علمیگوناگون

محققان: نور آبی علاوه بر چشم‌ها، به کل صورت نیز آسیب می‌زند

همه ما روزانه زمان زیادی را پای گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند می‌گذارنیم و ساعت‌ها به صفحه نمایش این دستگاه‌ها خیره می‌شویم.  

طبق آخرین بررسی‌ها، حدود ۴۳ درصد از افراد بزرگسال، صاحب مشاغلی هستند که می‌بایست با تبلت و یا گوشی هوشمند خود کار کنند. همچنین کودکان آمریکایی بین ۸ تا ۱۲ سال بین ۴ تا ۶ ساعت را به این نمایشگرها نگاه می‌کنند که این مدت زمان در بین نوجوانان به ۹ ساعت نیز می‌رسد.  

بنابراین، هرچه زمان بیشتری به کار با این دستگاه‌ها و خیره شدن به نمایشگرها بگذرد، کاربر بیشتر در معرض نور آبی قرار خواهد گرفت. حتما می‌دانید که نور آبی ساطع‌شده از نمایشگرها برای چشم مضر است.  

احتمالا این را نیز می‌دانید که نور آبی می‌تواند منجر به بروز خستگی چشم، سردرد و حتی سخت به خواب رفتن شود. حتی اگر برای جلوگیری از آسیب این نور به چشم‌هایتان، از عینک‌های خاصی است‌هاده می‌کنید، بازهم نمی‌توانید از آثار این نور بر پوست صورت خود جلوگیری کنید.

از آنجایی که مدت زمان خیره شدن به صفحه نمایش در میان کاربران در حال افزایش است، کارشناسان نگرانی‌هایی را در باب تاثیرات نور آبی بر پوست و آسیب‌هایی که می‌تواند علاوه بر چشم، بر پوست بدن برجای بگذارد، مطرح کرده‌اند.  

در واقع، این پدیده‌ای است که بیشتر متوجه نسل جوان و آنهایی است که به دلیل دیجیتالی شدن امور و استفاده بیش از حد از تبلت و گوشی و… در مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار در معرض نمایشگرها و نور آبی آن قرار دارند.  

برای درک بهتر تاثیرات نور آبی بر پوست، نظرات متخصصان پوست در این رابطه احصا شده است که بر این موضوع تاکید دارند نور آبی علاوه بر چشم، بر صورت نیز تاثیر سو دارد که البته راهکارهایی را نیز برای حداقل رساندن این مضرات پیشنهاد داده‌اند.

نور آبی چیست؟

محققان: نور آبی علاوه بر چشم‌ها، به کل صورت نیز آسیب می‌زند

دکتر میشل فاربر، متخصص پوست گروه درماتولوژی Schweiger در نیویورک می‌گوید نور آبی، پرانرژی‌ترین نور در طیف نورهای مرئی است. به طور کل، این نور به عنوان نوری مرئی در محدوده ۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر تعریف می‌شود. دیگر نورهای مرئی زیر طیف الکترومغناطیسی جای می‌گیرند و نور فرابنفش که نوری نامرئی است، بالای نور آبی با طول موج‌های ۱۰۰ تا ۳۸۰ نانومتر قرار دارد.  

دکتر فاربر می‌گوید: انرژی بالای نور آبی به این نور، توانایی نفوذ عمیق به درون پوست را می‌دهد که این امر در نورهایی با طول موج‌هایی با انرژی کمتر مشاهده نمی‌شود. نور آبی که تحت عنوان HEV شناخته می‌شود، اغلب از صفحه نمایش دستگاه‌هایی چون تبلت، تلفن همراه و تلویزیون منتشر می‌شود.

آیا نور آبی برای پوست مضر است؟

محققان: نور آبی علاوه بر چشم‌ها، به کل صورت نیز آسیب می‌زند

تحقق در حوزه نور آبی و تاثیرات آن بر پوست، حوزه مطالعاتی نسبتا جدیدی محسوب می‌شود. جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد که نور آبی می‌تواند باعث افزایش گونه‌های فعال اکسیژن شود. بنابر اعلام موسسه ملی سرطان، گونه‌های اکسیژن فعال، مولکولی ناپایدار هستند که حاوی اکسیژن بوده و با مولکول‌های دیگر واکنش نشان می‌دهند.

دکترفاربر در این رابطه توضیح داد که این مولکول‌های ناپایدار، به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و در نتیجه، به دلیل تجزیه کلاژن و الاستین، پیری تسریع می‌شود. وی می‌گوید تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته که نشان می‌دهد نور آبی می‌تواند باعث تغییرات مداوم رنگدانه شود.

دکتر فاربر افزود: درک این نکته مهم است که آزمایش‌هایی در این زمینه در حال انجام هستند و هنوز در حال بررسی و یادگیری میران تاثیرات نورآبی بر پوست هستیم. اما این دلیلی نمی‌شود که بخواهیم تاثیرات احتمالی آن بر پوست را نادیده بگیریم.

این محقق حوزه پوست می‌گوید: آنچه ما می‌دانیم این است که شواهدی از تغییرات مضر آشکار با قرار گرفتن در معرض نور آبی وجود دارد و این یعنی، باید از پوست خود در برابر نور آبی محافظت کنیم.

دکتر ماری هیگ، متخصص پوست و زیبایی از نیویورک می‌گوید که نور آبی می‌تواند به طرق مختلف به پوست آسیب برساند که عبارتند از:

  فشار اکسیداتیو را تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به التهاب و تخریب کلاژن شود

  فعالیت ملانوسیت‌ها را مختل می‌کند که منجر به رنگدانه‌های ناهموار و بیش از حد می‌شود

  به پیری پوست کمک می‌کند

  خارجی‌ترین لایه پوست شما را ضعیف می‌کند و التیام آن را از استرس‌های روزانه پوست به تاخیر می‌اندازد

دکتر فاربر و دکتر هایاگ معتقدند که تولید گونه‌های فعال اکسیژن می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد چراکه تا زیادی مسئول پیری پوست هستند. در واقع، گونه‌های فعال اکسیژن به DNA آسیب می‌رسانند و باعث تجزیه کلاژن و آلاستین می‌شوند و در باعث شلی پوست و چین و چروک می‌شوند.

همچنین نور آبی ‌‌می‌تواند اختلال در ریتم شبانه‌ریزی بدن را به دنبال داشته باشد و خواب را مختل کند. در تحقیقات متعددی ثابت شده که کم‌خوابی ‌‌می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در پوست شود و مسائلی همچون تیرگی، تورم، قرمزی و سیاهی دور چشم شود. 

جالب است که بدانید درمان از طریق نور آبی به عنوان یکی از روش‌‌‌های درمان آکنه و تسریع بهبود زخم محسوب ‌‌می‌شود. اما زیاده‌روی در هر امری، ‌‌می‌تواند تبعات سوئی را به دنبال داشته باشد.

چگونه از پوست خود در برابر نور آبی محافظت کنیم؟

پاسخ کاملا روشن است: زمان کمتری را به کار با نمایشگرها اختصاص دهید. هرچند این گزینه، برای همه موثر نخواهد بود و برای افرادی که بنا به شغل خود، ‌‌می‌بایست ساعت‌‌‌ها به نمایشگر خیره شوند، صدق ن‌‌می‌کند.

با این حال، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  از عینک‌‌‌های مسدودکننده نور آبی است‌‌هاده کنید تا حداقل از چشم و پوست ظریف اطراف چشم در برابر این نور محافظت کنید

  حالت شب را در تما‌‌می‌دستگاه‌‌‌های خود فعال کنید تا تابش نور آبی را به حداقل برساند و آن را به نور زرد یا نور آبی تغییر دهد. همچنین ‌‌می‌توانید یک محافظ نور آبی برای رایانه خود بخرید

  روزانه از کرم‌‌‌های ضد آفتاب است‌‌هاده کنید چرا که ‌‌می‌توانند بهترین محافظ در برابر پیری و آسیب به پوست باشند

دکتر ‌‌‌هایاگ ‌‌می‌گوید هر محصولی که دارای آنتی اکسیدان باشد، ‌‌می‌تواند از پوست شما در برابر نور آبی محافظت کند. وی ‌‌می‌گوید: بهتر است به جای صبح، دو بار در روز از محصولات حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. زیرا ذخیره آنتی اکسیدان در طول روز کاهش ‌‌می‌یابد و از آنجایی مدت زمان استفاده ما از دستگاه‌‌‌های هوشمند در طول روز بیشتر شده، باید به دفعات این مواد را جایگزین کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا