ارز دیجیتال

دیفای چیست؟ معرفی کامل دیفای در حوزه بلاکچین

چکیده:  در ادامه این مقاله قصد داریم به پرسش «دیفای چیست؟» پاسخ داده و شما را با کاربردهای دیفای آشنا کنیم. برای بررسی تخصصی دیفای تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری رمزارزها داغ است و بسیاری از مردم با شناخت دنیای کریوپتوکارنسی‌ها، آن را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌یابند. حتی اگر خودتان اهل فضاهای این چنینی نباشید، حتماً یکی از آشنایانتان به تریدینگ مشغول است. گستردگی این مسأله باعث شده تا داشتن اطلاعات نسبی از دنیای رمزارزها که یکی از موارد در حال پیشرفت به حساب می‌آید، یکی از ضرورت‌ها باشد. با ورود به بازار رمزارزها و درک مزایای متعدد آن‌ها، دیدگاه جدیدی نسبت به سرمایه‌گذاری و درآمدزایی خواهید داشت. در این بین، «دیفای» از کلماتی است که در دنیای ارزهای دیجیتال به وفور شنیده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به پرسش «دیفای چیست؟ » پاسخ داده و شما را با کاربردهای دیفای آشنا کنیم. برای بررسی تخصصی دیفای تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دیفای به زبان ساده

اگر بخواهیم سیستم‌های مالی را به طور کلی بررسی کنیم، با دو سیستم «متمرکز» و «غیر متمرکز» مواجه می‌شویم. سیستم بانکداری سنتی که هنوز هم در سرتاسر جهان پابرجاست، یک سیستم مالی متمرکز است. همان روشی که سال‌های سال در تمام کشورها رواج داشته و مزایای خاص خود را نیز دارد. برای درک مفهوم دیفای، بیایید به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سیستم بانکداری فعلی بپردازیم.

زمانی که در یک بانک معتبر حساب باز می‌کنید، سرمایه‌تان را در اختیار مجموعه‌ای قرار می‌دهید که تحت نظارت برخی اشخاص و نهایتاً تحت نظارت دولت است. در واقع تمام تراکنش‌های شما توسط عده‌ای از افراد رصد می‌شود و شما برای انجام هر تراکنش، نیاز به صدور مجوز از سوی مسئولین مربوطه دارید. این مسأله به این معنا نیست که همیشه درخواست‌های شما به واسطه یک شخص تأیید می‌شوند؛ بلکه به این معناست که مجموعه‌ای از قوانین و مقررات توسط افراد ناظر وضع می‌شوند و به طور کلی، یک نظارت دائمی بر فعالیت‌هی مالی شما وجود دارد. به چنین سیتمی، سیستم متمرکز گفته می‌شود.

در مقابل، چند سالی است که سیستم مالی غیرمتمرکز توانسته جایگاه خود را به سبب مزیت‌های متعدد، در میان مردم پیدا کند. از وقتی که بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را به ارز فیات ترجیح دادند و رمزارزها به اغلب مردم معرفی شدند، واژه DeFi به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمالاً به گوش شما نیز خورده باشد. در توضیح دیفای چیست، پیش از هر چیز باید بدانید که این کلمه مخفف Decentralized Finance یا همان فایننس غیر متمرکز است. با تعریفی که از امور مالی متمرکز داشتیم، حالا باید بدانید که دیفای، درست در مقابل آن قرار دارد. یعنی در یک سیستم مالی غیرمتمرکز، امور مالی شما توسط افراد، سازمان‌ها و دولت نظارت نمی‌شوند و هرگونه واسطه از این زنجیره حذف شده است. در واقع معاملات شما در یک شبکه بلاکچین و بدون دخالت شخص ثالث صورت می‌گیرد. تفاوت‌های دیفای و سیستم مالی متمرکز با توجه به برتری نسبی دیفای، باعث کاربرد گسترده آن شده که در ادامه به بررسی تخصصی دیفای و بیان کاربردهای دیفای می‌پردازیم. با وجود این که هنوز هم تفاوت بسیار زیادی بین تعداد سرمایه‌گذاران دیفای و بانکداری سنتی وجود دارد، اما افق روشنی برای این سیستم دیده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  چگونه NFT رایگان بسازیم؟

کاربرد دیفای

سیستم‌های مالی غیرمتمرکز کاربردهای متعددی دارند که برخی از آن‌ها به عنوان مزایای این سیستم نیز یاد می‌شوند. برخی از کاربردها میان سیستم‌های متمرکز و غیرمتمرکز مشترک است که با آن‌ها آشنایید. در ادامه مطلب کاربردهای دیفای را بررسی خواهیم کرد.

  • حتماً با سیستم بانکداری اینترنتی آشنا هستید. دیفای نیز ماهیتی این چنینی دارد. در واقع هیچ سازمان مشخصی برای سیستم مالی غیرمتمرکز وجود ندارد و تمام فعالیت‌ها به صورت مستقیم بین دو طرف معامله صورت می‌گیرد. برای آن که مبلغ قابل توجهی را به حساب فرد دیگر انتقال دهید، در اغلب موارد سیستم بانکداری سنتی از شما می‌خواهد تا با مراجعه به بانک، کارها را پیگیری کنید. چنین مسأله‌ای در دیفای مطرح نیست و به راحتی و با چند کلیک می‌توانید مبالغ بالایی را انتقال دهید.
  • با استفاده از دیفای می‌توانید به صورت مستقیم با دیگر سرمایه‌گذاران در ارتباط باشید و به پرداخت و دریافت وام بپردازید. نکته مهم این است که در این سیستم نیازی به ضامن و موارد این چنینی نیست. به صورت مستقیم با افرادی که از سرمایه‌شان برای وام‌دهی استفاده می‌کنند ارتباط گرفته و با توجه به سودی که از سمت وام‌دهنده مشخص می‌شود، بازپرداخت را انجام می‌هید.
  • در سیستم دیفای با داشتن مقدار مشخصی سرمایه، می‌توانید بدون انجام دادن کار خاصی درآمدزایی کنید. همان‌طور که در مورد قبل شرح داده شد، وام‌دهی می‌تواند با سود همراه باشد؛ بنابراین یکی از روش‌های درآمدزایی در دیفای، همین مورد است.
  • در سیستم دیفای و صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید ارزهای فیات خود را به رمزارز تبدیل کرده و سپس به مبادله آن‌ها با دیگران بپردازید. برای این نوع از سرمایه‌گذاری که در چند سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده، آینده روشنی پیش‌بینی می‌شود.
کاربرد دیفای
کاربرد دیفای

دیفای چه مزایایی دارد؟

فایننس غیرمتمرکز نیز همچون سیستم متمرکز دارای مزایای و معایبی است که به هر یک از آن‌ها خواهیم پپرداخت. بعضی از ویژگی‌های دیفای می‌توانند در عین حال که از مزایای این سیستم برشمرده می‌شوند، ابعاد منفی نیز داشته باشند که از آن‌ها یک نقطه ضعف بسازد. با این ویژگی‌ها آشنا خواهید شد.

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای دیفای، جهانی بودن آن است. در این سیستم مرزهای جغرافیای بی‌معنا شده‌اند و به راحتی مبالغ هنگفت سرمایه جابه‌جا می‌شوند. در سیستم متمرکز برای انتقال ارز به حساب‌های برون‌مرزی باید وقت و انرژی زیادی را صرف کنید؛ در حالی که با دیفای می‌توانید به آنی این نقل و انتقال را انجام دهید.
  • از دیگر مزایای دیفای باید به امنیت بالای آن اشاره داشت. با وجود این که سیستم متمرکز با قوانین متعدد سعی در حسابرسی دقیق و اصولی دارد، اما مشاهدات نشان می‌دهد که امنیت دیفای بسیار بیشتر از امور مالی متمرکز عمل می‌کند و امکان کلاهبرداری و به خطر افتادن سرمایه در آن وجود ندارد. بنابراین دیفای یک شیوه امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری است. هر کاربر معاملات را با کدهای نامعلوم در بلاکچین انجام می‌دهد و اطلاعات حساب نیز برای طرف معامله نمایان نخواهد شد. با این وجود تمام مسائل در سیستم دیفای برای کاربران و سرمایه‌گذاران واضح و شفاف است.
  • مسأله غیرمتمرکز بودن یکی از ویژگی‌های مثبت دیفای قلمداد می‌شود. از آن‌جا که در سیستم بانکداری سنتی و امور مالی متمرکز تمام معاملات و نقل و انتقالات باید تحت نظر شخص و سازمان خاصی صورت بگیرد، سیستم دیفای خلاف این جریان عمل می‌کند و وجود واسطه‌ها را بی‌دلیل می‌داند. به همین علت تمام معاملات مستقیماً بین دو طرف معامله انجام می‌شود.
  • در سیستم متمرکز یا بانکداری ممکن است مجوز افتتاح حساب و سرمایه‌گذاری به برخی افراد اعطا نشود. در سیستم دیفای چنین مسأله‌ای مطرح نیست و هر فردی که علاقمند به حوزه ارزهای دیجیتال باشد، امکان ورود به دنیای دیفای را دارد.
  • در دیفای هیچ‌گونه تعطیلی وجود ندارد و معاملات به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شوند. این در حالی است که سیستم بانکداری سنتی به بهانه‌های مختلف تعطیل می‌شود و امکان دسترسی وجود نخواهد داشت.

معایب دیفای

طبیعتاً در کنار مزایای متعددی که برای سیستم دیفای تعریف می‌شود، معایبی نیز وجود دارد که نباید از آن‌ها غافل بود. برخی از معایب ذکر شده برای دیفای به شرح زیر هسستند:

  • سیستم دیفای بر پایه کدهای بلاکچین استوار است. در واقع تمام معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها به زنجیره بی‌شماری از کدها مربوط می‌شود. با توجه به این مورد، به دو مسأله می‌توان اشاره کرد. اول این که با وجود امنیت زیاد، امکان تداخل و اشتباه نیز در میان این کدها وجود دارد. به عبارتی امکان خطا مطلقاً صفر نیست؛ اگر چه بسیار کم است. مورد بعد این که تمام سرمایه شما در کیف پول‌های مجازی اندوخته شده که همگی توسط یک رمز عبور حفاظت می‌شوند. در صورتی که این رمز فراموش شود، عملاً دسترسی شما به سرمایه‌تان از بین می‌رود.
  • از دیگر معایب دیفای می‌توان به مقیاس‌پذیری آن اشاره داشت. با توجه به این ویژگی دیفای، تأیید تراکنش‌ها با توجه به میزان شلوغی و پیک معاملات ممکن است مدت زیادی طول بکشد و همچنین کارمزد تراکنش‌ها نیز ممکن است بسیار زیاد شود.
  • نکته دیگری که باید درباره دیفای در نظر داشته باشید، نقدینگی کم آن‌هاست. با توجه به این که مدت زیادی از شکل‌گیری این سیستم نگذشته است، نقدینگی آن در مقایسه با سیستم متمرکز بسیار کم است.
  • توجه داشته باشید که تمام ضرر و زیان‌های احتمالی در سیستم دیفای، برعهده سرمایه‌گذار است. در سیستم دیفای هیچگونه مسئولیتی در قبال شما وجود ندارد و شخصاً باید محافظ سرمایه‌تان باشید.
معایب دیفای
معایب دیفای

کلام آخر

پیشرفت بازارهای مالی چنان سریع و باورنکردنی است که غفلت از آن می‌تواند تا مدت‌ها باعث عدم پیشرفت شما شود. با یک مرور ساده بر تاریخچه ارزهای دیجیتال و بررسی بیت‌کوین، متوجه خواهید شد که اگر ده سال پیش به خرید بیت‌کوین با مبلغی ناچیز می‌پرداختید، حالا سرمایه‌ای هنگفت داشتید که آن را بدون انجام دادن کار دائم و خسته‌کننده دریافت کرده‌اید. دانش دنیای رمزارزها به شما این امکان را می‌دهد که در گام اول همپای تکنولوژی و پیشرفت‌های بازارهای مالی پیش بروید و در گام دوم، بتوانید درآمدزایی را به شیوه متفاوت انجام دهید. در این مقاله با پاسخ‌دهی به پرسش «دیفای چیست» و بررسی تخصصی دیفای، شما را با کلیت دنیای رمزارزها آشنا کردیم. هم‌چنین دانستن کاربردهای دیفای به شما در درک مزایای فایننس غیرمتمرکز کمک می‌کند. امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید و کاربردی باشد.

وبسایت خبری و تحلیلی کریپتوباز، اولین و بزرگترین مرجع تحلیل و بررسی ان اف تی‌ها و متاورس در ایران میباشد. برای ورود به وبسایت کریپتوباز اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا