علمی

تعامل با حشرات از طریق ریزانگشت‌های رباتیک

محققان ژاپنی موفق به ساخت ریزانگشت رباتیکی بسیار نرم شده‌اند که امکان تعامل با حشرات را برای انسان فراهم می‌کند.

این انگشت رباتیک کوچک که توسط محققان دانشگاه Ritsumeikan طراحی و ساخته شده، از ابعادی معادل ۱.۲ در ۰.۳ سانتیمتر برخوردار است و به فرد اجازه می‌دهد تا بدون آسیب رساندن به حشرات کوچک، آنها را لمس کند.  

به گفته محققان، در ساخت این انگشت رباتیک از سنسورهای کششی فلز مایع انعطاف‌پذیر به همراه عضلات بالینی پنوماتیک استفاده شده و قادر است نیروی بسیار کمی ‌را که در لمس حشرات، آسیبی به آنها وارد نمی‌کند، تولید کند.

محققان برای آزمایش عملکرد این فناوری، از این ریزانگشت رباتیک برای اندازه‌گیری نیروی واکنشی از پاها و بدن یک حشره کوچک استفاده کردند. نتایج نشان داد که ۱۰ میلی نیوتن فشار از پاها وارد شد که تاکنون هیچ دستگاهی موفق به ثبت این میزان نیرو نشده بود.

این فناوری می‌تواند برای اندازه‌گیری میزان نیرویی که حشرات برای کارهایی همچون راه رفتن و یا پرواز کردن مصرف می‌کنند، بسیار مفید باشد. با این حال، محققان کاربردهای این فناوری را فراتر از اینها می‌بینند و عنوان کردند که می‌توان با کمک عینک‌های واقعیت افزوده، به درک عمیق‌تری در این حوزه دست یافت.  

توسعه این فناوری در آینده می‌تواند به پزشکان کمک کند تا به طور مستقیم، با باکتری‌ها و ویروس‌ها تعامل داشته باشند. همانند بسیاری از دستاوردهای علمی، چالش پیش روی محققان ژابنی، تبدیل این ایده علمی‌به یک محصول عملی است.  

این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این فناوری به تحقیقات و توسعه بیشتری برای کاربردهای عملی نیاز دارد و در صورت موفقیت، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای باشد که در آن، متخصصان می‌توانند به شیوه‌ای طبیعی با ریزترین موجودات در تعامل باشند.

نوشته های مشابه

‫664 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا