ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی این روزهاست. عده زیادی سرمایه‌های هنگفت و کلانی را در جهت توسعه و تحول بیت کوین قرار داده‌اند. مطمئناً خرید بیت کوین در ایران نیز در سال‌های اخیر رواج داشته است. هر روز قیمت بیت کوین دچار نوسان می‌شود و افراد زیادی آن را دنبال می‌کنند. یکی از مسائلی که در رابطه با این ارز دیجیتال وجود دارد امکاناتی است که برای پیشرفت آن در نظر گرفته می‌شود. یکی از این امکانات ایجاد یک دستگاه خودپرداز است.

دستگاه‌های خودپرداز که به عنوان ATM شناسایی می‌شوند، برای کار‌ها و فعالیت‌های بانکی استفاده می‌شوند و فرایند نقل و انتقال پول و دیگر فعالیت‌های بانکی را آسان می‌کنند. حالا ما چیزی به نام خودپرداز بیت کوین نیز داریم که خرید و فروش بیت کوین را برای افراد آسان می‌کند. اصطلاحاً به خودپرداز بیت کوین، BTM گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با خودپرداز بیت کوین و نحوه عملکرد آن و دیگر سؤالاتی که ممکن است راجع به این دستگاه داشته باشید آشنا کنیم.

خودپرداز بیت کوین چیست؟

کیوسکی است که بتوانید از طریق آن این امکان را داشته باشید که خرید بیت کوین انجام دهید؛ به عبارت دیگر، خودپرداز بیت کوین (Bitcoin ATM) یک کیوسک کوچک است که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری را می‌دهد. به این دستگاه‌ها BTM هم گفته می‌شود. بعضی خودپردازهای بیت کوین هر دو امکان خرید بیت کوین و فروش بیت کوین را فراهم می‌کنند و با استفاده از بعضی دیگر فقط می‌توان بیت کوین خریداری کرد. بیشتر دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هم کارت اعتباری و هم پول نقد دریافت می‌کنند. همان طور که والکس اشاره کرده است، در واقع، دستگاه خودپرداز بیت کوین شبیه یک صرافی حضوری رمزارز است؛ جایی که هر کسی می‌تواند با مراجعه با آن خرید کند. این دستگاه معمولاً از یک اسکنر، یک پول‌شمار و یک کامپیوتر برای مدیریت تراکنش‌ها تشکیل شده ‌است. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ در یک کافی‌شاپ در شهر ونکوور کانادا افتتاح شد.

عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین چطور است؟

خرید BTC و اطلاع از قیمت BTC فقط از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مثل صرافی ایرانی Wallex نیست؛ بلکه شما می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنید. معمولاً به دو صورت این اتفاق رخ می‌دهد. در روش اول دستگاه به وسیله بارکد خوان، کیف پول ارز دیجیتال شما را می‌کند و به آن وصل می‌شود و سپس مقدار بیت کوینی که می‌خواهید بخرید را ثبت می‌کنید و از طریق دستگاه مبلغ را پرداخت می‌کنید.

در روش دوم، کیف پول کاغذی برای کاربر ایجاد می‌شود. هرکسی که نمی‌خواهد کیف پولش را به دستگاه وصل کند روش کیف پول کاغذی به او پیشنهاد می‌شود. از این طریق پس از پرداخت، کاربر یک رسید کاغذی دریافت می‌کند که کلید خصوصی و عمومی‌ای که کوین خریداری شده در آن قرار گرفته است، درونش وجود دارد.

عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین چطور است؟
عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین چطور است؟

چه شرکت‌هایی دستگاه خودپرداز بیت کوین را می‌سازند؟

همان‌طور که گفتیم برای اطلاع از قیمت btc و خرید btc می‌توانید به صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال مثل والکس مراجعه کنید و به صورت لحظه‌ای قیمت را دنبال کنید اما اگر به هر دلیلی قادر به این کار نبودید، دستگاه‌های خودپرداز گزینه‌های مناسبی برای انجام خرید و فروش بیت کوین هستند. کارخانه‌های مختلفی وجود دارند که برای خرید بیت کوین دستگاه خودپرداز تولید می‌کنند. در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

جنرال بیتز

اولین کارخانه‌ای که به آن اشاره می‌کنیم جنرال بیتز است که در کشور چک وجود دارد و بزرگ‌ترین تولید‌کننده دستگاه‌های BTM است. این کارخانه بیش از ۵۱۰۰ دستگاه تولید کرده است و به ۶۲ کشور دنیا ارسال کرده است.

جنسیس کوین

دیگر شرکتی که به تولید دستگاه خودپرداز برای خرید بیت کوین و اطلاع از قیمت بیت کوین دست‌زده است، جنسیس کوین است. این شرکت دومین شرکت از نظر محبوبیت در میان تولید‌کنندگان BTM است و سه مدل مختلف Satoshi1، Genesis1 و Finney3 را تولید کرده است.

لاماسو

شرکت دیگری که از جمله تولید‌کنندگان دستگاه خودپرداز است، لاماسو نام دارد و از جمله قدیمی‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین است. این شرکت از سال ۲۰۱۳این فعالیت را داشته است و دستگاه‌هایش متن باز هستند. دستگاه‌های لاماسو از بیت کوین، زی کش، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین نیز پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به تمام ویژگی‌ها، هنوز دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین برای ما ایرانیان در دسترس نیست. هرچند در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت سی‌تکس از یکی از این دستگاه‌ها رونمایی کرده است. بنابراین همچنان شما اگر از جمله سرمایه‌گذاران بازار بیت کوین هستید و خرید btc و دنبال کردن قیمت btc جزء برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌تان است، همچنان لازم است به صرافی‌های معتبر ایرانی مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی معتبر والکس علاوه بر اطلاع از قیمت بیت کوین به صورت لحظه‌ای، خرید و فروش بیت کوین را بدون دردسر و در بستری امن و مطمئن انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین یا BTM آشنا کردیم. خودپرداز‌های بیت کوین دستگاه‌هایی مثل خودپرداز بانکی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید با پول نقد یا کارت اعتباری اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنید. این دستگاه‌ها به دو شیوه اسکن کردن کیف پول ارز دیجیتال یا ارائه کیف پول کاغذی به کاربر کار می‌کنند و از این جهت انتخاب و تصمیم را بر عهده خود فرد می‌گذارند. شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و از یکی از این دستگاه‌ها در ایران رونمایی شده است اما هنوز قابلیت استفاده از آن وجود ندارد بنابراین برای خرید بیت کوین به صرافی ارز دیجیتال Wallex مراجعه کنید و در یک محل امن و مطمئن، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا