ارز دیجیتال

فن توکن چیست؟ | خرید فن توکن‌های متنوع در صرافی راستین

این محتوا توسط تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده و مسئولیت بررسی صحت و سقم گفته‌ها با مخاطب است.

ارز‌های دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش هستند و جنبه‌های بیشتری از زندگی انسان‌ها را درگیر می‌کنند. استفاده مردم دنیا از فضای دیجیتال به‌صورت روزانه در حال افزایش است که موجب می‌شود تا از رمزارز‌ها استفاده بیشتری شود. فن توکن نوعی ارز دیجیتال است که برای فعالیت در حوزه طرف‌داری باشگاه‌های ورزشی و تولید‌کنندگان یوتیوب ایجاد شده است. از این توکن‌ها به‌منظور حمایت از تیم‌ها و مشارکت در برخی از برنامه‌های آن‌ها استفاده می‌شود. لیونل مسی هنگام پیوستن به تیم پاری‌سن‌ژرمن، توکن‌های هواداری PSG دریافت کرد. همچنین در سال‌های اخیر دو تیم پرطرف‌دار ایران، پرسپولیس و استقلال برای عرضه fan token خود تلاش می‌کردند.

فن توکن چیست؟

Fan token نوعی رمزارز است که نشان‌دهنده طرف‌داری و حمایت از یک تیم ورزشی، سازمان خاص، تولید‌کننده محتوا یا ورزش است. این رمزارز‌ها به دلیل ماهیت ورود و عضویت به یک گروه خاص، شبیه به توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند؛ اما بیشتر آن‌ها همانند ارز‌های دیجیتال معروف بیت‌کوین و اتریوم قابل معاوضه هستند و می‌توان هر سکه از آن‌ها را با یک سکه دیگر تعویض کرد.

به‌عبارت‌دیگر نوعی دارایی دیجیتال کلکسیونی است که بر بستر بلاک‌چین تولید می‌شود. دارندگان فن توکن حق دسترسی به یک دفتر کل توزیع شده رمز‌نگاری را ایجاد می‌کنند؛ همچنین حق رأی و مزایای عضویت را برای دارندگان فراهم می‌کنند. برای مثال: فرض کنید که هوادار یک تیم ورزشی هستید، با داشتن token‌های تیم مورد‌علاقه خود می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز باشگاه شرکت کنید.

علاوه‌برآن می‌توانید در جایگاه ویژه، بازی مورد‌علاقه خود را به‌صورت رایگان تماشا کنید، جایزه بگیرید و پیراهن بازیکن مورد‌علاقه‌تان را به‌صورت امضا شده دریافت کنید.

ارزش آن‌ها باتوجه‌به کاربرد‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است، تعیین می‌شود. هر‌چه مدیران یک باشگاه امکانات بیشتری را در اختیار مالکان fan token‌ها قرار دهند، طرف‌داران بیشتری برای خرید و استفاده از آن‌ها ترغیب می‌شوند. البته این فقط یک بخش از ماجرا است. بخش دیگر آن به محبوبیت باشگاه یا شخص ارائه‌کننده token‌ها مربوط می‌شود. هر‌چه طرف‌داران یک تیم بیشتر باشد، احتمال موفقیت و محبوبیت ارز‌های دیجیتال مربوط به آن هم افزایش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با این رمزارز باید اطلاعات بیشتری درباره فن توکن چیست داشته باشید.

 نحوه کار فن توکن چیست؟

روش کار این رمزارز‌ها همانند سایر ارز‌های دیجیتال است. همان‌طور که امکان خریدوفروش کریپتوکارنسی‌هایی مانند بیت‌کوین، ریپال و… برای کاربران وجود دارد، با استفاده از همین روش می‌توان ارز‌های دیجیتال هواداری مورد‌نظر خود را خریداری کرد. نکته قابل‌توجه این است که صرافی‌های کمی قابلیت خریدوفروش این رمزارز‌ها را دارا هستند و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل افرادی که قصد خرید توکن هواداری را دارند، ابتدا باید یک صرافی مناسب خریدوفروش token پیدا کنند.

همانند سایر کریپتوکارنسی‌ها تابع هیجانات بازار هستند و ثبات چندانی ندارند؛ بنابراین امکان افزایش یا کاهش قیمت آن‌ها وجود دارد و هیچ تضمینی برای کسب درآمد از طریق خریدوفروش این رمزارز‌ها وجود ندارد. کاربرانی که توکن‌های هواداری دارند، باتوجه‌به میزان سرمایه آن‌ها امکان تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف را دارند؛ اما میزان حضور آن‌ها توسط باشگاه‌ها تعیین می‌شود.

  • طراحی محصولات باشگاه شامل پیراهن، دستبند، پرچم و… است.
  • طراحی تصاویر روی اتوبوس‌ها
  • نحوه فروش بلیط بازی‌ها
  • مکان برگزاری مسابقات
  • انتخاب ارزشمند‌ترین بازیکن
  • حضور در تصمیم‌گیری‌های تبلیغاتی

آشنایی با تعدادی از فن توکن‌های معروف

در این قسمت لیست توکن‌های طرف‌داری به شما معرفی خواهد شد. چیلیز یکی از مشهور‌ترین توکن‌هایی است که موجب رشد تصاعدی ارزش token‌های باشگاه‌های منچسترسیتی، آ ث میلان، یوونتوس و… شده است.

چیلیز، اولین و برجسته‌ترین توکن طرف‌داری

چیلیز، اولین و برجسته‌ترین توکن طرف‌داری
چیلیز، اولین و برجسته‌ترین توکن طرف‌داری

اولین و معروف‌ترین fan token در دنیای کریپتوکارنسی‌ها با نام چیلیز ارائه شد. این رمزارز با ایجاد انقلابی بزرگ در دنیای ارز‌های دیجیتال باعث شد تا باشگاه‌های ورزشی مختلفی همچون منچسترسیتی، یوونتوس و … هم برای ورود به این بازار ترغیب شوند. چیلیز با نام اختصاری CHZ در میان تریدر‌ها شناخته می‌شود و قابل خریداری است. می‌توان دنیای کریپتوکارنسی‌ها و رابطه آن‌ها با دنیای محبوب ورزش را با ظهور چیلیز به یکدیگر گره زد.

چیلیز یک پروژه ارز دیجیتال است که خود را پیشرو‌ترین بلاک‌چین در زمینه ورزش و سرگرمی معرفی می‌کند. این مورد محبوب‌ترین پلتفرم fan token است که از یک بلاک‌چین مخصوص برای ایجاد رمزارز‌های خود بهره می‌برد. علاوه بر تیم‌های ورزشی، باشگاه‌های فرمول یک مانند استون مارتین و آلفا رومئو و باشگاه‌های کریکت از‌جمله نمونه‌های موفق پروژه‌های ایجاد شده بر بستر چیلیز هستند.

نکته جالبی که در‌مورد چیلیز وجود دارد، سرعت استقبال و فروش آن در صرافی‌های مختلف بود‌. استقبال بسیاری از صرافی‌ها و مردم از این رمزارز، نشان‌دهنده آینده درخشان آن در دنیای ارز‌های دیجیتال است. ظهور و پیدایش چیلیز در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که با ظهور پلتفرم سوشیوز همراه بود. زمانی که فعالیت پلتفرم سوشیوز شروع شد، چیلیز هم به‌سرعت وارد دنیای کریپتوکارنسی‌ها شد.

فن توکن باشگاه بارسلونا

Token هواداری تیم بارسلونا که با نام اختصاری BAR شناخته می‌شود، به‌منظور انجام فعالیت‌های مختلف ایجاد شده است. از BAR برای فرایند‌های حاکمیتی، پاداش و استیکینگ استفاده می‌شود. گفته می‌شود عرضه کل این رمزارز در حدود 40 میلیون واحد بوده است که از این مقدار حدود ۲. ۹۵۰. ۶۵۰ واحد در حال گردش است.

فن توکن باشگاه پاری‌سن‌ژرمن

تیم پاری‌سن‌ژرمن یکی دیگر از تیم‌های محبوب و پرطرف‌دار در دنیا است. پس تعجبی ندارد تا از token‌های هواداری بهره ببرد. توکن‌های این تیم با نام اختصاری PSG شناخته می‌شود که با داشتن آن‌ها امکانات ویژه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ این امکانات شامل تماشای رایگان بازی‌های دسته یک و مسابقات جام حذفی فوتبال فرانسه، ملاقات حضوری بازیکنان و کادر فنی تیم و دریافت محصولات امضا شده توسط بازیکنان می‌شود. عرضه کل آن ۲ میلیون واحد بوده است که حدود ۳. ۱۰۶. ۳۴۰ واحد در گردش است.

فن توکن تیم منچسترسیتی

داشتن token‌های این تیم همانند تیم پاری‌سن‌ژرمن امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکانات تیم منچسترسیتی شامل تخفیفات کالا‌ها و محصولات باشگاه و شرکت در نظر‌سنجی‌هایی که در طول فصل انجام می‌شود، است. تعداد عرضه کل این رمزارز حدود ۲۰ میلیون بوده است که ۳. ۵۰۸. ۱۴۰ واحد از آن در گردش است.

فن توکن تیم آ ث میلان

با دریافت token‌های تیم آ ث میلان می‌توانید بازی‌ها را در جایگاه ویژه و در ورزشگاه سن سیرو تماشا کنید و تجربه جذابی کسب کنید. همچنین می‌توانید بلیط‌های بازی‌های سری آ ایتالیا و لیگ قهرمانان را به‌صورت رایگان دریافت کنید‌. کل واحد عرضه شده از آن ۲۰ میلیون است که حدود ۳. ۱۴۱. ۱۷۲ واحد از آن در حال گردش است.

کاربران با خرید ارز‌های هواداری تیم مورد‌علاقه خود، این شانس را دارند که درباره موضوعات مختلف باشگاه رأی دهند. البته این به معنی اعمال‌نظر در مورد تمام مسائل مربوط به باشگاه نیست و تنها شامل مواردی می‌شود که باشگاه انتخاب می‌کند. هیچ لیست و فهرست مشخص و تدوین شده‌ای از موارد قابل‌اجرا برای باشگاه‌هایی که fan token صادر می‌کنند، وجود ندارد؛ اما در حالت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعیین و انتخاب طرح اتوبوس باشگاه
  • انتخاب میان طرح‌های مختلف اتاق رختکن
  • مشخص‌کردن موسیقی برای زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف از جمله زمان ورود بازیکنان به زمین یا هنگام به ثمر رساندن گل
  • پخش پیام هواداران در رختکن و قبل از شروع بازی
  • قرعه‌کشی و اهدای بلیط و لباس ورزشی رایگان به دارندگان fan token تیم

زنجیره چیلیز چیست؟

فن توکن‌ها بر روی یک زنجیره جانبی دارای مجوز و سازگار با ماشین مجازی اتریوم و با نام زنجیره چیلیز ایجاد می‌شوند. در حال حاضر هیچ کارمزدی برای انجام تراکنش از شما دریافت نمی‌شود و انجام تراکنش بسیار سریع و آسان است. البته برای انتقال فن توکن‌ها باید هزینه تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت شود که اغلب مقدار بالایی دارد.

پلتفرم چیلیز برنامه‌های زیادی برای ارتقا سطح کاربری و عملکرد این زنجیره دارد تا خود را به‌عنوان یک رهبر و پیشرو در حوزه بلا‌ک‌چین ورزشی معرفی کند. این پلتفرم با تمرکز بر روی ضرب توکن‌های غیرقابل‌معاوضه و استفاده از آن‌ها در مسابقات و بازی‌ها، تلاش می‌کند تا به اهداف خود برسد.

روش کسب درآمد از فن توکن چیست؟

اگرچه این رمزارز‌ها به‌منظور حمایت از تیم‌های ورزشی و تولید‌کنندگان محتوا ایجاد شده‌اند، اما همانند سایر کریپتوکارنسی‌ها قابلیت ترید و سرمایه‌گذاری دارند. کاربران می‌توانند با معامله این token‌ها در صرافی‌های معتبر به کسب درآمد بپردازند یا با نگهداری آن‌ها در طولانی‌مدت، آن‌ها را در زمان مناسب به فروش برسانند. اما توصیه می‌شود برای ترید و سرمایه‌گذاری بر روی فن توکن‌ها، به نکات زیر توجه کنید.

  • ارز‌های هواداری یک تیم ممکن است تحت‌تأثیر نتایج، اخبار و حواشی تیم باشد. هر اتفاقی از جمله کسب مقام قهرمانی در لیگ‌های داخلی و بین‌المللی، جذب بازیکن‌های مطرح، ورود یک سرمایه‌گذار جدید می‌تواند در ارزش این رمزارز‌ها تأثیر بگذارد.
  • این token‌ها همانند تمام کریپتوکارنسی‌ها در روند‌های صعودی بازار رشد می‌کنند و در روند‌های نزولی با افت ارزش رو‌به‌رو می‌شوند؛ بنابراین برای ترید یا سرمایه‌گذاری باید به روند کل بازار توجه کرد تا احتمال خسارت‌های سنگین کاهش یابد.
  • هر فن توکنی قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و فعالیت‌های قابل انجام با هر‌کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بدون شک هر‌چه مدیران باشگاه گزینه‌ها و امکانات بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند، تمایل به استفاده از fan token‌های باشگاه هم افزایش می‌یابد.
  • رشد دنبال‌کنندگان و طرف‌داران تیم‌های بین‌المللی در شبکه‌های اجتماعی به معنی توجه بیشتر به آن تیم است. با افزایش طرف‌داران و علاقه‌مندان یک تیم امکان خرید فن توکن‌های آن افزایش می‌یابد.
  • درصد بالایی از توکن‌های هواداری در دست باشگاه‌ها است؛ بنابراین احتمال عرضه آبشاری و کاهش ارزش آن‌ها وجود دارد.
  • سرمایه‌گذاری بر روی token اصلی چیلیز می‌تواند موجب کاهش ریسک مرتبط با توکن‌های تیم‌های مختلف شود. همچنین کاربران می‌توانند در زمان رشد صعودی، سود مناسبی دریافت کنند. نکته مهم در مورد توکن اصلی شبکه چیلیز این است که هنوز بسیاری از تیم‌های ورزشی دنیا مجهز به fan token نیستند. این امر نشان‌دهنده پتانسیل رشد این شبکه است.
انواع token هواداری
انواع token هواداری

انواع token هواداری

ده‌ها token هواداری در صنایع مختلف پخش شده که محبوب‌ترین آن‌ها مربوط به فوتبال است. بااین‌حال این رمزارز‌ها در زمینه‌های دیگر هم جذاب هستند و طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی این صنایع می‌پردازیم.

فوتبال

در حال حاضر ۱۹ باشگاه فوتبال توسط پلتفرم socios برای اجرا‌ی ارز‌های دیجیتال خود اقدام کرده‌اند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به اف سی بارسلونا، آ ث میلان، منچسترسیتی اف سی اشاره کرد. همان‌طور که هر باشگاه هویت مختص به خود را دارد، از یک رمزارز مخصوص هم بهره می‌برد.

صنعت فیلم

شرکت‌هایی مانند Mogul که یک پلتفرم جهانی NFT و Defi برای فیلم و سرگرمی است، اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا fan token خود را ایجاد کنند. در وب‌سایت Mogul هم اعلام شده است که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است. در این اکوسیستم همه افراد از جمله بازیگران، کارگردانان، فیلم‌نامه‌نویسان و حتی تماشاگران می‌توانند در ساخت بلاک باستر بعدی سهیم باشند؛ درحالی‌که از آن پاداش دریافت می‌کنند.

صنعت بازی و سرگرمی

یکی از پرطرف‌دارترین صنایع دنیا، صنعت بازی و سرگرمی است. رمزارز‌ها حتی به این صنعت هم راه یافتند؛ به‌طوری‌که برخی از تیم‌های ورزشی الکترونیکی نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. بدون شک این صنعت هم با اهداف خاصی برای توسعه ارز‌های دیجیتال خود اقدام می‌کنند. هدف این صنعت از توسعه ارز‌های دیجیتال، بالابردن مشارکت افراد و رأی‌گیری از افراد غیر‌مسئول است.

خرید فن توکن از صرافی راستین

Fan token‌ها از مدرن‌ترین ارز‌های دیجیتال هستند که با استفاده از روش‌های نوین تلاش می‌کنند تا از تیم‌ها و باشگاه‌های مختلف حمایت کنند. نکته قابل‌توجه این است که بسیاری از صرافی‌ها قابلیت معامله و خریدوفروش این ارز‌ها را برای کاربران ایجاد نکرده‌اند؛ اما صرافی راستین با فراهم‌کردن بستری مناسب امکان معامله و خریدوفروش فن توکن‌ها را ایجاد کرده است. این صرافی با مشاهده مشکلات مختلف از جمله تحریم‌های بین‌المللی برای کاربران ایرانی، تصمیم گرفت تا گامی جدی در راستای برطرف‌کردن مشکلات کاربران ایرانی بردارد.

علاوه بر امکان خریدوفروش توکن‌های هواداری، امکان معامله و سرمایه‌گذاری ارز‌های دیجیتال مختلف در این صرافی وجود دارد. خدمات مختلفی از جمله پشتیبانی و مشاوره ۲۴ ساعته، محیط کاربری ساده، قیمت‌های به‌صرفه با کمترین کارمزد‌ها و امکان خرید فن توکن‌ها، صرافی راستین را از دیگر صرافی‌ها متمایز کرده است. برای آشنایی بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید به صفحه درباره راستین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

‫1,143 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا