تکنولوژی

برای شروع برنامه نویسی چه زبانی بهتر است؟

چکیده: در این مقاله به این موضوع پرداختیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری برنامه نویسی چیست و چه زبان‌هایی می‌تواند در ایران و خارج از ایران مفید و پردرآمد باشد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟ اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی به عنوان یک سرگرمی، یافتن یک شغل جدید یا فقط برای ارتقای مهارت‌های خود باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید با کدام زبان برنامه نویسی می‌خواهید شروع کنید. مانند بسیاری از سوالات در زندگی، هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خود را دارد و هر برنامه نویسی ممکن است با استفاده از یک زبان به اهداف خود رسیده و یا از درآمد خوبی بهره مند شود. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا تصمیم بهتری در مورد این که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ داشته باشید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

اینکه یادگیری یک زبان برنامه نویسی آسان است موجب نمی‌شود که صددرصد برای شما و اهداف شما انتخاب مناسبی باشد. اگر یادگیری زبانی آسان باشد، به احتمال زیاد بسیاری دیگر نیز آن را یاد خواهند گرفت. این به معنای رقابت بیشتر و در نتیجه مشاغل کم درآمد است. البته این بدان معنا نیست که یادگیری زبانهای برنامه نویسی آسان ارزش وقت شما را ندارد. شروع برنامه نویسی با یکی از زبانهای ساده‌تر نیز مزیتی دارد. پس از تجربه برنامه نویسی، کارفرمای شما ممکن است فرصت تجربه سایر زبانهای برنامه نویسی را به شما بدهد. همچنین زمانی که به یکی از زبان‌های ساده‌تر مسلط شدید، ممکن است یادگیری زبان‌های پیچیده‌تر برایتان کمی آسان‌تر شود.

در ادامه درمورد انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع صحبت می‌کنیم و چند زبان برنامه نویسی را معرفی می‌کنیم.

پایتون

اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی آسان و حتی سرگرم کننده برای یادگیری ابتدا هستید، زبان پایتون (Python) به شما توصیه می‌شود. پایتون به جای اینکه درگیر قوانین نحوی سختگیرانه شود، تقریبا نزدیک به زبان انگلیسی نوشته می‌شود و درک آن برای افرادی که در برنامه نویسی تازه کار هستند، ساده است. پایتون به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به وسواس در مورد جزئیات کوچک‌تر که اغلب در زبان‌های دیگر مهم هستند، دانش پایه‌ای در مورد شیوه‌های کدنویسی به دست آورید.

پایتون همچنین برای توسعه وب، هوش مصنوعی و توسعه نرم افزار ایده آل است. در واقع، از آن برای ساخت اینستاگرام، یوتیوب و اسپاتیفای استفاده شده است. البته اگرچه پایتون از مزایای آن برخوردار است، اما در برخی از زمینه‌ها به عنوان یک زبان نامناسب در نظر گرفته می‌شود که به پیشرفت بیشتری نیاز دارد: برای مثال برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه یا توسعه بازی‌های رایانه‌ای، انتخابهایی بهتر از پایتون وجود دارد.

خانواده سی (C، C# و C++)

در حالی که زبان برنامه نویسی سی (C) یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است، اما همچنان یک انتخاب عالی به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع است؛ زیرا تقریبا تمامی قواعد برنامه‌نویسی در آن قابل توضیح و پیاده‌سازی است. درضمن وقتی که C را یاد گرفتید، یادگیری زبان‌های بیشتری مانند C++ و C# ساده خواهد بود.

از آنجایی که C بیشتر در سطح ماشین است، یادگیری آن برای درک بهتر نحوه عملکرد یک کامپیوتر عالی است. یادگیری زبان سی مانند یادگیری آناتومی قبل از تبدیل شدن به یک پزشک است و بهترین راه برای شروع مسیر یادگیری کدنویسی تا کسب درآمد است. به این ترتیب، C یک انتخاب استثنایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ارشد و یک توسعه دهنده با استعداد از همان ابتدا است، البته اگر مایل به رسیدن به این هدف هستید.

جاوا

جاوا (Java) یک زبان برنامه نویسی شی گرا و دارای ویژگی‌های پیچیده‌تر است که تقاضای زیادی دارد. این برنامه با فرض «یک بار بنویس، هر جایی قابل اجرا باش» ساخته شده است، یعنی می‌توانید کدهای جاوا را روی هر سیستم عاملی بنویسید و روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کنید. این ویژگی جاوا را به یکی از محبوب‌ترین زبانهای برنامه نویسی تبدیل می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال یادگیری زبانی هستید که شغلی عالی و درآمدی بالا را برای شما به ارمغان بیاورد، جاوا انتخاب مناسبی است. بهترین شرکت‌های برنامه‌نویس از جمله EBay، Amazon و IBM با جاوا کار می‌کنند.

علاوه بر این، از جاوا اغلب برای توسعه و آموزش برنامه نویسی اندروید و iOS استفاده می‌شود، زیرا اساس سیستم عامل اندروید زبان جاوا است. البته باید دقت کنید که یادگیری جاوا به آسانی پایتون نیست. جاوا یک زبان سطح بالا است و راه‌اندازی کندی دارد. بنابراین ممکن است برای مبتدیان به نسبت دشوار باشد و زمان زیادی طول می‌کشد تا اولین پروژه خود را اجرا کنند.

جاوا (Java) یک زبان برنامه نویسی شی گرا
جاوا (Java) یک زبان برنامه نویسی شی گرا

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت (JavaScript) که به اختصار JS نامیده می‌شود، یکی دیگر از گزینه‌های بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع است. جاوا اسکریپت در کنار HTML و CSS اصلی‌ترین زبان برای برنامه نویسی وب به شمار می‌آید و به خصوص اهمیت بالایی در توسعه بخش فرانت‌اند دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از وب سایت‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید، از جمله توییتر، جی‌میل، اسپاتیفای، فیس‌بوک و اینستاگرام به جاوا اسکریپت متکی هستند.

هیچ مرحله‌ای برای نصب جاوا اسکریپت وجود ندارد، زیرا از قبل در مرورگرها تعبیه شده است و از نظر راه اندازی، جاوا اسکریپت ساده‌ترین زبان برای شروع است. جاوا اسکریپت همچنین دارای فریمورکهای مختلفی مانند ری اکت، انگولار و… است که برنامه نویسی را آسان می‌کند. البته برای کار با جاوا اسکریپت باید بر زبانهای HTML و CSS نیز مسلط باشید، زیرا این سه در کنار یکدیگر شما را به هدفتان می‌رسانند و با هم استفاده می‌شوند.

PHP

اگرچه ممکن است محبوبیت زبان برنامه‌نویسی PHP در طی این سالها نزول کرده باشد، اما هنوز از یک زبان منسوخ شده فاصله زیادی دارد. در حقیقت PHP همچنان بسیار رایج است (به خصوص در داخل ایران) و در ساخت برنامه‌های تحت وب از آن استفاده می‌شود. هم اکنون PHP در بیش از هفتاد درصد وب سایت‌های دنیای اینترنت وجود دارد.

اگرچه PHP ساده‌ترین و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع افراد مبتدی نیست، اما استفاده زیاد از آن در سراسر جهان موجب شده است که منابع و انجمنهای برنامه نویسی زیادی برای بهترین دوره برنامه نویسی PHP وجود داشته و PHP همیشه پر تقاضا باشد. از طرفی وردپرس به عنوان یک سیستم محتوای مشهور با PHP نوشته شده و برای توسعه امکانات بیشتر در آن باید به سراغ PHP بروید. به همین دلیل اغلب افرادی که PHP بلد هستند بیکار نمانده و چه به صورت استخدامی و چه به صورت فریلنسری به عنوان توسعه‌دهنده وب مشغول هستند.

روبی

زبان برنامه نویسی روبی (Ruby) شبیه پایتون است؛ زیرا یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای شروع یادگیری افراد بدون تجربه قبلی است. برای یادگیری روبی نیازی به دانستن دستورات یا واژگان برنامه نویسی زیادی ندارید و روبی کتابخانه‌ها و ابزارهای زیادی دارد که به کارتان می‌آید.

یکی از دلایلی که افراد به سراغ روبی می‌آیند، چارچوب محبوب آن یعنی Ruby on Rails است که به طور فزاینده‌ای در میان کارفرماها رایج شده است. Airbnb، Groupon، Hulu، و Sound cloud تنها تعدادی از وب‌سایت‌هایی هستند که با Ruby on Rails ساخته شده‌اند و زبان روبی امروزه جامعه توسعه‌دهندگان فعالی دارد. با این حال، با وجودی که روبی برای مشاغل کوچک توصیه می‌شود اما دارای نقاط ضعفی هم می‌باشد: روبی در مقیاس پذیری چالش برانگیز است و می‌تواند در تعامل با سایر وب سایت‌های بزرگ مشکل ساز باشد.

نقطه صفر یادگیری برنامه نویسی

در بخش‌های قبل چندین زبان برنامه نویسی معرفی کردیم. در ادامه می‌خواهیم تا از دیدگاه‌های مختلف این زبانها را گروه بندی کنیم تا براساس هدف خود، بهتر تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که در هر زمینه‌ای که مهارت کسب کنید درآمد کافی خواهید داشت و نباید پولساز بودن یک زبان تنها چیزی باشد که در نظر می‌گیرید. انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای شروع اگر به درستی صورت نگیرد موجب بی‌علاقگی و در نهایت به دور شدن و حتی تنفر از برنامه نویسی منجر می‌شود و تنها وقت خود را تلف می‌کنید.

همچنین ممکن است یادگیری برنامه نویسی صرف نظر از اینکه چه زبانی را انتخاب می‌کنید برایتان کمی سخت باشد و این امر طبیعی است. برنامه نویسی مهارت درست فکر کردن و بالا بردن مهارت حل مساله است؛ پس به دلیل ماهیتی که دارد باید صبر و پشتکار داشته باشید تا به هدف خود برسید. تمایل به چالش برای یادگیری مهارتی است که دیگران ممکن است حوصله آن را نداشته باشند و دقیقا چیزی است که برنامه نویسان را منحصر به فرد می‌کند.

زبان‌های برنامه نویسی با پتانسیل بالا

اگر هدف شما این است که گزینه‌های متنوعی را برای موفقیت مالی و رضایت شغلی خود فراهم کنید، بهتر است ابتدا به یادگیری زبانهای برنامه نویسی زیر بپردازید:

  • پایتون
  • جاوا
  • جاوا اسکریپت
  • C و C++

اینها زبان‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا به صورت تضمین شده و با سرعت بیشتری یک شغل در حوزه برنامه نویسی پیدا کنید و از طرفی در این زمینه‌ها همواره برای شما امکان یادگیری بیشتر و رشد شغلی وجود دارد.

زبان‌های برنامه نویسی آسان
زبان‌های برنامه نویسی آسان

زبان‌های برنامه نویسی آسان

خوشبختانه برخی از زبان‌هایی که بیشترین تقاضا را دارند، آن‌هایی هستند که یادگیری آن‌ها برای تازه‌کارها آسان‌تر است. براساس نظرات کاربران برنامه نویس در اینترنت، زبان‌های برنامه نویسی ساده برای یادگیری افراد تازه کار به ترتیب عبارتند از:

  • پایتون
  • روبی
  • جاوا اسکریپت
  • جاوا
  • C/C++

به طور کلی در اغلب جوامع برنامه نویسان از پایتون و جاوا اسکریپت به عنوان زبانهای برنامه نویسی با یادگیری آسان یاد می‌شود و در عوض زبانهای روبی، جاوا و C/C++ توسط برخی چالش برانگیز در نظر گرفته می‌شود. البته باز هم باید توجه داشته باشید که میزان آسان بودن هر زبان بستگی به خود فرد دارد. ممکن است یک نفر با زبان برنامه نویسی سی ارتباط بیشتری بگیرد و برایش یادگیری این زبان راحت‌تر باشد، یا از برنامه نویسی ویژوال و نمایش نتایج روی صفحات وب لذت ببرد و به سراغ جاوا اسکریپت برود.

زبان‌های برنامه نویسی پر کاربرد

برای زبان‌هایی که ساده نیستند، تقاضای زیاد و عدم منسوخ شدن آنها باعث می‌شود که تلاش بیشتر برای یادگیری را ارزشمند کند. برای مثال، درحال حاضر همچنان برای زبان جاوا گزینه‌های شغلی مختلفی وجود دارد. قدیمی بودن این زبان به این معنی است که در طی سالها آزمون خود را پس داده و هنوز مفید است.

C و C++ نیز زبان‌های قدیمی‌تری هستند که سودمندی طولانی مدت خود را ثابت کرده‌اند. اگرچه ممکن است یادگیری آنها برای مبتدیان دشوار باشد، اما نه تنها مسیرهای شغلی بالقوه زیادی را هموار می‌کنند، بلکه پس از یادگیری، چالش یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دیگر را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کنند. به همین دلیل است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، زبانهای خانواده سی و یا جاوا قبل از هرچیزی تدریس می‌شود. PHP نیز در حال حاضر در ایران دارای شرایط مشابهی است.

حالا بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری چیست؟

در اینجا به صورت مختصر و مفید همه مقاله را جمع کردیم و گفتیم:

  • اگر به دنبال زبان برنامه نویسی آسان هستید: پایتون
  • اگر می‌خواهید پایه برنامه نویسی محکم داشته باشید تا شما را به یک توسعه دهنده ماهر تبدیل کند: C
  • اگر می‌خواهید اپلیکیشن موبایل بسازید: جاوا و فلاتر
  • اگر به برنامه نویسی تصویری علاقه دارید: جاوا اسکریپت
  • اگر برای استارت آپ یا پروژه‌های کوچک برنامه نویسی می‌کنید: روبی

جمع بندی

در این مقاله درمورد این صحبت کردیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست. همانطور که متوجه شدید زبان‌های مختلفی در حوزه برنامه نویسی وجود دارند و انتخاب هر یک از آنها می‌تواند شما را به هدف مورد نظرتان باشد. انتخاب زبان برنامه نویسی در درجه اول به این بستگی دارد که می‌خواهید روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، برای چه کسی می‌خواهید کار کنید، یا چقدر می‌خواهید این کار آسان باشد.

مجموعه آموزش برنامه نویسی سون لرن دوره‌های جامعی را در نظر گرفته است تا شما را در هر زمینه دلخواه برنامه نویسی آماده کرده و به بازار کار معرفی کند. همچنین اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شدید، دوره‌ای تحت عنوان الفبای آموزش برنامه نویسی تدوین شده است تا بتوانید با حوزه‌های مختلف برنامه نویسی آشنایی شده و بهتر تصمیم بگیرید. برای هر دوره یک انجمن فعال دانشجویان وجود دارد تا بتوانید پاسخ سوالات خود را راحت‌تر پیدا کنید. علاوه بر آن، مقالات آموزشی بسیار مفیدی در بخش وبلاگ سون لرن وجود دارد که مطالعه آنها باعث می‌شود که از مسیر خود خارج نشوید.

 

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. 정품 비아그라,비아그라구매,비아그라구입,처방전없이 초간편주문.합리적인가격.비아그라 퀵배송,비아그라온라인약국,시알리스.각종 발기부전치료제 판매 전문 온라인스토어 13년동안 단 1건도 가품판매에 관한 스캔들이 없는 믿을수 있는 스토어 입니다.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا