فضا

شکار ‌هابل از مراحل اولیه شکل‌گیری یک ستاره

تلسکوپ فضایی ‌هابل اخیرا تصویری از یک ابر زیبایی از غبار و گاز را ثبت کرده که به گفته اخترشناسان، این ابر متراکم می‌تواند در آینده، زادگاه یک ستاره جدید باشد.

از این ابر که در صورت فلکی Serpens واقع شده، تحت عنوان هسته متراکم یاد می‌شود و از مواد بسیار متراکمی‌تشکیل شده است. کارشناسان نام این شی را CB 130-3 عنوان کرده‌اند و می‌تواند تصویری تکمیل‌‌کننده در کنار تصویر پیش‌ستاره‌ای باشد که اخیرا از تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است.

این تصویر ‌هابل، اولین مرحله تشکیل ستاره را نشان می‌دهد که در آن گردوغبار و گاز در کنار هم قرار می‌گیرند و یک هسته را شکل می‌دهند. این در حالی است که تصویر تلسکوپ جیمز وب، مرحله بعدی توسعه ستاره را نشان می‌دهد که در آن، هسته به اندازه کافی متراکم است و مواد بیشتری را از طریق گرانش جذب و شروع به چرخش می‌کند.

البته این هسته در تصویر ‌هابل مشخص نیست چراکه در اعماق این ابر وجود دارد؛ با این حال، نشان می‌دهد که این ابر یک کره یکنواخت نیست بلکه از تکه‌هایی تشکیل شده که برخی از آنها با تراکم بالا و برخی کم‌تراکم هستند.

همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است، چگالی ابر CB-130-3 یکسان و ثابت نیست. لبه‌های بیرونی ابر، از چگالی کمتر و هسته آن از چگالی بیشتری برخوردار است و نور پس‌زمینه را کاملا محو می‌کند.
از طرفی دیگر، گاز و غبار تشکیل‌دهنده CB-130-3 علاوه بر آنکه میزان روشنایی ابر را تحت الشعاع قرار داده‌اند، بلکه رنگ ظاهری ستاره‌های پس‌زمینه را نیز تحت تاثیر قرار داده و ستارگانی که به سمت مرکز ابر متمایل هستند، قرمزترند.

اخترشناسان از تصویر‌ هابل برای اندازه‌گیری اثر قرمز و بررسی چگالی CB 130-3 استفاده کردند و به اطلاعاتی در مورد ساختار درونی این زادگاه‌های ستاره‌ای دست یافتند. این تصویر با استفاده از ابزار Wide Field Camera 3‌ هابل گرفته شده که قادر به تشخیص طول موج‌های نور مرئی است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا