ارز دیجیتال

کسب درآمد از حوزه دیفای با سپرده‌گذاری در پروژه یرن فایننس

دریچه های تازه برای درآمدزایی از ارزهای دیجیتال.

حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) در گرماگرم بازار صعودی رمزارزها در سال ۲۰۲۱ با موجی از استقبال فعالان بازار ارزهای دیجیتال مواجه شد. بسیاری از محصولات این اکوسیستم توانستند کارآمدی خود را برای رهایی از چنبره نهادهای سنتی فعال در حوزه مالی به اثبات برسانند و از سپرده‌گذاری گرفته تا استقراض، تأمین اعتبار و دیگر بخش‌های خدمات‌رسانی مالی، رقبای دیرپای متمرکز خود را به چالش بکشند.

«یرن فایننس»‌ (Yearn.Finance)، یکی از پروژه‌های سرآمد بخش دیفای است که با هدف ساده‌سازی درآمدزایی در این حوزه و بیشینه‌سازی سود کاربران راه‌اندازی شده است.

حال چگونه می‌توان با مشارکت در بخش‌های مختلف یرن فایننس، علاوه‌بر حفظ ارزش دارایی‌ها درآمد به دست آورد؟ پیش‌تر بهتر است با چیستی این پروژه آشنا شویم. 

یرن فایننس چیست؟ 

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، یرن فایننس به‌طور رسمی، پا به عرصه دیفای گذاشت. به فاصله اندکی از راه‌اندازی این پروژه، بهای توکن بومی آن یعنی «وای‌اف‌آی» (YFI) رشد جهش‌واری را تجربه کرد و بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت. گفتنی است که این توکن، درحال‌حاضر نیز یکی از توکن‌های پرارزش بازار است و هر واحد از آن به‌دلیل محدودیت عرضه با قیمت حدود هفت هزار دلاری میان معامله‌گران دادوستد می‌شود.

یرن فایننس را می‌توان دریچه‌ای برای قدم گذاشتن به قلمرو اقتصاد دیفای توصیف کرد. بنیان‌گذاران این پروژه نیز هدف و کارکرد اصلی آن را «فراهم‌سازی روشی ساده برای درآمدزایی سپرده‌گذاران رمزارزی در پروتکل‌های مختلف دیفای» برشمرده‌اند.

پروژه یرن فایننس، درحال‌حاضر دارای چهار محصول مجزای اصلی است که با مشارکت در هر یک می‌توان درآمدزایی کرد. این چهار محصول عبارت‌اند از؛

۱- والت یا خزانه (Vault)

۲- ارن (Eran)

۳- زپ (Zap)

۴- کاور (Cover)

ناگفته نماند که «اندره کرونجی» (Andre Cronje)، چهره پرآوازه حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال خالق یرن فایننس است و خود به‌طور مستقیم در توسعه آن نقش داشته است.

در ادامه، هر یک از چهار محصول را بررسی می‌کنیم و از چگونگی کسب درآمد در آن‌ها می‌گوییم. 

خزانه 

خزانه‌، سازوکاری نوآورانه برای درآمدزایی از سرمایه‌های راکدی است که در قالب رمزارزهای مختلف در اختیار کاربران قرار دارد. اندره کرونجی، بنیان‌گذار یرن فایننس، زمانی که در پی یافتن راه‌حلی برای سرمایه‌گذاری استیبل کوین‌های همکارش در پروژه‌های مختلف دیفای بود، به فکر راه‌اندازی خزانه افتاد.

خزانه به کاربران امکان می‌دهد که بتوانند همزمان با نگهداری ارزهای دیجیتال خود، از آنها سود به دست بیاورند. به نوعی می‌توان گفت که خزانه مابه‌ازای رمزارزی حساب‌های سپرده‌گذاری در بانک‌های متعارف است. هر کاربر می‌تواند ارزهای دیجیتال خود را به یک خزانه دلخواه واریز و به تناسب آورده اولیه و مدت زمان سپرده‌گذاری سود دریافت کند.

هر کاربر پس از واریز ارز دیجیتال خود به یک خزانه، یک توکن ویژه دریافت می‌کند که در حکم همان گواهی سپرده‌گذاری در حوزه بانکی است. سپس یرن فایننس همانند یک بانک سنتی، از موجودی این خزانه‌ها برای وام‌دهی در قالب استیبل‌کوین‌های مختلف استفاده می‌کند و سود تسهیلات اعطایی را به خزانه باز می‌گرداند. به این ترتیب، ارزش دارایی کاربران به‌مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. 

یرن فایننس در این میان با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوشمند، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا با انتخاب مناسب‌ترین استیبل‌کوین، بیشترین سود بازدهی ممکن را محقق کند. در ادامه، تمامی درآمدهای خلق شده از طریق وام‌دهی، بلافاصله در قالب توکن اصلی هر خزانه به آن واریز می‌شود و به این ترتیب، موجودی توکن‌های خزانه افزایش می‌یابد.

کاربران رمزارزها می‌توانند با سپرده‌گذاری دارایی‌های رمزینه خود در خزانه‌ها درآمد غیرفعال (درآمد بدون نیاز به فعالیت) به دست بیاورند و از جست‌وجو و پایش مداوم پروتکل‌ها برای یافتن بهترین نرخ‌های بازدهی بی‌نیاز می‌شوند.

هر کاربر می‌تواند در بازه‌های زمانی معین، آورده اولیه و سود متناسب با آن را از خزانه خارج و به کیف‌پول شخصی‌اش واریز کند. برای مثال، اگر کاربر، تعدادی توکن «لینک» (LINK) به خزانه «آوه» (Aave) واریز کند، یک گواهی سپرده در قالب تعدادی توکن «aLINK» دریافت می‌کند. این توکن، اثبات می‌کند که کاربر یادشده، سپرده‌گذار خزانه آوه است.

پس از پایان دوره زمانی سپرده‌گذاری که به ترجیحات کاربر وابسته است،‌ او می‌تواند اصل و فرع سرمایه‌اش را با تسلیم توکن‌های aLINK به خزانه، برداشت کند.

ارن

دومین راهکار سبد محصولات درآمدزایی یرن فایننس، ارن است. ارن را می‌توان یک تجمیع‌کننده در حوزه وام‌دهی توصیف کرد که به‌طور مرتب، پروتکل‌های مختلف دیفای را برای دریافت بیشترین بازده ممکن، پایش می‌کند. این سازوکار، توکن‌های دریافتی از سوی کاربر را به‌طور پیوسته در پروتکل‌های مختلف از «آوه» گرفته تا «دی‌وای‌دی‌ایکس» (dYdX) و «کامپوند» (Compound) سپرده‌گذاری و برداشت می‌کند و به این ترتیب، بر ارزش دارایی اولیه کاربر می‌افزاید.

راهکار ارن، تنها از تعداد معدودی توکن پشتیبانی می‌کند که بیشتر آن‌ها در دسته استیل کوین‌ها جای می‌گیرند. برای مثال، کاربر می‌تواند استیل کوین «دای» (DAI) را به استخر «ارن وای‌دای» (Earn yDAI) اختصاص دهد. در ادامه، الگوریتم‌های هوشمند راهکار ارن، به‌طور خودکار، توکن‌های دای را در پروتکل‌های وام‌دهی مختلف سپرده‌گذاری و سود حاصله را به حساب کاربر واریز می‌کنند.

زپ

سومین محصول خانواده یرن فایننس، زپ نام دارد که کاربران را قادر می‌سازد با سپرده‌گذاری و جابه‌جایی دارایی‌های خود میان استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های دارای بهره (yTokens) و استخرها (yCRV)‌ درآمد به دست بیاورند.

زپ نیز همانند دیگر راهکارهای یرن فایننس، بیش از همه به‌دنبال ساده‌سازی فرایند سپرده‌گذاری و کسب سود است و کاربران را از پایش مداوم نرخ‌های بازده در پروتکل‌های مختلف که می‌تواند بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، بی‌نیاز می‌کند.

به کمک زپ، کاربران دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف بابت تراکنش‌های غیرضروری نخواهند داشت و می‌توانند از یک بستر واحد و متمرکز، فرایند سپرده‌گذاری دارایی‌های خود را در پروتکل‌های مختلف مدیریت کنند.

کاور

تازه‌ترین محصول نوآورانه یرن فایننس، کاور نام دارد که می‌آن را همانند یک پوشش بیمه‌ای برای دارایی‌های کاربران قلمداد کرد. به کمک راهکار کاور، از دارایی کاربران یرن فایننس در برابر رخدادهای نابهنگامی همچون هک یا بروز رخنه امنیتی در خزانه‌ها یا دیگر بخش‌های پروتکل محافظت می‌شود.

کار با یرن فایننس

کاربران برای استفاده از یرن فایننس می‌توانند بخشی از دارایی‌های خود را در قالب حق بیمه به یک استخر مشخص واریز و در صورت افت ارزش دارایی‌هایشان، خسارت دریافت کنند.

برای شروع کار با یرن فایننس، ابتدا وارد وب‌سایت اصلی این پروژه به آدرس https://yearn.finance/dashboard شوید. سپس با کلیک روی گزینه داشبورد، کیف‌پول خود را به پروتکل متصل کنید.

کسب درآمد از حوزه دیفای با سپرده‌گذاری در پروژه یرن فایننس

در ادامه پس از اتصال کیف‌پول، آدرس و موجودی حساب شما در گوشه بالا سمت است داشبورد یا پیشخان حساب کاربری‌تان به نمایش در می‌آید.

کسب درآمد از حوزه دیفای با سپرده‌گذاری در پروژه یرن فایننس

سپس می‌توانید در همین صفحه، محصولات مختلف خانواده یرن فایننس را مشاهده کنید. با کلیک روی گزینه «Vaults»، فهرستی کامل از دارایی‌های پشتیبانی‌شده برای سرمایه‌گذاری به نمایش در می‌آید.

کسب درآمد از حوزه دیفای با سپرده‌گذاری در پروژه یرن فایننس

برای نمونه، در این بخش، ما استخر سپرده‌گذاری aLINK را انتخاب می‌کنیم که پیش‌تر هم به آن اشاره کرده بودیم.

کسب درآمد از حوزه دیفای با سپرده‌گذاری در پروژه یرن فایننس

برای سپرده‌گذاری، کافی است تعداد دلخواه از توکن لینک را انتخاب و سپس روی گزینه «Deposit» کلیک کنید. پس از این کار، تعدادی توکن yLINK به‌عنوان گواهی سپرده، در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن برای آزادسازی موجودی سپرده‌گذاری خود در استخر aLINK استفاده کنید.

توکن YFI 

توکن YFI، توکن بومی و حاکمیتی پروتکل یرن فایننس است. از این توکن برای اعمال رأی در رخدادهای حکمرانی پروژه و همچنین تسهیل عملیات واریز،‌ برداشت و پرداخت کارمزدها استفاده می‌شود. 

برای شروع درآمدزایی از حوزه دیفای و به‌ويژه پروتکل یرن فایننس، به‌عنوان گام اول، می‌توانید با مراجعه به صرافی نوبیتکس، توکن YFI را خریداری کنید و با استفاده از محصولات مالی مختلف خانواده این پروتکل، درآمد به دست بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا