تکنولوژیهوش مصنوعی

ابزار هوش مصنوعی دیزنی می‌تواند بازیگران را پیر کند 

مهندسان شرکت دیزنی از طراحی و توسعه سیستمی ‌مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی خبر داده‌اند که می‌تواند چهره افراد در پیرتر و یا جوان‌تر از سن واقعی‌شان نشان دهد. 

این ابزار هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر اعمال تغییرات در چهره به صورت خودکار، این اجازه را به افراد می‌دهد تا به صورت دستی، میزان تغییرات در چهره خود را تنظیم کنند تا طبیعی‌تر به نظر برسد. 

به گفته دیزنی، این هوش مصنوعی تنها در پنج ثانیه می‌تواند تغییرات پیری و یا جوانی را در صورت بازیگران اعمال کند. این فناوری در حالی توسعه یافته که در حالت عادی، تغییرات در چهره بازیگران به منظور افزایش و یا کاهش سن آنها، نیازمند صرف زمان و هزینه‌های زیادی است. 

هرچند تلاش‌هایی در گذشته صورت گرفته تا با استفاده از ویژگی‌هایی چون شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشینی، بتوان این فرآیند را در زمان کمتر و با هزینه پایین‌تری انجام داد. اما به گفته متخصصان دیزنی، ابزارهایی که تاکنون طراحی شده‌اند برای تصاویر ثابت نسبتا خوب عمل می‌کنند اما برای ویدیوها، کیفیت و رزولوشن پایین و همچنین عدم ثبات تغییرات در فریم‌های ویدیو را شاهدیم.

این محققان ادعا می‌کنند که روش آنها، اولین روشی است که این ضعف‌ها را برطرف کره و پیری چهره‌ها به صورت خودکار و با کیفیت بالا انجام می‌شود. ابزار مهندسان دیزنی که تحت عنوان FRAN شناخته می‌شود، برگرفته از عبارت Face Re-Aging Network است و به گفته این محققان، می‌توان آن را از طریق مجموعه‌ای از اطلاعات و تصاویر چهره افراد تعلیم داد و نتایج بهتری را مشاهده کرد. 

برای این ابزار هوش مصنوعی، از هزاران تصویر از چهره افراد با حالت‌های مختلف استفاده شده و با استفاده از ابزارهای موجود یادگیری ماشینی، فرآیند پیرسازی روی چهره‌ها انجام شد. در توضیحات دیزنی آمده که این فناوری می‌تواند تصویر یک چهره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و پیش‌بینی کند که با افزایش سن، کدام قسمت از صورت تحت تاثیری پیری قرار می‌گیرند. 

سپس، اثراتی همچون چین و چروک روی پوست صورت اعمال می‌شود تا سن فرد در تصویر در کمترین زمان و با کیفیت بالا افزایش یابد. محققان دیزنی ادعا می‌کنند که در این روش، حتی در صورت تغییر وضعیت سر و صورت و یا تغییرات در نور، تغییری در پیری چهره مشاهده نمی‌شود.

دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند این اقدام دیزنی در توسعه این ابزار را توجیه کند. این شرکت با فناوری مذکور می‌تواند از حجم کاری هنرمندان جلوه‌های بصری بکاهد و سرعت اجرای کار را افزایش دهد. همچنین این دستاورد می‌تواند به طور قابل توجهی، از بودجه تولید برخی آثار را که به جابجایی بازیگران و یا دیگر روش‌ها برای افزایش سن آنها متوسل می‌شوند، کم کند. 

دیزنی در برخی از پروژه‌های خود نیز مجبور به افزایش سن و پیر کردن بازیگران بوده که از جمله آنها می‌توان به مارک همیل در جنگ ستارگان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا