گوناگون

چگونگی ساخت و تولید مدار چاپی در ایران

برد مدار چاپی یا پی سی بی pcb نقش بسیار مهمی در صحیح عمل کردن تجهیزات الکترونیکی دارد. برد مدار چاپی در واقع از جمله قطعات الکتریکی واسطه است و ساخت مدار چاپی می تواند بسیار ساده و یا دارای پیچیدگی باشد. انتخاب بهترین و مناسب ترین شرکت و مجموعه جهت سفارش مدار چاپی ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. چرا که علاوه بر مسئله هزینه و قیمت، دقت در انجام کار نیز از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود. از این رو برای داشتن یک انتخاب مناسب، پیشنهاد می شود تا انتها ما را همراهی نمایید.

برد مدار چاپی یا PCB

برد الکترونیکی یا همان مدار چاپی Printed Circuit Board که به نام اختصاری PCB نیز شناخته می شود، در بر دارنده مدارات الکتریکی مختلف است که لازمه عملکرد تجهیزات الکتریکی خواهد بود. بردهای مدار چاپی به صورت یک طرفه که از یک لایه مس برخوردار هستند و یا دو طرفه که از دو لایه مس برخوردار هستند و یا چند لایه خواهند. PCB ها برای استفاده در تجهیزات الکتریکی به کار برده می شوند. قطعات مختلف الکترونیکی، از جمله خازن ها، آی سی ها، مقاومت ها، ترانزیستورها و غیره به روی این بردها مونتاژ می شود. مدار چاپی در تمامی محصولات الکتریکی حتی ساده ‌ترین آن‌ ها نیز کاربرد دارد و استفاده می ‌شود. با دقت به درون هر کدام از وسایل الکترونیکی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند مثل، تلویزیون، موبایل، کامپیوتر، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم برقی آشپزخانه چندین برد مدار چاپی را مشاهده خواهید نمود.

ساخت مدار چاپی یک روش بسیار سریع تر و ارزان تر از دیگر روش ‌های سیم‌ کشی برای تشکیل یک مجموعه مدار واحد است. این پروسه با بهره بردن از تکنولوژی های متعدد و طراحی های چند بعدی پیاده سازی و اجرا می گردد. این بردها از متریال مختلفی مثل راجرز، تفلون، فایبر گلاس، فلکسی بل، رزین و غیره در ضخامت های متفاوت تشکیل شده اند. همان طور که گفته شد این قطعه واسط از یک صفحه تک لایه یا چند لایه تشکیل می شود. در صورتی که لایه مسی تنها در یک سطح به کار گرفته شود، آن برد مدار چاپی را یک طرفه می نامند. اگر مس به روی هر دو سطح قرار بگیرد، این برد مدار چاپی را دو طرفه می نامند. در حالت کلی مس به روی برد مدار چاپی جهت لحیم کردن اجزای مورد نیاز، به شکل چاپ شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزیت های ساخت مدار چاپی می توان به حذف خطا های سیم‌ کشی و اپراتوری اشاره نمود. برد مدار چاپی یا همان pcb سبب شده وزن و ابعاد تجهیزات بسیار کاهش پیدا کند. همچنین یکنواختی و ضریب اطمینان مدارات را بهبود ببخشد.

چگونگی ساخت و تولید مدار چاپی در ایران

ساخت و سفارش مدار چاپی

بردهای مدار چاپی مدار الکترونیک و المان های به کار رفته در آن ها را در کنار یکدیگر نگه خواهد داشت. هر pcb ویژگی ها و کاربرد مختص خود را دارد. همان طور که پیش تر گفتیم pcb ها می‌توانند خیلی ساده یا بسیار پیچیده باشند. امکان جای دادن ده ها و در مدارات پیچیده تر صدها قطعه الکترونیکی به روی بردهای مدار چاپی وجود دارد. بردهای مدار چاپی موجب برقراری ارتباط صحیح میان قطعات و المان های الکترونیکی می گردند. سازندگان دستگاه های الکترونیکی ملزم به استفاده از بردهای مدار چاپی در تمامی محصولات خود می باشند. همین امر سفارش مدار چاپی و نیاز به ساخت آن را گسترش بخشیده است.

ساخت و سفارش مدار چاپی با روش های مختلف و در مراحل متعدد بر اساس نوع تجهیزات مورد نظر انجام می گیرد. سفارش ساخت pcb می بایست بر اساس استاندارد های UL وIPC باشد. نرم افزاری که برای طراحی این بردها استفاده می گردد، معمولا نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer و یا نرم‌ افزار پروتل Protel است. این نرم افزارها با دارا بودن محیطی متمرکز و قرار دادن سیستمی یکپارچه در اختیار کاربران، از جمله کاربردی ترین و بهترین نرم افزارهای طراحی pcb محسوب می شوند. در ایران مجموعه ها و کارخانه های مختلفی وجود دارند که اقدام به طراحی و تولید pcb یا همان مدار چاپی می نمایند. همان طور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد، انتخاب تولیدکننده و مجموعه ای که ساخت و سفارش مدار چاپی را از مرحله طراحی گرفته تا اجرا بسیار دقیق و بر اساس استانداردهای لازم به انجام برساند، کار آسانی نیست.

مجموعه حرفه ای آریا مدار ارجمند از جمله بهترین تولید کننده ها برای سفارش مدار چاپی محسوب می شود. که خدمات خود را در زمینه ساخت مدارات چاپی پیچیده و ساده، جهت بالا بردن کیفیت محصولات الکترونیکی تولیدکنندگان مختلف و کاهش هزینه های تولید برای آن ها، ارائه می نماید. این مجموعه با به کارگیری به روز ترین دستگاه ها و تجهیزات و بهره بردن از نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer برای طراحی های خود توانسته همه جوره رضایت مشتریان خود را جلب نماید و در جهت افزایش تولیدات داخلی گامی موثر بردارد شما می توانید با بازدید از وبسایت این مجموعه اطلاعات بیشتری در رابطه با مدار چاپی به دست آورید: https://www.aryamadar.com/

چگونگی ساخت و تولید مدار چاپی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا