تکنولوژی

تیم کوک: از تراشه‌های کارخانه TSMC در آریزونا استفاده خواهیم کرد

فردای اقتصاد – در رویدادی کم سابقه جو بایدن رییس جمهور آمریکا در مراسم افتتاح کارخانه بزرگترین سازنده تراشه جهان در صحرای آریزونا سخنرانی کرد که نشان از حمایت تمام قد دولت آمریکا از تولید تراشه در داخل خاک این کشور می‌دهد.

در این مراسم تیم کوک مدیرعامل اپل بزرگترین مشتری این شرکت تایوانی هم سخنرانی کرد تا حمایت بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان را از سیاست تولید چیپست در داخل خاک آمریکا نشان دهد. این کارخانه تحت مالکیت و اداره شرکت تایوانی TSMC است و نیمی از سهام آن به صورت جهانی عرضه خواهد شد.

شرکت TSMC پیشرفته‌ترین پردازنده‌ها از جمله تراشه‌های جدیدترین آیفون‌ها و آی‌پدها، مک‌ها را هم تولید می‌کند.

طی سال‌های اخیر حمله احتمالی چین به تایوان و تنش‌های منطقه‌ای، دولتمردان آمریکایی را به سمت سیاست حمایت از تولید چیپست در داخل خاک این کشور وادار کرده است. حالا با تصویب قانون چیپست و ترغیب اقتصادی شرکتهای خصوصی بزرگ مانند اپل برای حمایت از این سیاست، عملا یکی از مهمترین محصولات تکنولوژیک جهان در داخل آمریکا هم تولید خواهد شد.

جو بایدن در سخنرانی خود در این رویداد خاطر نشان کرد که اپل مجبور بود تمام تراشه‌های پیشرفته خود را از خارج آمریکا بخرد، با این اتفاق آنها بیشتر زنجیره تامین خود را به داخل آمریکا خواهند آورد. این ماجرا می‌تواند تغییر دهنده بازی باشد. “

تیم کوک : این لحظه بزرگی است

تامین تراشه مهمترین دغدغه اپل است و از این رو تولید این محصول در داخل آمریکا می‌تواند بسیار برای این شرکت مهم تلقی شود

تیم کوک در سخنرانی خود در این رویداد گفت: «به لطف کار سخت حالا چیپست‌ها در آمریکا هم تولید خواهند شد و این لحظه‌ای فوق‌العاده مهم خواهد بود.»

این کارخانه تحت مالکیت و اداره شرکت نیمه ‌هادی TSMC قرار خواهد داشت که در حال حاضر بیش از نیمی از صنعت نیمه‌هادی جهان را در اختیار دارد. اما نیمی از سهام آن به صورت جهانی عرضه خواهد شد تا مشکلات حاکمیت شرکتی و سیاسی هم به وجود نیاید.

این کارخانه قادر به تولید تراشه‌های ۳ و ۴ نانومتری است که در پردازنده‌های سری-A و سری-M اپل و پردازنده‌های گرافیکی شرکت انویدیا استفاده می‌شود.

کوک گفت: «این فقط شروع است. امروز ما تخصص TSMC را با نبوغ کارگران آمریکایی ترکیب کرده‌ایم. ما در حال سرمایه‌گذاری برای آینده روشن‌تر و قوی‌تر هستیم و در حال کاشت بذر خود در صحرای آریزونا هستیم.”

تیم کوک همچنین در توییتر هم نوشت که اپل بزرگترین مشتری این سایت خواهد بود.

در حال حاضر شرکت TSMC بیشتر تولید خود را در خاک تایوان انجام می‌دهد که این موضوع سوالات متعددی را از جانب قانون‌گذاران آمریکایی و اروپایی متوجه اپل کرده است. این سوالات در رابطه با تامین امنیت عرضه محصولات اپل در صورت حمله احتمالی چین به تایوان یا سایر مسائل منطقه‌ای بوده است. شرکت‌هایی مثل انویدیا و اپل چیپست‌های خود را طراحی می‌کنند اما ساخت‌شان را به شرکت‌هایی نظیر TSMC‌یا Samsung Foundry برون سپاری می‌کنند.

کارخانه‌هایی که در آریزونا ساخته می‌شوند تا حدی از دولت ایالات متحده یارانه می‌گیرند. در اوایل سال جاری، بایدن قانون CHIPS & Science را امضا کرد که شامل میلیاردها دلار مشوق برای شرکت‌هایی است که قابلیت‌های تولید تراشه را در خاک ایالات متحده ایجاد کنند.

حمایت ویژه دولت از تولید تراشه داخل آمریکا

TSMC روز سه شنبه اعلام کرد که ۴۰ میلیارد دلار برای این دو کارخانه در آریزونا هزینه خواهد کرد. انتظار می‌رود اولین کارخانه در فینیکس تا سال ۲۰۲۴ تولید تراشه را آغاز کنند. طبق گفته دولت بایدن، کارخانه دوم هم در سال ۲۰۲۶ افتتاح خواهد شد.

به گفته شورای ملی اقتصاد آمریکا، کارخانه‌های TSMC در صورت بهره برداری کامل، سالانه ۶۰۰ هزار ویفر تولید خواهند کرد که برای برآورده کردن تقاضای سالانه ایالات متحده کافی است. کارخانه‌های ایالات متحده بخش کوچکی از کل ظرفیت شرکت TSMC را تشکیل خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۰، ۱۲ میلیون ویفر تولید کرد.

لیزا سو، مدیر عامل شرکت AMD در اظهارات روز سه‌شنبه گفت که ای. ام. دی قصد دارد یکی از مشتریان اصلی کارخانه TSMC در آریزونا باشد.

غول تولید پردازنده‌های کامپیوتری یعنی شرکت آمریکایی اینتل که قصد رقابت با اپل در این زمین بازی را دارد، همچنین گفته است که در حال ساخت کارخانه‌های تولید تراشه در آریزونا و اوهایو است و انتظار می‌رود به موجب قانون CHIPS از دولت آمریکا یارانه دریافت کند.

اینتل سال گذشته گفت که به عنوان یک کارخانه ریخته‌گری نیمه هادی برای سایر شرکت‌ها عمل خواهد کرد، اگرچه توانایی‌های تولیدی آن در حال حاضر از TSMC عقب‌تر است. همین باعث می‌شود اینتل برای مشتریانی که نیاز به سریع‌ترین تراشه‌ها را دارند، جذابیت کمتری داشته باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. 정품 비아그라,비아그라구매,비아그라구입,처방전없이 초간편주문.합리적인가격.비아그라 퀵배송,비아그라온라인약국,시알리스.각종 발기부전치료제 판매 전문 온라인스토어 13년동안 단 1건도 가품판매에 관한 스캔들이 없는 믿을수 있는 스토어 입니다.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا