ایراناینترنت

وزیر ارتباطات: اغتشاشگران باید پاسخگوی خسارت کسب‌وکارهای مجازی باشند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و اینکه این محدودیت‌ها موقت یا دائمی هم باشد باز به تشخیص همین مراجع است. عیسی‌زارع‌پور در پاسخ به خسارتی که کسب‌وکارهای مجازی بابت این محدودیت‌ها می‌بینند تاکید کرده که این خسارت هم برعهده کسانی است که به گفته او اغتشاش و آشوب به وجود آورده‌اند.

تا کنون و به دنبال شروع اعتراض‌ها از اواخر شهریور‌ماه  بسیاری از پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اسکایپ، وایبر و iMessage، گوگل پلی و اپ استور از دسترس خارج شده‌اند. همچنین در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هم اینترنت روی شبکه سیار و ثابت یا قطع است یا با اختلال مواجه است.

امروز بعد از تقریبا یک هفته سکوت و بعد از اینکه هفته گذشته عیسی‌زارع‌پور در بیانیه‌ای قطع اینترنت در تکذیب کرده بود  اعلام کرده که محدودیت روی اینترنت و سرویس‌های اینترنتی خارجی به تشخیص مراجع ذیصلاح است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «محدودیت‌های ایجاد شده بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود.»

زارع‌پور با اشاره به محدودیت‌های به وجود در فضای مجازی توضیح داد: «برخی از پلتفرم‌های عمدتاً آمریکایی، در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند و موجب وارد آمدن خسارت زیادی به مردم شدند.ما تلاش خود را خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.»

او ادامه داد: «همچنان که کسب‌و‌کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت. هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند.» طبق برآوردهای نت‌بلاکس، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک‌ و نیم میلیون دلار برآورد می‌شود.

همچنین زارع‌پور گفته است که  تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند.

زارع پور در رابطه با اینکه گفته می‌شود محدودیت‌های اخیر در راستای اجرای طرح صیانت و مقدمه آن است، تصریح کرد: «مقدمه‌ای که با آشوب شروع شود چه مقدمه‌ای است؟ این محدودیت مقارن با اتفاقات کشور است و فیلم‌هایی که طبق قواعد بین المللی هم انتشار آن ممنوع است در این فضا منتشر می‌شد و تمام خسارت‌ها بر عهده همین پلتفرم‌ها است و مرجع تصمیم گیری برای اعمال محدودیت‌ها وزارت ارتباطات نیست.»

از زمان از دسترس خارج شدن پلتفرم‌های خارجی برخی طرفداران طرح صیانت و همچنین دبیر سابق کمیته فیلترینگ خواستار دائمی شدن فیلترینگ اینستاگرام شده‌اند.

در ادام هزارع پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه‌هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی آمریکا هم اعلام کرد: «اهداف آنها در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچگاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذار نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستا است.»

او ادامه داد: «اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم. زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا