فضاگوناگون

تبلیغات فضایی در راه است؛ هر تبلیغ ۴.۶ میلیون دلار

از عصر آپولو تاکنون، تبلغات در فضا به عنوان یکی از اهداف اصلی انسان‌ها و به صور خاص بازایاب‌ها بوده است. اما تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته به این خواسته، جامه عمل بپوشاند.

حال به نظر می‌رسد که محققان توانسته‌اند به روشی نوین برای تبلیغات در فضا دست یابند. اخیرا بررسی‌ها در زمینه استفاده از مجموعه‌ای ماهواره‌ای برای تحقق این امر صورت گرفته و نتایج نشان می‌دهد که با ۵۰ ماهواره و سرمایه‌گذاری تقریبی ۵۰ میلیون دلار می‌توان تا ماه‌ها، تبلیغات را در هر گوشه از زمین به نمایش درآورد و از آن، کسب درآمد کرد.

این بررسی که توسط محققان روسی در موسسه علم و فناوری (Skolkovo) صورت گرفته، نشان می‌دهد که با این ماهواره‌ها که تقریبا شبیه به ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس خواهند بود، می‌توان به تبلیغات در فضا دست یافت.

پیشنهاد این گروه تحقیقاتی این است که می‌توان ۵۰ ماهواره با حجم ماهواره‌های ۱۲U CubSat را به فضا پرتاب کرد. وقتی که این ماهواره‌ها وارد مداری در راستای حرکت خورشید می‌شوند، می‌توانند در حین عبور از زمین همواره در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

بعد از قرارگیری در این مدار، به صورت بازتابنده‌هایی بزرگ در فضا مستقر خواهند شد که نور خورشید را به سمت زمین منعکس می‌کنند. می‌تواند با تغییر زاویه این ماهواره‌ها، انعکاس نور خورشید را به شیوه‌ای تنظیم کرد که گویی مجموعه‌ای از ستارها به طور همزمان برای مدت زمان سه تا پنج دقیقه در حال حرکت هستند.

این ۵۰ ماهواره می‌توانند خود را در اشکال و قالب‌های مختلف تنظیم و بازآرایی کنند که البته این فرآیند چندان هم سریع نخواهد بود. اما این سرعت به اندازه‌ای خواهد بود که تبلغ‌کنندگان بتوانند شکل یا تصویر مدنظر خود را در بازه زمانی مشخص، برای مخاطبان هدف به نمایش درآورند.

این ماهواره با توجه به عوامل مختلف، بین یک تا سه ماه از مدار خارج خواهند شد. با این حال، هنوز جزییات بیشتری در خصوص طول عمر، طول مدت زمان نمایش و مواردی از این دست منتشر نشده است.

هزینه اجرای این طرح، حدود ۶۵ میلیون دلار تخمین زده شده که بخش زیادی از این هزینه، صرف ساخت ۵۰ ماهواره (۴۸.۷ میلیون دلار) و پس از آن، آزمایش، پشتیبانی و مهندسی (۱۱.۵ میلیون دلار) و همچنین پرتاب (۴.۸ میلیون دلار) خواهد شد.

گفته می‌شود فصل زمستان به دلیل طولانی بودن شب‌های آن، می‌تواند بیشترین درآمدزایی را برای مجریان این طرح داشته باشد.

خوشبینانه‌ترین برآوردها حاکی از آن است که این ۵۰ ماهواره تبلیغاتی می‌توانند درآمد خالص تقریبی ۱۱۱ میلوین دلار را طی سه ماه به ارمغان آورند. در این مدت، ۲۴ نمایش ارائه خواهد شد که برای هر تبلیغ، ۴.۶ میلیون دلار هزینه تخمین زده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا