اینترنت

قطع ارتباط نظامیان اوکراین با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

مقامات اوکراینی اعلام کردند که نیروهای این کشور در تلاش برای بازپس‌گیری و آزادسازی بخش‌های از خاک این کشور که تحت تسلط روس‌ها قرار گرفته، با قطعی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مواجه شدند.

دو مقام دولتی اوکراین که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز اعلام کردند که سربازان این کشور هنگام ورود به شهرهایی که اخیرا از دست نیروهای روسی آزاد شده بود، در اتصال به اینترنت استارلینک به مشکل خورده بودند.

به گفته یکی از این مقامات، قطعی اینترنت استارلینک، از دست رفتن «فاجعه‌بار» ارتباط میان نیروهای نظامی‌این کشور را به دنبال داشت. در گزارش فایننشال تایمز آمده است که در پی این قطعی ارتباط، نیروهای حاضر در خط مقدم مبارزه، با مشکل جدی مواجه شدند و درخواست کمک می‌کردند.

رومن سینیسین، هماهنگ‌کننده‌ای که سیستم‌های استارلینک را در اختیار نیروهای نظامی‌اوکراین قرار داده، در این خصوص به فایننشال تایمز گفت که این مشکل می‌تواند در پی تلاش‌هایی از سوی اسپیس ایکس باشد تا از این طریق، مطمئن شوند سربازان روسی نمی‌توانند از این فناوری استفاده کنند چراکه آزادسازی برخی از این مناطق به صورت عمومی‌اطلاع‌رسانی نشده بود و این اختلالات نیز در همان زمان اتفاق افتاده بود.

سخنگوی اسپیس ایکس هنوز هیچ واکنشی را درباره‌ای اتفاق نشان نداده است. با این حال، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس با انتشار پیامی‌در توییتر نوشت: این عملیات، ۸۰ میلیون دلار برای اسپیس ایکس هزینه داشته است و تا پایان سال از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

ماسک گزارش فایننشال تایمز را به «گزارش بد» توصیف کرد و افزود که این گزارش به منظور اختصاص بودجه برای پایانه‌های استارلینک در اوکراین و هدف نخست ایالات متحده بود. وی در ادامه گفت که آنچه در میدان جنگ اتفاق می‌افتد، در حیطه موضوعات طبقه‌بندی شده است.

اوکراین در ماه فوریه، استفاده از اینترنت استارلینک را آغاز کرد. ماسک دو روز پس از حمله روسیه به اوکراین، با ارسال کامیون‌هایی حامل دیش‌های دریافت اینترنت استارلینک برای اوکراینی‌ها موافقت کرد.

این محموله جزو اولین محموله‌های ارسالی برای کمک به اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور بود تا مردم و نیروهای نظامی‌اوکراین بتوانند از این طریق با هم در ارتباط باشند.

اسپیس ایکس در ماه ژوئن طی گزارشی اعلام کرد که در سه ماه نخست از تهاجم روسیه به اوکراین، ۱۵ هزار کیت استارلینک را به اوکراین ارسال کرده است. واشنگتن پست نیز در گزارشی در ماه آوریل نوشت که آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) حدود ۲ میلیون دلار برای خرید و ارسال ۱۳۳۳ پایانه استارلینک به اوکراین هزینه کرد.

در روزهای نخست، این تلاش‌ها با استقبال و تمجید بسیاری از مقامات و رهبران نظامی‌اوکراین همراه بود و یک ژنرال آمریکایی نیز گفته بود که استارلینک، کمپین اطلاعاتی پوتین و تلاش برای شنیده نشدن صدای رئیس جمهور اوکراین را کاملا نابود کرد.

با این حال، صحبت‌های ماسک همیشه با استقبال اوکراینی‌ها مواجه نشد؛ وی اخیرا به شهروندان مناطق اشغال شده توسط روس‌ها پیشنهاد داد تا درباره اینکه می‌خواهند در کدام کشور زندگی کنند، رای دهند. پیشنهادی که با انتقادهای زیادی مواجه شد و حتی زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز آن را به سخره گرفت.

زلنسکی با انتشار یک نظرسنجی در توییتر این سوال را از کاربران مطرح کرد: کدام ایلان ماسک را بیشتر دوست دارید؟ کسی که از اوکراین حمایت می‌کند. کسی که از روسیه حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا