ایران

فعالیت پایانه‌های فاقد نماد الکترونیکی متوقف خواهد شد

آی تی ایران- شاپرک به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یاراعلام کرده که از ۲۴ آبان ماه پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد در ۶ هفته از تاریخ یاد شده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد. شرکت شاپرک در این نامه که به امضاء مدیرعامل شرکت رسیده این تصمیم را براساس یک الزام قانونی عنوان کرده است.  

آنطور که در این نامه آمده است، بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، ارائه درگاه پرداخت مجازی به کسب‌وکارهای اینترنتی توسط شرکت خدمات پرداخت و پرداخت‌یارها را صرفا برای دارندگان دارای نماد اعتماد الکترونیکی امکان‌پذیر کند و در صورت ابطال یا تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی به صورت برخط از ادامه خدمات جلوگیری کند. همچنین درگاه‌های پرداخت مجازی که پیش از این بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ارائه شده‌اند را ظرف مدت سه ماه ملزم به دریافت نماد اعتماد می‌کند و پس از پایان این مهلت، از ارائه خدمات به آنها جلوگیری می‌کند.  

با استناد به همین قانون شاپرک به مدیرعامل شرکت‌های پرداخت‌یار گفته است که از تاریخ ۲۴ آبان ماه پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد در طی ۶ هفته از تاریخ فوق، راسا از سوی شرکت شاپرک غیرفعال خواهند شد. شاپرک تاکید کرده که به دنبال این دستور مسئولیت هرگونه اختلال و تبعات ناشی از آن برعهده شرکت‌ها خواهد بود.

انتشار این نامه باعث انتقاد برخی فعالان حوزه فین‌تک شده است. مهدی شریعتمدار، رئیس انجمن فین‌تک در توییتی که لحظاتی پیش منتشر کرد به انتقاد تند این نامه پرداخت و نوشته است که این تصمیم باعث افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد. او در این مورد نوشته است: «تو وظیفه‌ی تنظیمگری رو انجام ندادی حالا میخوای ببندی؟!»

در همین زمینه مهدی شریعتمدار، در گفت‌وگو با آی تی ایران اعلام می‌کند که این نامه تیر خلاصی بوده که حاکمیت می‌توانسته به کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک بزند، آنهم در شرایطی که محدودیت اینترنت و اختلال ادامه‌دار در این زمینه، فعالیت آنها را با مشکل مواجه کرده و باعث شده سرمایه‌گذاری در این بخش به حالت تعلیق درآید.

او می‌گوید این نامه در حالی منتشر شده که آنها در حال رایزنی با بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بوده‌اند می‌گوید: «ز دو هفته گذشته که قیمت ارز در کشور افزایش پیدا کرد، بانک مرکزی مجموعه تمهیداتی را در نظر گرفت مانند عرضه دلار دیجیتال یا عرضه دلار ارزان قیمت در بازار. در کنار این کارها بانک مرکزی به پلتفرم‌های رم ارز و انجمن‌های صنفی اعلام کرد که سقف ورودی پلتفرم رمزارز کاهش پیدا می‌کند. در ابتدا بانک مرکزی اعلام کرد که سقف ورودی پلتفرم‌های رمزارز به ۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌‎کند؛ اما در نهایت با رایزنی‌های صنفی قرار شد این سقف به ۲۵ میلیون تومان تغییر کند.»

او با اعلام اینکه آنها در این زمینه از بیش از یک هفته گذشته درحال رایزنی با بانک مرکزی بوده‌اند، ادامه داد: «تصمیم بانک مرکزی برای اعمال محدودیت معامله ارز تصمیم عاقلانه و درستی است، هرچند معتقدیم ارتباطی بین بازار رمزارز و بازار ارز وجود  ندارد. با اینحال ما سعی کردیم برای جلوگیری مشکل پیش روی پلتفرم‌های رمزارز سقف معامله رمزارز روی این پلتفرم‌ها را افزایش دهیم. این مذاکره در حال انجام بود که امروز شاپرک این نامه را منتشر کرده که باعث شده همه چیز بیش از گذشته بهم بریزد.»

به گفته او بحث دریافت نماد الکترونیکی از بحث‌های قدیمی و باز این حوزه است که هنوز در مورد آن بحث‌های مختلف وجود  دارد. او در این مورد گفت: «بانک مرکزی اعلام می‌کند که این یک الزام قانونی است و نهادهای قانونی به او فشار می‌آورند که فعایت درگاه‌های بدون اینماد را متوقف کند. در حال حاضر میزان سرویس‌هایی که اینماد دریافت نکرده‌اند فراوان است و حوزه‌هایی هم که در این  زمینه تنظیم‌گری روی آنها صورت نگرفته است گسترده است. چرا وقتی دولت وظیفه خودش را در بخش تنظیم‌گیری انجام نداده باید این کار منجر به تعطیلی صدها کسب‌وکار شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا انجمن فین‌تک پیگیر اجرای این دستور شاپرک خواهد بود با ابزار تاسف توضیح می‌دهد: «واقعیت این است که ما به عنوان نهاد صنفی دیگر برایمان اینکه جلوی اجرای این نامه گرفته شود یا خیر اهمیت ندارد چون بیش از ۴ سال مداوم است که در همین وضعیت هستیم و این شرایط دیگر غیرقابل پذیرش است. این نامه خط قرمز آخر بود. این برخورد کاملا عدم درک شرایط و فهم مسائل از طرف مقابل را به خوبی نشان می‌دهد.»

شریعتمدار می‌گوید این نامه و اجرای آن به موج ناراضیتی کسب‌وکارها در ماه‌های اخیر به دنبال قطع اینترنت می‌افزاید و باعث افزایش مهاجرت آنهم از نوع شرکتی خواهد شد.  

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. 정품 비아그라,비아그라구매,비아그라구입,처방전없이 초간편주문.합리적인가격.비아그라 퀵배송,비아그라온라인약국,시알리스.각종 발기부전치료제 판매 전문 온라인스토어 13년동안 단 1건도 가품판매에 관한 스캔들이 없는 믿을수 있는 스토어 입니다.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا