این سؤال برای شما به وجود می‌آید که هاوینگ بیت‌ کوین چیست؟

باتوجه‌به میانگین، هر چهار سال یک‌بار به‌صورت ناگهانی میزان تولید این رمزارز نصف می‌شود یا به عبارتی پاداش ماینرها برای اضافه‌کردن یک بلاک به بلاک‌چین‌ها، ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. به‌منظور کنترل تورم بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو که خالق این رمزارز است در کد این شبکه، هاوینگ را قرار داد. رویداد هاوینگ بیت کوین در حقیقت نرخ عرضه بیت‌کوین‌های جدید است و یا به عبارتی عرضۀ این رمزارز را نصف می‌کند. براساس نظریۀ کارشناسان، هاوینگ می‌تواند تأثیر بسیاری بر قیمت بیت‌کوین بگذارد و موجب افزایش قیمت آن در طول زمان شود.

هاوینگ چیست؟

با خواندن مطالب کلی نمی‌توان هاوینگ بیت کوین را درک کرد، بلکه بهتر است توضیحات بیشتری را در این باره بخوانید. اصطلاح هاوینگ در بازار ارزهای دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که میزان استخراج کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد و هر بار میزان استخراج به نصف میزان استخراج قبل می‌رسد. در حقیقت هدف هاوینگ این است که از دارایی رمزنگاری‌شده تا هنگامی‌که به حداکثر میزان عرضه خود برسد، از نرخ صدور ثابت آن حمایت کند. ساتوشی ناکاموتو، خالق پنهان بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۹ این رمزارز را به جهان معرفی کرد و روش جدیدی را برای توزیع بیت‌کوین به‌وجود آورد. روش ابداعی ساتوشی ناکاموتو، ماینینگ یا استخراج بیت‌کوین است؛ این روش به کاربران برای تأیید تراکنش‌های جدید در بلاک‌های جدید بلاک‌چین، به‌عنوان پاداش، بیت‌کوین هدیه می‌دهد. این تراکنش‌ها براساس محاسبات کامپیوتری تأیید می‌شوند. هنگامی که این رمزارز به جهان وارد شد، ۵۰ بیت‌کوین پاداش هر بلاک بود.

خالق بیت‌کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، در پروتکل بیت‌کوین، قانونی را به‌وجود آورد که براساس آن، بعد از استخراج یا ماینینگ، هر ۲۱۰ هزار بلاک که به‌طور تقریبی حدود ۴ سال زمان می‌برد، پاداش کاربران برای استخراج نصف می‌شود؛ هاوینگ موجب کاهش نیمی از نرخ تورم بیت‌کوین و نرخ ورود بیت‌کوین‌های جدید می‌شود. در حقیقت به این بازارها هر از گاهی برای عملکرد بهتر، اصطلاحات و فرآیندهای جدیدی وارد می‌شود که BTC Halving توانسته است موجب بهترشدن فرایندهای رمزارز بیت‌کوین شود.

تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین

یکی از سؤالات بسیار مهمی که در این بخش به‌وجود می‌آید این است که هاوینگ چه تأثیری بر قیمت بیت‌کوین می‌گذارد؟ باید گفت به‌طور دقیق کسی نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد و چه روندی انجام می‌شود؛ پس از گذشت یک هفته از اجرای BTC Halvening، تغییر بسیار چشمگیری برای قیمت بیت‌کوین رخ نداد و قیمت این رمزارز از ۶۵۰ دلار به ۶۷۵ دلار رسید که این میزان تغییر آن‌قدرها عجیب و غریب نیست. در حقیقت افزایش قیمت بیت‌کوین بین ۳ ماه الی ۱ سال پس از ایجاد هاوینگ رخ داد.

هاوینگ بیت‌ کوین رویداد بسیار مهمی در بازار این رمزارز است و بر قسمت‌های مختلف درگیر در شبکۀ این رمزارز تأثیرات فراوانی می‌گذارد. برخی از موارد در این فرآیند، درها را به روی سرمایه‌گذاری‌های جدی و رسمی بیت‌کوین باز نمود که این موارد عبارت‌اند از:

  • قانون‌گذاری و ایجاد محدودیت‌ها توسط دولت‌ها؛
  • افزایش اطلاعات مردم در مورد بیت‌کوین؛
  • توجۀ رسانه‌ها به این رمزارز؛
  • عرضۀ اوراق مشتقه و قراردادهای آتی؛
  • افزایش ورود کوین‌های جدید در بازار.

نکتۀ مهم این است که طراحی رمزارز بیت‌کوین برای ارزشمندبودن است. دو دلیل اصلی برای این ارزشمندبودن وجود دارد و آن تعداد محدود این رمزارز و کاهش سرعت توزیع بیت‌کوین توسط پروسۀ هاوینگ است. بیت‌کوین به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد به پادشاه ارزهای دیجیتال معروف است. هاوینگ بر روی سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و ماینرها نیز تأثیرات فراوانی گذاشته است.

تأثیر هاوینگ بر روی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعالی در بازار رمزارز بیت‌کوین حضور دارند. کاربرانی که به‌صورت بلندمدت بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا افرادی که هولدر بیت‌کوین به شمار می‌آیند، با هر نوسان قیمت برای فروش بیت‌کوین خود اقدام نمی‌کنند، اما برای معامله‌گران، این شرایط دارای تفاوت‌هایی است. بیشتر کاربران گمان می‌کنند که باید با فرآیند هاوینگ، قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند و به همین دلیل معامله‌گران بسیاری با این اندیشه قبل از هاوینگ بیت‌ کوین، اقدام به خرید این رمزارز می‌کنند تا پس از آن به سود رسند. درصورتی‌که پس از هاوینگ قیمت بیت‌کوین ثابت بماند، معامله‌گران از عرصۀ معامله خروج می‌کنند و این امر موجب می‌شود تا در یک بازۀ زمانی، قیمت بیت‌کوین با کاهش مواجه شود. در صورت افزایش قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ، معامله‌گران اقدام به فروش می‌کنند.

به‌طورکلی با هاوینگ بیت‌ کوین، کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شده‌است و این موضوع خبر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

تأثیرات هاوینگ بر روی ماینرها

استخراج بیت‌کوین تأثیر بسیار پیچیده‌ای بر اکوسیستم این رمزارز می‌گذارد. کاهش عرضۀ بیت‌کوین موجب افزایش تقاضا و قیمت‌ها می‌شود. اما پاداش‌های کمتر نیز کار ماینرهای شخصی را سخت می‌کند، زیرا رقابت ماینرهای شخصی با سازمان‌های بزرگ استخراج این رمزارز می‌تواند کار دشواری باشد. رویداد هاوینگ بیت‌ کوین احتمال حملۀ 51‌درصدی به شبکۀ بیت‌کوین را به علت خروج ماینرها از این شبکه افزایش می‌دهد که این امر موجب کاهش امنیت شبکه می‌شود.

کلام آخر

بازار ارزهای دیجیتال، بازار عجیب و باورنکردنی‌ای است که نوسانات بسیاری دارد. بیت‌کوین مهم‌ترین رمزارز موجود در این بازار به‌شمار می‌آید و حتی لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌است. برای بهبود روند معاملات بیت‌کوین اصطلاحات و فرایندهای گوناگونی را مورداستفاده قرار می‌دهند که یکی از آن‌ها هاوینگ بیت‌ کوین است. این رویداد توسط خالق بیت‌کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، برای بهبود تورم این رمزارز ایجاد شد. در صورت نبود هاوینگ، شاید بیت‌کوین نمی‌توانست به جایگاه امروز دست پیدا کند و گسترش یابد. این ابداع ساتوشی ناکاموتو یکی از مهم‌ترین ارکان بیت‌کوین به‌شمار می‌آید و ایدۀ این شخص کاملاً قابل‌ستایش است.

شایان ذکر است که آیندۀ درخشانی در انتظار بیت‌کوین است و با رویدادهای گوناگون نیز این درخشش می‌تواند بیشتر شود. در آینده ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا جایگاه بسیار بهتری در مقایسه با حال پیدا می‌کنند و بیشتر معاملات به سمت بازار رمزارزها می‌رود.

منبع :

https://wallex.ir/blog/?p=1642

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا