تکنولوژی

قطع ارتباط ناسا با بالگرد مریخی «نبوغ»

ناسا هفته گذشته ارتباط خود را با بالگرد مریخی«نبوغ»(Ingenuity ) ارسال شده به سیاره مریخ را از دست داد و متخصصان این ارگان حالا تلاش می‌کند تا راهی برای برقراری ارتباط مجدد با این بالگرد پیدا کند. بالگرد مریخی«نبوغ» که یک پهپاد کوچک است، روز پنج شنبه هفته گذشته هفتاد و دومین پرواز خود را روی مریخ تجربه می‌کرد که به طور ناگهانی ارتباط خود با مریخ نورد «استقامت» را قطع کرد و ناسا از از آن زمان تا کنون نتوانست هیچ اطلاعاتی از این بالگرد دریافت کند.

کاوشگر مریخ نورد «استقامت» (Perseverance) ، توسط ناسا با ماموریت مدارگردی مریخ به این سیاره فرستاده شده تا با تجسس و جمع آوری نمونه‌هایی از سطح خاک و محیط مریخ، داده‌های اکتشافی خود را برای ناسا ارسال کند. بالگرد «نبوغ» یکی از ابزارهای متصل به مریخ نورد استقامت است که با پرواز در سطح مریخ، اطلاعات و داده‌های خود را با این کاوشگر رد و بدل کرده که در نهایت به زمین و شرکت ناسا ارسال می‌شوند.

بر اساس گفته ناسا، این بالگرد کوچک در هفتاد و دومین پرواز اکتشافی خود با موفقیت صعود کرده اما ارتباط آن با مریخ نورد «استقامت»، هنگام فرود روی خاک این سیاره قطع شده است. ناسا روز جمعه در وبسایت خود اعلام کرد:« تیم پشتیبانی «نبوغ» در حال بررسی و بازنگری داده‌ها و به دنبال پیدا کردن راهی برای برقراری اتصال دوباره با این بالگرد هستند. پرواز روز پنج شنبه با هدف بررسی وضعیت سیستم بالگرد مریخی«نبوغ» انجام شد زیرا در ماموریت قبلی، این بالگرد زودتر از زمانی که برنامه ریزی شده بود فرود آمد.»

بالگرد «نبوغ»همراه با کاوشگر «استقامت» در سال 2021 به مریخ رسیدند و از آن زمان چندین پرواز آزمایشی انجام داده و اطلاعات با ارزشی از این سیاره سرخ جمع آوری کرده‌اند. این بالگرد توانست طی یک سال بیش از 20 پرواز انجام دهد که بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده توسط شرکت ناسا بوده است. این دستاورد بی سابقه باعث شد ناسا ماموریت استقامت را یک سال تمدید کرده و چندین پرواز دیگر را برای بالگرد «نبوغ» برنامه ریزی کند.

بالگرد مریخی «نبوغ» اولین پهپادی است که در سطح سیاره سرخ مریخ پرواز می‌کند و دستاوردهای آن تا کنون بی سابقه بوده است.

منبع: engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا