گوناگون

ترفندهایی برای افزایش طول عمر انواع ساعت مچی

ساعت مچی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین اکسسوری‌های مورد استفاده خانم‌ها و آقایان است که دوام و طول عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ترفندهایی برای افزایش طول عمر انواع ساعت مچی وجود دارد که می‌خواهیم در این مقاله آنها را بررسی کنیم. برای دریافت اطلاعات درباره این ترفندها با ما همراه باشید.

قیمت ساعت مچی خوب و باکیفیت، بالا است و بهتر است روش‌های مراقبتی از آن به‌گونه‌ای باشد که تا مدت طولانی نیاز به تعویض یا تعمیر نداشته باشد؛ تعمیر ساعت باعث می‌شود ارزش آن پایین آمده و هزینه زیادی برای آن صرف شود‌، پس بهتر است ترفندهایی که در این مقاله ذکر می‌شود را رعایت کنید تا بتوانید طول عمر و دوام ساعت مچی خود را بدون نیاز به تعمیر آن افزایش دهید. ساعت‌ها گاهی جزء میراث و یادگاری‌های ارزشمندی از بزرگان ما به شمار می‌روند که باید از آنها نگهداری و مراقبت کرد و طول عمر آنها را افزایش داد تا بتوان سالیان سال آنها را نگه داشت. برند و قیمت ساعت مچی ، عوامل تعیین‌کننده طول عمر بیشتر و تضمین کیفیت ساعت مچی هستند‌‌‌.

عوامل کاهش‌دهنده و ترفندهای افزایش طول عمر ساعت مچی

عواملی وجود دارد که باعث کاهش طول عمر ساعت مچی می‌شود که باید برای جلوگیری از کاهش دوام آن، ترفندهایی را اجرا کرد. در ادامه این ترفندها را بررسی می‌کنیم:

آب و رطوبت:

معمولاً ساعت‌ها در نوع ضد آب تولید می‌شوند. حال میزان مقاومت آنها در برابر آب متفاوت است؛ بدین صورت که بعضی از ساعت‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر آب داشته، مثلاً تا عمق ۱۰۰ متر و بیشتر را تحمل می‌کنند و برای غواصی و شناکردن هم مناسب هستند. اما بعضی دیگر از ساعت‌ها مقاومت کمتری دارند، مثلاً تا عمق ۲۰ متری یا کمتر دوام آورده و یا در برابر آب آسیب‌پذیر هستند و صدمه می‌بینند. شما می‌توانید بنا بر میزان برخوردی که با آب دارید یا نوع کارایی که از ساعت انتظار دارید، ساعت مناسبی را انتخاب کنید. مثلاً اگر روزانه با آب سروکار دارید، برای مثال: هنگام شنا به کرنومتر احتیاج دارید، یا جزء افرادی هستید که هنگام حمام کردن ساعت را در نمی‌آورید، بهتر است از ساعت‌های ضد آب مخصوص شناکردن یا غواصی استفاده کنید.

ضدآب بودن ساعت‌ها با دستگاه‌های مخصوصی مشخص می‌شود. ویژگی ضدآب بودن ساعت ممکن است پس از مدتی از بین برود؛ چرا که امکان دارد پوششی که از ورود آب به داخل ساعت جلوگیری می‌کند، پس از مدتی دچار ساییدگی و آسیب‌دیدگی شود و نتواند از ورود آب ممانعت به عمل آورد. بعضی دیگر از ساعت‌ها نیز به رطوبت حساس بوده و در برابر آن آسیب می‌بینند. ساعت‌هایی که در ساختار آنها روغن برای حرکت آسان چرخ‌دنده‌ها وجود دارد، هنگام مرطوب شدن در آنها لخته به وجود می‌آید که باعث خراب‌شدن ساعت مچی می‌شود. در جعبه این‌گونه ساعت‌ها باید از ژل مخصوصی برای ممانعت از مرطوب شدن ساعت استفاده کرد.

فشار و ضربه:

برای ساعت یک جعبه تهیه کنید؛ بهتر است هنگامی که از ساعت استفاده نمی‌کنید، برای جلوگیری از خط‌وخش افتادن روی صفحه یا بدنه آن، ساعت را در جعبه قرار دهید. قراردادن ساعت در جعبه‌ای که به‌دوراز رطوبت قرار دارد باعث می‌شود که ساعت در امان باشد و آسیب نبیند؛ چرا که رطوبت می‌تواند باعث ایجاد لخته در ساعت شود. همچنین جعبه باعث می‌شود که فشاری بر ساعت وارد نشود و صدمه نبیند. پس سعی کنید همیشه ساعت را در جای مناسبی قرار دهید که کمترین احتمال برای آسیب رسیدن به آن وجود داشته باشد. همیشه مراقب ساعت‌هایتان باشید که برخوردی با زمین نداشته باشند. همچنین برخورد ساعت با سطوح یا اجسام سخت باعث می‌شود که به ساعت ضربه وارد شود و ساعت دچار شکستگی و آسیب شود. مکانی که ساعت در آن قرار می‌گیرد باید دمای مناسبی داشته باشد تا روی روغن چرخ‌دنده تأثیر منفی نگذارد. از پرت‌کردن ساعت مچی جلوگیری کنید. همچنین سعی کنید هنگام دویدن از استفاده از ساعت مچی خودداری نمایید. فشار، ضربه و خراش، می‌تواند باعث آسیب‌هایی جدی در اجزای داخلی، بدنه و شیشه ساعت شود.

دما:

دو نوع موتور در ساعت تعبیه می‌شود: یکی موتور کوارتز، دیگری موتور مکانیکی. موتور کوارتز برای ساعت‌های تک موتوره و چندموتوره استفاده می‌شود و منبع انرژی آن باتری است. موتور مکانیکی که به دو نوع موتور اتوماتیک و کوکی تقسیم می‌شود، برای ساعت‌های حرفه‌ای استفاده شده که منبع انرژی آنها نیازمند شارژ شدن است و باید هرچند روز یک‌بار شارژ شوند. دما روی موتور کوارتز تأثیر کمتری نسبت به موتور مکانیکی دارد. بدین صورت که اگر ساعت با موتور مکانیکی در محیطی قرار بگیرد که دمایی خارج از دمای مناسب ۱۰ تا ۳۵ درجه دارد، به‌درستی کار نمی‌کند. دمای غیر از دمای مناسب می‌تواند دوام ساعت را به‌مرورزمان کاهش دهد.

باتری:

یکی از عواملی که در طول عمر ساعت‌هایی با موتور کوارتز اثرگذار است، منبع انرژی ساعت یعنی باتری است. در ساعت‌های مچی معمولی که با باتری کار می‌کنند، بهتر است هرچند مدت یک‌بار باتری آنها تعویض شود. برای ساعت‌های هوشمند و دیجیتالی که با باتری کار می‌کنند و نیازمند شارژ شدن هستند نیز برای افزایش عمر باتری که روی عمر ساعت نیز تأثیر می‌گذارد، باید نکاتی را رعایت کرد، مثلاً: می‌توان برنامه‌های غیرضروری را غیرفعال کرد، اعلان‌ها را تا حد امکان قطع کرد و از فعال‌کردن آلارم‌های غیرضروری خودداری نمود. همچنین دما تأثیر به سزایی روی باتری می‌گذارد و اگر از حدی بالاتر برود باعث ترشح مایعی از باتری می‌شود و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. استفاده از ساعت‌هایی با موتور مکانیکی، مشکل عمر باتری را نداشته و به‌صورت کوکی توسط فنرهایی که تکان‌های مکانیکی در آنها رخ می‌دهد، کار می‌کنند.

خرید ساعت مچی
خرید ساعت مچی

مواد شیمیایی:

مواد شیمیایی نظیر مواد بهداشتی، نفتی، اسیدی، شوینده، الکلی، آرایشی، صابون، گاز، جیوه، عطر و ادکلن، می‌توانند اثرات مخربی روی شیشه، بند و قاب ساعت مچی داشته باشند و رنگ آنها را تغییر دهند. عطر و ادکلن به‌خاطر ترکیباتی که دارند می‌توانند رنگ اجزای ساعت را تغییر دهند؛ پس بهتر است قبل از پوشیدن ساعت از عطر و ادکلن استفاده کرده و پس از خشک‌شدن آن از ساعت استفاده کنید. بندهای چرمی، فلزی و استیل به مراقبت بیشتری در برابر مواد شیمیایی احتیاج دارند. دیگر دلیلی که موجب آسیب‌زدن به اجزای ساعت می‌شود، عرق بدن است که رنگ اجزای ساعت را دچار تغییر می‌کند. باید به این نکته نیز توجه کرد که عرق روی ساعت‌هایی مانند ساعت‌های ورزشی تأثیر مخرب نداشته، چرا که ساختار آنها به این منظور تعبیه شده است.

نور خورشید:

نور خورشید به علت اشعه‌های فرابنفش و مضری که دارد، تاثیرات مخرب بسیاری روی ساعت می‌گذارد و رنگ آن را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند رنگ قاب ساعت و بدنه آن را دچار تغییر کند. گرمای بیش از حد نور خورشید می‌تواند روی روغن چرخ دنده نیز اثر گذاشته و باعث خارج شدن مواد از آن شود. گرمای خورشید می‌تواند ساعت های پلاستیکی را ذوب کرده و از بین ببرد. گرمای خورشید همچنین روی باتری ساعت نیز اثرگذار است و عمر آن را کاهش می‌دهد. نور خورشید دارای اشعه‌های مضر، حرارت و گرمای آسیب‌زا است که خطری جدی برای ساعت و رنگ آن به شمار می‌رود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به انواع ساعت مردانه و زنانه، توسط نور خورشید، بهتر است ساعت را مستقیماً جلوی نور خورشید قرار ندهید، از قرار دادن طولانی مدت ساعت زیر خورشید خودداری کنید. ساعت را در ماشین و محفظه‌های بسته‌ای که گرما را در خود جمع می‌کنند، به هیچ عنوان جای نگذارید.
قرار ندهید.

میدان مغناطیسی:

وجود میدان مغناطیسی در اطراف ساعت مچی، عملکرد ساعت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و کارکردن آن را مختل و دچار مشکل می‌کند. بهتر است ساعت را از وسایلی که امواج مغناطیسی تولید می‌کنند، مانند: رادیو، تلفن همراه، هدفون، وسایل برقی، بلندگو، گوشی بی‌سیم، یخچال، آهن‌ربا و … دور کنید. ساعت‌های باتری دار و ساعت‌های مکانیکی بیشتر تحت‌تأثیر میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند که بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌دیدن، آنها را از میدان مغناطیسی دور نمایید. اگر ساعت شما در برابر امواج مغناطیسی از کار افتاد یا دچار مشکل شد، نگران نباشید زیرا احتمالاً تأثیرات آن موقتی بوده و با دورکردن ساعت عملکرد آن باز می‌گردد، اما در صورت تداوم و تکرار به‌مرورزمان باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری در ساعت خواهد شد.

نظافت ساعت:

یکی از دلایلی که باعث می‌شود عمر ساعت طولانی شود، نظافت و تمیز کردن آن به‌ صورت مداوم است. تمیز کردن ساعت بنابر نوع و ویژگی های آن متفاوت است و با روش های مخصوصی صورت می‌گیرد. نحوه تمیز کردن بهتر است به صورتی باشد که ساعت خیس و مرطوب نشود. مخصوصاً در ساعت‌های بند چرمی باید از خیس شدن بند آن جلوگیری کرد. اما در ساعت هایی که ضد آب هستند و حساسیت کمتری به رطوبت دارند، میتوان از پارچه نم دار و مرطوب نرم استفاده کرد. برای پاک کردن گرد و غبار و خاک از روی ساعت میتوان از یک پارچه نرم بصورت خشک استفاده کرد. بهتر است تمیز کردن ساعت مداوم انجام گیرد. تمیزکردن گردوغباری که داخل بدنه‌های دندانه‌ای ساعت‌های بند استیل قرار دارد و به‌سادگی تمیز نمی‌شود، بهتر است با
فرچه‌های ریز یا مسواک نرم انجام شود‌ و سپس با دستمال مرطوب تمیز شود.

تعمیر و سرویس کردن:

برای جلوگیری از آسیب‌های جدی ساعت بهتر است بنا به نوع ساعت، هرچند سال یک‌بار ساعت را سرویس کرده و در صورت نیاز تعمیر کنید تا آسیب جدی نبیند. اگر ساعت مچی شما نیاز به تعمیر دارد بهتر است آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید و خودتان آن را باز نکنید؛ چرا که با این کار احتمال دارد آسیب جدی‌تری به ساعت وارد، یا ضد آب بودن آن دچار تغییر شده و آلودگی به آن وارد شود.

استفاده مداوم:

ساعت های مردانه یا زنانه برای خراب نشدن نیاز به استفاده به‌صورت مداوم دارد و در صورت استفاده نشدن خراب می‌شود. اگر ساعتی دارید که بدون استفاده در جعبه قرار دارد و به مدت طولانی از آن استفاده نمی‌کنید، بهتر است هرچند مدت یک‌بار برای جلوگیری از خراب‌شدن، از آن استفاده کنید.

مراقبت از ساعت مچی
مراقبت از ساعت مچی

سخن پایانی

اگر ساعتی دارید که می‌خواهید در طولانی‌مدت خراب نشود و طول عمر آن افزایش یابد، بهتر است نکاتی که ذکر شد را رعایت کنید. برای افزایش طول عمر ساعت مچی، خرید ساعت باکیفیت و برند یکی از دلایل مهم به شمار می‌رود. هرچقدر کیفیت ساعت بالاتر باشد، قیمت ساعت مچی بیشتر است و طول عمر بیشتری نیز دارد.

رعایت نکات و ترفندهایی که باعث افزایش طول عمر ساعت می‌شوند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است: نگهداری از ساعت باید به‌گونه‌ای باشد که از خط‌وخش افتادن روی ساعت، فشار آمدن روی آن و ضربه خوردن به ساعت جلوگیری شود‌‌. سعی کنید از ورود آب و رطوبت به داخل ساعت جلوگیری کنید، حتی اگر ساعت شما ضد آب باشد. نگه‌داشتن ساعت باید در جعبه و مکانی باشد که آسیبی به آن وارد نشود، به‌گونه‌ای که مرطوب نشده و فشار روی آن وارد نشود. از قراردادن ساعت در جعبه به مدت طولانی خودداری کنید و از ساعت به طور مکرر استفاده کنید.

از قراردادن ساعت در میدان مغناطیسی خودداری کنید و آنها را از وسایلی که امواج تولید می‌کنند دور کنید. تمیزکردن ساعت را به‌صورت مداوم انجام دهید. از تنظیم کردن زمان و تاریخ زمانی که ساعت را روی دستتان بسته‌اید خودداری کنید و برای اعمال تغییرات ابتدا ساعت را در بیاورید و سپس آن را تنظیم کنید. برای تنظیم ساعت، پیچ آن را زیاد نچرخانید تا از آسیب‌دیدن مهره‌های آن جلوگیری کنید. از قراردادن ساعت مستقیماً مقابل نور خورشید به ‌صورت طولانی‌مدت خودداری کنید؛ چرا که باعث ازبین‌رفتن رنگ آن می‌شود. همچنین سعی کنید برای جلوگیری از خراب‌شدن ساعت و رنگ آن، ساعت را در معرض برخورد با مواد شیمیایی قرار ندهید. هنگام ورزش یا فعالیت از بستن ساعت مچی خودداری کنید؛ چرا که امکان افتادن ساعت و آسیب‌دیدن آن وجود دارد. با رعایت این ترفندها عمر ساعت شما افزایش می‌یابد.

خرید ساعت اصل از فروشگاه اینترنتی واچ‌آنلاین

از آنجا که برند ساعت مچی تأثیر بسیار مهمی در طول عمر ساعت مچی دارد بهتر است ساعت موردنظر خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید. از فروشگاه‌های معتبر و با سابقه طولانی در زمینه خرید ساعت مچی اورجینال، فروشگاه اینترنتی واچ‌آنلاین است که تنوع بسیار بالایی چه در انتخاب برند و چه در انتخاب مدل ساعت را داراست. همچنین کلیه محصولات این فروشگاه، دارای کارت گارانتی معتبر هستند که موجب راحتی خیال شما از این بابت خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا