ایراناینترنت

زارع‌پور: وزارت ارتباطات را گل‌وبلبل تحویل نگرفتیم

بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی شبکه زیرساخت تخصیص داده‌ایم

پس از انتقادات گسترده‌ای که کاربران در مدت اخیر نسبت به عملکرد وزیر ارتباطات در مدیریت شبکه اینترنت کشور مطرح کردند، حالا وی در مصاحبه‌ای بر مشکلات ناشی از ضعف و فرسودگی شبکه زیرساخت ارتباطی کشور تاکید کرده و از تخصیص بودجه‌های کلام برای بهسازی این شبکه خبر داده است. این اظهارات درحالی مطرح شده است که کاربران عموما معتقدند که بخش زیادی از مشکلات اینترنت کشور ناشی از اختلالات عمدی است و عمدتا از زمانی شروع شده که زارع‌پور مدیریت وزارت ارتباطات را به دست گرفت است.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در پاسخ به اظهارات اخیر مدیران سابق این وزارتخانه تصریح کرد: بنده اصلاً چنین اخلاقی ندارم که از گذشته انتقاد کنم. در نخستین مصاحبه خودم هم در بدو ورود به وزارت ارتباطات از برخی اقدامات انجام گرفته در گذشته هم تعریف کردم، ولی قرار نیست که چشممان را روی واقعیت‌ها یا نقاط ضعف گذشته ببندیم. وی افزود: همین امر باعث می‌شود که برخی دوستان طلبکار شوند و بعد از سخنان رئیس جمهوری در نشست خبری این ادعا را مطرح کنند که اساساً ما وزارت ارتباطات را گل‌وبلبل تحویل داده‌ایم.

به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با فعالان بخش خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر فرسودگی شبکه زیرساخت ارتباطات کشور تاکید کرد و گفت: اینکه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور فرسوده و نیازمند نوسازی است، یک امر بدیهی و غیرقابل کتمان است. وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نگاه ایجابی است، افزود: در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی، سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان انجام گرفته است.

تاکید وزیر بر ضعف زیرساخت ارتباطی کشور

زارع‌پور تشریح کرد: همان‌طور که مطلع هستید شبکه ارتباطی کشور از چهار لایه دسترسی، لایه شبکه داخل شهرها و استان‌ها که لایه تجمیع گفته می‌شود، لایه بین استان‌ها که در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است و درنهایت دروازه‌های اینترنت تشکیل شده است. وی ادامه داد: در گذشته در لایه دسترسی، صرفاً در حوزه شبکه ارتباطی همراه، اقدامات خوبی انجام گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد، ولی در همین لایه دسترسی و در حوزه ثابت به دلیل عدم توسعه متوازن وضعیت بسیار بدی داریم و در هر رتبه‌بندی، کشورمان در این حوزه از رتبه خوبی برخوردار نیست. زارع‌پور گفت: همچنین در ده سال گذشته در لایه تجمیع اتفاق ویژه‌ای را شاهد نبوده‌ایم. در این لایه خود متولی اصلی یعنی شرکت مخابرات ایران، معترف به این مسئله است که در برخی از استان‌ها وضعیت به مرز بحران رسیده است. چراکه در سال‌های گذشته در لایه تجمیع به غیر از دو سه استان، سرمایه‌گذاری برای نوسازی و توسعه رخ نداده و این مسئله غیرقابل کتمان است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر در مخابرات برخی از استان‌ها از سوئیچ‌هایی استفاده می‌شود که عمر آن از ۲۰ سال هم گذشته است، بیان کرد: اگر ما لایه دسترسی را هرچقدر توسعه دهیم یا ظرفیت دروازه ورودی اینترنت کشور را ده برابر هم افزایش دهیم تا زمانی که برای لایه انتقال ظرفیت‌سازی نکنیم، توسعه شکل گرفته هیچ اثر و فایده‌ای ندارد.

وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات: در گذشته در لایه دسترسی، صرفاً در حوزه شبکه ارتباطی همراه، اقدامات خوبی انجام گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد؛ ولی در همین لایه دسترسی و در حوزه ثابت به دلیل عدم توسعه متوازن وضعیت بسیار بدی داریم و در هر رتبه‌بندی، کشورمان در این حوزه از رتبه خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: بنابراین توسعه نامتوازنی که در گذشته شکل گرفته و یا عدم نوسازی و توسعه در لایه‌های مختلف باعث شده است که امروز با برخی مشکلات در شبکه اینترنت کشور مواجه شویم. زارع‌پور گفت: بنده اصلاً چنین اخلاقی ندارم که از گذشته انتقاد کنم. در نخستین مصاحبه خودم هم در بدو ورود به وزارت ارتباطات از برخی اقدامات انجام گرفته در گذشته هم تعریف کردم، ولی قرار نیست که چشممان را روی واقعیت‌ها یا نقاط ضعف گذشته ببندیم. همین امر باعث می‌شود که برخی دوستان طلبکار شوند و بعد از سخنان رئیس جمهوری در نشست خبری این ادعا را مطرح کنند که اساساً ما وزارت ارتباطات را گل‌وبلبل تحویل داده‌ایم.

وعده افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور تا پایان سال

زارع پور در ادامه با تاکید بر اینکه در این دولت برای رسیدن به یک شبکه پرسرعت و پایدار برای همه لایه‌های شبکه ارتباطی تدبیر می‌کنیم تا رضایت مشترک نهایی را جلب کنیم گفت: جدا از توسعه و نوسازی لایه انتقال، لایه دسترسی را هم با پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب کارها دنبال می‌کنیم و هم‌زمان افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور را تا پایان سال در دستور کار داریم.  وزیر ارتباطات تاکید کرد: همچنین هم‌زمان توسعه دسترسی روستایی در این دولت در دستور کار قرار گرفته است و ظرف ده ماه گذشته بیش از دو هزار روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و در هفته دولت هم نزدیک به ۴۰۰ روستای جدید متصل می‌شوند و همان‌طور که قول داده‌ایم تا پایان شهریورماه سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ارتباطی متصل می‌کنیم.

وی در این دیدار با بیان اینکه در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی، سرمایه‌گذاری بی‌سابقه‌ای انجام شده است، گفت: آقای رئیس‌جمهور هم در نشست خبری خود به این مسئله اشاره کردند که غیر از بودجه سنواتی وزارت ارتباطات تا پایان دولت فقط برای طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها FTTx  بیست هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

زارع پور اضافه کرد: برای خدمات USO (طرح خدمات عمومی اجباری ارتباطات) هم چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان دولت پیش‌بینی شده است. با در نظر گرفتن اعتبارات وزارت ارتباطات در بودجه سنواتی، بنابراین سر جمع، در این دولت برای نوسازی و توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با این اعتبارات و تلاش همه اعضای خانواده ارتباطات کشور، توسعه لازم در زیرساخت‌های ارتباطی کشور متناسب با نیازهای آینده کشور صورت گیرد.

واکنش مدیران سابق بخش ارتباطات

امیر ناظمی، رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات
امیر ناظمی، رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات: «زیرساخت‌های شبکه اینترنت در کشور آن‌گونه توسعه داده شده بود که در شرایط دشوار کرونا، بار همه‌ی امور زندگی مردم، از سلامت تا آموزش و از کسب‌وکار تا سرگرمی و بازی را بر دوش کشید.»

پس از آنکه رییس جمهور و زارع‌پور در صحبتهای هفته اخیر خود به مناسب هفته دولت، مشکلات زیرساختی را دلیل مشکلات اخیر اینترنت کشور دانستند، امیر ناظمی، رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات با انتشار رشته توییتی به این موضوع واکنش نشان داد. ناظمی در توییت خود با اشاره به اینکه همین زیرساخت فعلی در روزهای اوج کرونا و نصرف اینترنت، به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران بود نوشت: «زیرساخت‌های شبکه اینترنت در کشور آن‌گونه توسعه داده شده بود که در شرایط دشوار کرونا، بار همه‌ی امور زندگی مردم، از سلامت تا آموزش و از کسب‌وکار تا سرگرمی و بازی را بر دوش کشید؛ هرچند آرزوی ما هم برای ایران بیش از آن بود، اما آن وضعیت هم بار خاطر و چالشی بزرگ نبود».

وی افزود: «امروز که بار بزرگ آموزش آنلاین دیگر بر دوش شبکه اینترنت نیست و در چند ماهه‌ی اخیر هم پیک پهنای باند مصرفی اپراتورها و بار شبکه کاهشی بوده است، چگونه شکایت مردم از کیفیت اینترنت را به کم‌کاری گذشته حواله می‌کنید؟ ناظمی تاکید کرد: قضاوت همیشه با مردم است، چه آنان را نادیده بگیرید و چه به آنها آگاه باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا