ارز دیجیتال

زنجیره شارد در اتریوم ۲ دارای چه ویژگی است؟

اتریوم، دومین ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی است و با هارد فورک جدید خود به پیشواز تغییراتی در سرعت، مقیاس پذیری و افزایش پردازش تراکنش‌ها نسبت به قبل رفته است. این آپگرید جدید با نام سرنیتی (Serenity) یا اتریوم ۲ شناخته می‌شود. زنجیره شارد در سومین فاز شبکه اتریوم ۲ فعال است و ویژگی مقیاس پذیری و سرعت بیشتر را برای این شبکه محقق می‌کند. در این مقاله به بررسی نقش زنجیره شارد در اتریوم ۲ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

زنجیره شارد چیست؟

در نسخه اصلی اتریوم، نودها باید تمامی داده‌های شبکه را تایید می‌کردند که در زمان شلوغی تاییدها و پردازش‌ها باعث افت سرعت شبکه می‌شود. این موضوع به دلیل در صف ایستادن تراکنش برای اعتبارسنجی توسط نودها رخ می‌دهد. در هارد فورک جدید و با استفاده از زنجیره شارد (Shard Chain)، بلاک چین اتریوم و داده‌های اصلی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند و نودها در استخرهای کوچک‌تر فعالیت می‌کنند. توسعه دهندگان شبکه، فعلاً ۶۴ شارد را برای عملی کردن این فرآیند در نظر گرفته‌اند. هر نود در یک شارد، اعتبارسنجی تراکنش را بر عهده داشته و کاری به بقیه ۶۳ شارد دیگر ندارد. این ویژگی، باعث کاهش تراکم داده‌ها و افزایش سرعت عملیاتی شبکه اتریوم ۲ می‌شود.

مزایای شاردینگ در شبکه اتریوم ۲ چیست؟

به نقل از والکس، شاردینگ با افزایش حجم شبکه سبب می‌شود تا مقیاس پذیری اتریوم بهبود پیدا کند. با تقسیم بندی پایگاه داده‌ها، توان عملیاتی شبکه نیز افزایش می‌یابد. زنجیره شارد، نودهای بیشتری را در استخرهای کوچک‌تر درگیر اعتبارسنجی تراکنش‌ها می‌کند و کارایی بلاک چین را افزایش می‌دهد. توان عملیاتی بیشتر با بهره گیری از ویژگی شاردینگ، تقاضا برای تراکنش و خرید و فروش اتریوم را نیز بالا می‌برد.

معایب شاردینگ چیست؟

البته این ویژگی می‌تواند معایبی را به همراه داشته باشد. به دلیل فعالیت اعتبارسنج‌ها در یک استخر کوچک، احتمال حملات ۵۱ درصدی نیز وجود دارد. مهاجم نیازی به هک کردن و تولید کل توان عملیاتی شبکه را ندارد و کافی است توان محاسباتی یک شارد را تولید کند. تمرکزگرایی بیشتر را هم باید به معایب شاردینگ اضافه کرد که البته اعتبارسنجی تصادفی می‌تواند این ایراد را رفع کند.

شبکه اتریوم ۲ امن است؟

در هارد فورک جدید، تولید بلاک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر کرده است. در الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)، نودهای اعتبارسنج علاوه بر نظارت و تایید تراکنش‌ها، امنیت شبکه را نیز تامین می‌کنند. ماینرها در این الگوریتم باید حداقل ۳۲ اتر (ETH) را سپرده گذاری کنند تا در فرآیند تایید داده‌ها و تامین امنیت شبکه سهیم شوند. سادگی الگوریتم اثبات سهام، اشتیاق بیشتر سرمایه گذاران برای خرید اتریوم را در پی دارد. این یعنی افزایش مشارکت کنندگان در شبکه و سهیم شدن نودهای بیشتر در استیکینگ، تامین امنیت و اعتبارسنجی داده‌ها.

دلایل محبوبیت اتریوم
دلایل محبوبیت اتریوم

چرا اتریوم همچنان محبوب است؟

نسخه اتریوم ۲ با مقیاس پذیری و سرعت بیشتر در پردازش تراکنش‌ها، محبوبیت خرید ETH را افزایش داده است. ویژگی‌های بهبود یافته در اتریوم ۲ به واسطه زنجیره شارد، تاثیر مثبت بر قیمت اتریوم نیز خواهد داشت. برترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی بعد از بیت کوین، بزرگ‌ترین اکوسیستم بلاک چین را در بین بلاک چین‌های موجود دارد. شبکه اتریوم به شکل مداوم بر ارائه راه‌حل‌های جدید برای بهبود اکوسیستم و توسعه برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) تأکید دارد. ویژگی غیر متمرکز بودن این شبکه همچنین دخالت اشخاص ثالث را در پردازش و تایید تراکنش‌ها از بین می‌برد. خرید اتریوم علاوه بر کاربرد به عنوان یک ارز دیجیتال، برای پردازش‌ سایر تراکنش‌های مالی و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

کلام پایانی

با توجه به مهاجرت اتریوم به پروتکل جدید، این شبکه جذاب‌تر شده و خرید ETH با درخواست بیشتری روبرو خواهد شد. به نظر می‌رسد، مهاجرت از مکانیزم PoW به PoS و زنجیره شارد که در این مقاله به تاثیرش در مقیاس پذیری و سرعت بیشتر شبکه اشاره شد، آینده خوبی را برای ارز دیجیتال اتریوم خواهد ساخت. با خرید مستقیم اتریوم (ETH) می‌توان در شرکت‌هایی که در این شبکه برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز (dApps) می‌سازند، سرمایه گذاری کرد. همچنین بسیاری از سرمایه گذاران بر نوسان قیمت اتریوم نیز تمرکز دارند تا از این طریق به سوددهی برسند. برای خرید اتریوم و اطلاع از قیمت ETH می‌توانید به صرافی ایرانی والکس مراجعه کنید.

 

منبع: خبرگزاری شما نیوز

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا