ایران

صنف‌ فناوری: انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی باید برگزار شود

انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و برخی از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعلام کردند که برای خروج اتحادیه از وضعیت موجود باید انتخابات آن هرچه سریعتر برگزار شود. 

این اظهار نظر صنف فناوری در حالی مطرح می‌شود که انتهای هفته گذشته فرشاد وکیل‌زاده، رئیس جدید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در یک نشست تک نفره به صراحت اعلام کرد که تا زمانی که به تخلفات تیم قبلی اتحادیه رسیدگی نشود و تفکیک اتحادیه اتفاق نیفتد، انتخابات اتحادیه معنایی ندارد.

امروز (۱۹ شهریور) نمایندگانی از انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و دو عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در جلسه‌ای شرکت کردند تا وضعیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مورد بررسی قرار بگیرد و برای حل مشکلات آن راهکارهایی ارائه شود.

عذرخواهی برای اشتباهات گذشته

ابتدا عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرد که باید در کوتاه‌ مدت انتخابات اتحادیه کسب‌‌وکارهای مجازی برگزار شود. او در این مورد گفت: « برگزاری انتخابات اتحادیه باید همزمان با باز بودن درها برای ورود کاندیداهای جدید همراه باشد. فعلا باید بحث تفکیک اتحادیه متوقف شود. بعد از انتخابات و شگل‌گیری اتحادیه باید طبق قانون نظام صنفی اتحادیه به چند بخش تقسیم شود.» او تاکید کرد که تقسیم اتحادیه به چند بخش هم باید توسط خود اعضای اتحادیه تصمیم‌گیری شود. 

در ادامه این نشست حمیدرضا اعتدال مهر، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، سخنانش را با یک غذرخواهی از صنف و مطبوعات شروع کرد. 

اعتدال‌مهر با بیان اینکه هیچ‌گاه یک تیم پنج نفره در هیات مدیره اتحادیه نمی‌تواند مسئولیت حداقل صدهزار کسب‌وکار را به عهده بگیرد گفت: «پنج سال پیش که اتحادیه شکل گرفت فکر می‌کردیم که پروانه کسب یا یک هویت صنفی باعث می‌شود که خیلی از مشکلات فعالان حوزه اینترنتی حل شود، چون آن زمان هیچ رسمیتی به عنوان کسب‌وکارهای اینترنتی نداشتیم. حالا با گذشت پنج سال و رخ دادن اتفاق‌های مختلف می‌توانیم اهداف و برنامه‌های سال‌های گذشته اتحادیه را به خوبی محک بزنیم.»

او با اشاره به برخی دستورهای فیلترینگی که به امضاء مدیریت سابق اتحادیه رسیده بود، توضیح داد: «فیلترینگ سرویس 1dayoff.  تبعات منفی برای اتحادیه داشت هرچند ریاست اتحادیه در زمان این اتفاق به خاطر این تصمیم معذرت‌خواهی کرد. ساختار اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با ساختار ۸ هزار اتحادیه فعال در کشور فرق می‌کند. واژه‌ای که من  در مورد کار اتحادیه‌ها به خاطر تجربه چند سال گذشته به آن رسیده‌ام و خیلی هم خوشایند نیست این است که من احساس می‌کنم که اتحادیه‌ها دبیرخانه‌های اجرایی سازمان‌های نظارتی هستند.» 

اعتدال‌مهر ادامه داد: «بنده به عنوان فردی که جلسه‌ گذاشتیم و از هم صنفی‌های خود دعوت کردیم که برای تشکیل اتحادیه به ما کمک کنند، امروز در حضور همه شما عذرخواهی می‌کنم. تصمیم تصمیم بسیار ناپخته و اشتباهی بود و مسئولیت اشتباه خود را می‌پذیرم و غذرخواهی می‌کنم. هیچ‌گاه یک تیم پنج نفره نمی‌تواند مسئولیت حداقل صدهزار کسب‌وکار را به عهده بگیرد.»

او تاکید کرد که فیلتر شدن یک وب‌سایت برای جلوگیری از تخلف به هیچ وجه برابر با پلمب یک مغازه نیست. 

همچنین اعتدال‌مهر یکی دیگر از اشتباهات پنج سال گذشته را عدم تعریف مشخص و ایجاد تمایز بین کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دانست. به بارو او نمی‌توان با یک نوع نگاه روی کسب‌وکارهای بزرگ این فضا و کسب‌وکارهای تازه‌کار این حوزه نظارت داشت. 

مخالف با تفکیک اتحادیه

یکی دیگر از حاضران در این نشست رضا قربانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران بود. 

قربانی یکی از مشکلات اساسی که امروز جایی مانند اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با آن دست به گریبان است، را قانون‌های صنفی دانست که نزدیک به صد سال پیش تدوین و تصویب شده‌اند. 

قربانی در این مورد گفت:‌ «باید قوانین اصناف کشور با توجه به تغییراتی که فناوری ایجاد کرده و در این زمینه کسب‌وکارهای جدید به وجود آمده، تغییر پیدا کند.»

او با اعلام راهکارهایی برای خارج شدن اتحادیه از بحران فعلی و تقسیم آن به دو اتحادیه مجزا توضح داد: «به نظر من کاری که باید در ۶ ماه آینده انجام داد این است که بعد از آرام کردن فضا، انتخابات اتحادیه هر چه سریعتر برگزار شود. طبق قانون نظام صنفی هر اتحادیه‌ای خلاصه شده در رئیس آن است. رئیس اتحادیه طبق قانون هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.» او ادامه داد: «در حال‌حاضر باید اجماعی وجود داشته باشد که رئیس اتحادیه یک مقداری فعالیت‌هایش را کم کند. رئیس فعلی باید یک مقدار آرام باشد و همراهی صنفی داشته باشد و دیدگاهش این باشد که مسئله و مشکلات اتحادیه حل شود نه اینکه همین وضعیت ادامه پیدا کند. در شرایط آرمی باید انتخابات برگزار شود.»

قربانی با دوپاره شدن اتحادیه به شیوه فعلی کاملا مخالف است. قربانی در این مورد گفت: «مسائل کسب‌وکار را فقط باید کسب‌وکارها در مورد آن تصمیم بگیرند و در این زمینه جایی مانند وزارت صمت نباید به دوپاره شدن یک اتحادیه دستور دهد. اگر قرار است اتحادیه تکه تکه شود این اتفاق باید مطالبه واقعی کسب‌وکارها باشد، همانطور که در قانون اصناف هم به این موضوع اشاره شده است.»

قربانی تاکید کرد که در بلند مدت اتفاقی که باید در اتحادیه رخ دهد، تغییر قوانین است. 

راهی برای اجرای طرح صیانت

اما جعفر محمدی، دیگر عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این نشست با اشاره به دستور تفکیک اتحادیه به دو اتحادیه توزیعی و خدماتی این دستور اعلام شده از سوی وزارت صمت را در راستای اجرای طرحی مانند طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی معرفی کرد. 

محمدی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته تمام برنامه‌ها به این سمت پیش رفته که نقش بخش‌خصوصی کمرنگ شود گفت:‌«رویکردی که در یک سال اخیر وجود داشته این بوده که تا حد امکان تصمیم‌گیری‌ها، کنترل‌ها و حتی ارائه پیشنهاد از بخش‌خصوصی گرفته شود و تمام تصمیم‌‌ها به حاکمیت سپرده شود. این اتفاق‌ها در راستای اجرای طرح‌های کلان‌تری مانند طرح صیانت است.»

او ادامه داد: «شخصا تبدیل شدن اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو اتحادیه را دعوایی بین بخش‌های مختلف دولت با همدیگر می‌بینم. اینکه آیین‌نامه جدید برای اتحادیه توسط یک گروه مشخص تنظیم شده، تکمیل‌ کننده پازل طرح صیانت است. مهمترین چیزی که در این طرح روی آن دست گذاشته شده این است که تک تک داده‌های تمامی کسب‌وکارهای آنلاین باید تحت کنترل باشد و به آن دسترسی وجود داشته باشد. این یک وضعیت بسیار خطرناک است.»

او با اعلام اینکه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پتانسیل قانونی اصلاح را هم ندارد گفت: «این اتحادیه ذیل قانون نظام صنفی کشور شکل گرفته است و همیشه یک برادر بزرگ کنترل‌گر به نام اتاق اصناف، هیات عالی نظارت و… را بالای سر خود دارد. طبق قانون نظام صنفی کشور هر کسی که مجوزی دریافت نکرد باید پلمب یا فیلتر شود و در این زمینه باید اعضای هیات مدیره اتحادیه پاسخگو باشند و مسئولیت کیفری متوجه آنهاست.»

 او ادامه داد: «این موارد چیزی است که اصلاح شدنی نیست و در نتیجه هر کسی  که در جایگاه ریاست اتحادیه قرار بگیرد باید نسبت به فیلتر کردن کسب‌وکارهایی که مجوز نگرفته یا تخلفی احتمالی کرده‌اند، اقدام کند.»

درخواست برای برگزاری انتخابات

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که این روزها ساکت‌تر از هر روزی در ۵ سال گذشته است در این نشست درخواست کرد که با متحد شدن  شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود.

الفت نسب با بیان اینکه تشکیل اتحادیه در زمان خودش به رشد بسیاری از کسب‌وکارها کمک کرد گفت: « حداقل کاری که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی توانست انجام دهد این بود که جلوی دخالت اتحادیه‌های دیگر برای متولی شدن را گرفت تا کسب‌وکارهای این فضا رشد کنند.»

الفت‌ نسب ورود وزارت صمت به فضای کاری اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را مهندسی کردن اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دانست و گفت: «اگر قرار باشد اتحادیه تفکیک شود در این زمینه باید صنف نظر دهد. اینکه عده‌ای می‌گویند اتاق اصناف دیجیتال یا هر تشکل جدید دیگری ایجاد شود کار خوبی است؛ اما تشکیل هر ساختاری زمان‌بر است. خواهش من از اهالی اکوسیستم این است که نسبت به وضعیت فعلی اتحادیه موضع‌گیری قاطع انجام دهند.»

الفت نسب در ادامه در واکنش به درخواست برخی برای باز شدن شرایط ورود کاندیداهای جدید در انتخابات اتحادیه توضیح داد: «با باز شدن ثبت‌نام برای انتخابات شخصا مشکلی ندارم، فقط ایرادی که وجود دارد این است که وزارت صمت برای تایید صلاحیت کاندیداها ۹ ماه زمان صرف می‌کند. کسانی که درخواست ورود کاندیدای جدید به انتخابات را دارند این شرط را هم بگذارند که تایید صلاحیت‌ها ظرف یک ماه انجام شود.» 

الفت‌ نسب تاکید کرد که در سکوت و کاری نکردن مشکلات حل نمی‌شود. آنطور که الفت نسب در این جلسه اعلام کرد اتفاق‌های دیگر هم در راه است. 

او در این مورد گفت: «۲۸ شهریور ماه انتخابات اتاق اصناف برگزار می‌شود. تیم جدیدی روی کار خواهد آمد که تصور من این است که این تیم جدید به سمت وزارت صمت گرایش دارد و حملات عجیب و غریبی نسبت به خود کسب‌وکارهای آنلاین شروع می‌شود. با اتاق اصناف فعلی ۴ سال کار کرده‌ایم و تعامل خوبی با هم داشتیم. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم اتفاق‌های بدی از اواخر این ماه در راه باشد.»

مجبور به انجام مذاکره هستیم

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد که امروز صنف بیشتر از هر چیز به تعامل و اتحاد احتیاح دارد.

اسلامی تاکید کرد که تا زمانی که در درون صنف تعامل و همکاری شکل نگرید، نمی‌توان انتظار داشت که با حاکمیت هم به تعامل و همکاری رسید.

به گفته اسلامی در شرایط فعلی باید با تعامل، مذاکره جدی برای برگزاری انتخابات تا یک‌ماه آینده انجام شود. او در این مورد گفت: «مجبور به انجام مذاکره‌ایم، مجبوریم از ایده‌آل‌های خود چشم پوشی کنیم، مجبوریم امتیاز بدهیم تا امتیاز برگزاری انتخابات را بگیریم.»

رئیس سازمان نصر تهران تاکید کرد که اگر مذاکره در این زمینه رخ ندهد اتفاق‌هایی بدتری در انتظار اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواهد بود. 

اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در چند وقت اخیر در اتحادیه به وجود آمده است گفت: «قبول ندارم که مشکلات حال حاضر در اتحادیه فقط در دولت یا حاکمیت حل می‌شود. به نظر می‌آید که اختلاف در درون خود ما باعث این مشکلات شده است. باید اختلاف درون خودمان را به رسمیت بشناسیم.» به باور او هرگاه اشتباهات خود را به رسمیت نشناختیم در آخر نتیجه خوبی نگرفته‌ایم. 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا