فضا

پایان ماموریت آرتمیس ۱ با فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای اوریون

ماموریت آرتمیس ۱ ناسا پس از یک سفر موفقیت‌آمیز به دور ماه با بازگشت فضاپیمای بدون سرنشین اوریون به زمین به پایان رسید.  

این فضاپیما ساعاتی پیش در سواحل باخا در ایالت کالیفرنیا آمریکا فرود آمد و به یک سفر ۳۶ روزه پایان داد. سفری که در آن، رکورد پرواز آپولو شکسته شد و تصاویر خیره‌کننده‌ای به زمین ارسال شد.  

این فضاپیمای ناسا در مسیر خود به سمت اقیانوس آرام، توانست با موفقیت مانوری را انجام دهد که تحت عنوان «ورود پرشی» شناخته می‌شود. در این حالت، فضاپیما پس از ورود به اتمسفر بالای زمین، از قابلیت ویژه‌ای برای بازگشت به عقب قبل از ورود مجدد برای فرود نهایی استفاده می‌کند. با این کار، اوریون اولین فضاپیمایی با قابلیت حمل انسان لقب گرفت که توانست چنین مانوری را با موفقیت انجام دهد.  

بیل نیلسون، مدیر ناسا در جریان پخش زنده ناسا از این فرود گفت: این یک روز خارق‌العاده است. روزی است که نشان‌دهنده فناوری جدید، نسل جدید فضانوردان و چشم‌اندازی برای آینده است.  

حال با بازگشت موفقیت‌آمیز اوریون به زمین، مهندسان ناسا اقدامات خود را برای بررسی و ارزیابی داده‌های گردآوری شده توسط این فضاپیما در این سفر ۱.۴ میلیون مایلی (حدود ۲ میلیون  و ۲۵۰ کیلیومتری) آغاز کرده‌اند. آنها همچنین در حال آماده شدن برای آغاز ماموریت آرتمیس ۲ هستند که فعلا برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.  

ماموریتی که قرار است در آن، فضانوردان همراه با کپسول اوریون مسافر فضا شوند. ناسا امیدوار است که با آزمایش موفقیت‌آمیز پرتاب اوریون در آرتمیس ۲، بتواند در اوایل سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، پای انسان‌ها را بار دیگر به کره ماه باز کند.  

هرچند رسیدن به این نقطه در ماموریت آرتمیس ۱ چندان هم ساده نبود و سامانه پرتاب فضایی (SLS)، دردسرهای زیادی را برای این سازمان فضایی به وجود آورده بود. این سامانه، قبل از آنکه با موفقیت و در روز ۱۶ نوامبر، آرتمیس ۱ را مسافر فضا کند، مهندسان ناسا را ماه‌ها به خود مشغول کرد و این سازمان، بیشتر تابستان را صرف عیب‌یابی نشت سوخت و مشکلات موتور آن کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا