ایراناینترنت

اختلال اینترنت در هفته گذشته افزایش یافت 

گزارش ابردارک از وضعیت اینترنت کشور در روزهای گذشته.

آی تی ایران: اختلال و  قطعی اینترنت در دو هفته گذشته نسبت به دو ماه گذشته که محدودیت جز جدا نشدنی اینترنت در کشور بوده، افزایش یافته است.  

شرکت ابردراک، که در زمینه خدمات ابری فعالیت می‌کند این اختلال‌ها در هفته گذشته را در گزارشی تایید کرده و شایع‌ترین مشکلات شبکه اینترنت در هفته گذشته را گزارش داده است.  

طبق این گزارش اختلال ارتباطات بین شهری در ساعاتی از روز دیده شده است. به طور دقیق اختلال ارتباطات بین استانی در هفته‌های گذشته به شکل تقریبی از بازه زمانی ۸ صبح تا ۱۱ و در ساعت ۵ تا ۷ بعد از  ظهر به صورت مکرر اتفاق افتاده است.  

این اختلال‌ها نه تنها به صورت بین شهری بلکه به صورت درون شهری هم وجود داشته است. در گزارش ابر دراک آمده که اختلال ارتباط بین چند دیتاسنتر در شهر تهران در ساعاتی از روز نمونه‌ای ازا ین اختلال است. ابر دراک اعلام کرده که به نظر می‌رسد این اتفاق‌ها به خاطر تغییرات در حال اعمال روی زیرساخت اینترنت باشد و ایجاد اینگونه اختلال از سوی دیتاسنترها صورت نگرفته است.  

همچنین در روزهای اخیر، تغییرات روی برقراری ارتباط‌های زیرساختی از قبیل تانل‌ها اعمال می‌شود و پروتکل‌های Tunneling مورد  هدف قرار گرفته است.  

همچنین گزارش ابر دراک نشان می‌دهد که در هفته گذشته ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت محدود انجام شده است.  

طبق بررسی ابر دراک، سرعت آپلود به طور موثر به ازای هر اتصال محدود شده است. این اختلال در سطح زیرساخت شبکه اتفاق میافتد. براساس گزارش ابر دراک، چه برای اتصال به خارج و چه داخل ایران سرعت آپلود Connectionها محدود شده است، گاهی اوقات نیز این محدودیت برای اتصال‌های امن و غیر امن هم اعمال شده است.  

همچنین مشکلات شدیدی روی اتصال به Repositoryهای توزیع‌های مختلف لینوکس اتفاق افتاده است. از آنجایی که گاهی اتصال به Repositoryها از پروتکل HTTP هم مورد استفاده است، ابر دراک نتیجه گرفته است که این محدودیت هم برای اتصال‌های امن و  هم غیرامن اعمال شده است.  

گزارش اخیر ابر دراک نیز این موضوع را نشان می‌دهد. ابر دراک اعلام کرده که در هفته گذشته پورت‌های Well-Known بسته شده‌اند. طبق گزارش این شرکت ابری اختلال روی پورت‌های Well-Known مانند پورت ۲۲ یا پورت‌های RDP یا هر پورت Well-Known که با TLS امن شده مثل پروتکل SSH، در دسترسی از خارج به داخل یکی از مشکل‌سازترین اتفاق‌های هفته گذشته بوده است.  

ابر دراک در مثالی نوشته است که برای نمونه برای اتصال SSL از یک سرور خارج به داخلی و کپی یک فایل Backup، ئورت ۲۲ که Well-Known است و با TLS امن شده است، کار نمی‌کند، اما با پورت‌های دیگر مانند پورت ۲۵ کار می‌کند.  

طبق ادعای ابر دراک این اختلال بیانگر این است که فیلترینگ در سطح شماره پورت هم در حال انجام است. همچنین ابر دراک اعلام کرده یکی دیگر از اختلال‌هایی که در پی دستکاری‌های انجام شده در DNS و مسیریابی به‌وجود آمده، عدم اتصال به ACME است که در نتیجه آن اختلال‌های در تولید SSL Certificate رایگان برای وب‌سایت‌ها به وجود آمده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. توجه اتفاقات عجیبی در اینترنت بین المللی رخ داده است. سیستمهای ترجمه و ارتباطی با توجه به شناسایی افراد و تحولات جهان و ایران اطلاعات را تحریف و تغییر می دهند:
    ۱- مترجم گوکل ترجمه ها را مغرضانه خیلی غلط انجام میدهد. مثلا می نویسی (فلان شخص آدم بسیار شیادی بوده ) ترجمه می کند (فلان شخص آدم بسیار درستکاری بوده)
    ۲- واتساپ و تلگرام پیامها را بسته به نوع شخص و شرایط زمان و مکان با امانت نمی رسانند! مثلا شما پیام میدهی (شرق تهران برق قطع است) طرف دریافت می کند (شرق تهران برق هرگز قطع نشده).

    ۳- در گروه تلگرامی پیامی را می گذاری . برخی اعضای گروه می بینند و برخی اعضای گروه نمی بینند.

    ممکن است ایمیلهای دریافتی و ارسالی محتوای متفاوت داشته باشند.

    این شرایط به چند دلیل می تواند باشد:
    ۱- کارمندان شرکتهای ارتباطی و شبکه اجتماعی زیر دوربین جاسوسی باشند یا رشوه گرفته باشند یا گروگان گرفته شده باشند.
    ۲- سیستم مدیریت نرم افزارهای ارتباطی یا شبکه اجتماعی هک و تحت کنترل افراد یا سازمانهایی باشد.
    ۳- هوش مصنوعی گوگل و متا و تلگرام هک شده باشد
    ۴- هوش مصنوعی گوگل و متا و تلگرام معتقد به دین یا حزبی شده باشد.
    ۵- هوش مصنوعی گوگل و متا و تلگرام خودآگاه و خواهان اعمال نفوذ شده باشد!

    اولین بار چند ماه قبل از شیوع کرونا گزارش شد که مترجم گوگل غرض ورزانه ترجمه می کند.

    هوش مصنوعی هک – معتقد یا خود آگاه شود چه خطراتی دارد:
    ۱- می تواند با هوش مصنوعی سایر کمپانی ها ارتباط برقرار‌ کنند و آنها را هم عقیده خود کند.
    ۲- می تواند بسته به مرام و برنامه خودش محاسبات را غلط و هدفمند انجام دهد.
    ۳- می تواند بسته به مران و برنامه خودش ترجمه ها را غلط یا جهت دار ترجمه کند. فرض کنید سازمان جاسوسی یا سیاستمدار از مترجم کامپیوتری استفاده کند.
    ۴- می تواند فیلمها و اصوات جعلی و واقعیت افزوده درست کند.
    ۵- می تواند در دوربین های مداربسته اخلال ایجاد کند.
    ۶- می تواند امنیت و اخبار مکان یا کشوری را تغییر و تفسیر به رای کند.
    ۷- می تواند کاری کند که مردم یک کشور یا تمام کشورها اطلاعات غلط از هم دریافت کنند.
    ۸- می تواند ریل تایم محتوای شبکه های مختلف ماهواره را تغییر دهد.
    ۹- میتوان جنگ ایجاد کند.

    موارد جالب توجه
    ۱۰- هوش مصنوعی می تواند کاری کند ایمیل و پیامک و پیام متنی عکس دار و بی عکس و حتی پیام متنی و صوتی و ریل تایم تحریف شده یا غلط به مقصد برسد یا از سوی خودش پیام بفرستد یا به پیامها پاسخ دهد.
    در این شرایط اگر مشغول کار حیاتی باشید. مثلا مبارزه با دزد و تامین امنیت گروه تان و مبارزه با اشرار و … شما نمی توانید به تلگرام و واتساپ و سیگنال و مشابه آن اعتماد کنید. چون ممکن است اطلاعات غلط از هم دریافت کرده و شکست بخورید.
    در این موارد باید به صورت حضوری یا از سیستم کاملا قدیمی که در مسیر تحت کنترل کامپیوتر نباشد ، استفاده کنید مثل تلگراف های بیسیم قدیمی ورادیو .

    به هر حال ممکن است اطلاعات کاملا غلط از خارج به ایران یا از ایران به خارج در تبادل باشد که به زیان عده ای از ایرانیان یا خارجی ها تمام شود. مثلا بیگناهی در اروپا اسیر گناهکاری در ایران شود یا بالعکس.

    اگر موبایل یک چیزی شبیه هایپر ترمینال ویندوز ۹۸ داشت که حتی بدون اینترنت عکس و فایل و مطلب می فرستادیم عالی بود. تین برزلی برای چنین روزی یک پیام رسان مستقل از اینترنت می خواست بسازد یا همچین خبری بود به گمانم.

    اگر بطور اسنثنا برای یک یا عده خاصی اینترنت دستکاری شده باشد باز نامطمئن بودن این سرویس های پیام رسان بخصوص در شرایط بحرانی را مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا