ایراناینترنتشبکه‌های اجتماعی

شورای عالی فضای مجازی: تلگرام رفع فیلتر نمی‌شود

شورای عالی فضای مجازی با انتشار اطلاعیه‌ای خبرهای منتشر شده در مورد رفع فیلتر تلگرام را تکذیب کرد.

به گزارش آی‌تی ایران، از روز گذشته خبرهایی به نقل از دبیر شورای عالی فضای مجازی دست به دست شد که او گفته است که تلگرام به زودی رفع فیلتر می‌شود.

براساس این خبرها و به نقل از ابولحسن فیروزآبادی، او اعلام کرده تمامی اعضای شورای عالی فضای مجازی با رفع فیلتر تلگرام موافق هستند. به دنبال این اظهارت مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای گفته: «این خبرها کذب است.» طبق گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی: «در صورتی که تصمیم جدیدی درخصوص فعالیت پیام‌رسان‌ها در کشور اتخاذ شود، از طریق سایت رسمی مرکز ملی فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.»

به نظر می‌رسد خبرهای اخیر رفع فیتلرینگ از تلگرام باز نشر خبر پاییز سال ۱۳۹۸ باشد، زمانی که ابوالحسن فیروزآبادی نسبت به رفع فیلتر تلگرام ابراز امیدواری کرده بود. در آن سال به نقل از فیروزآبادی اعلام شده بود که با توجه به قرار گرفتن ابراهیم رئیسی (رئیس جمهوری فعلی) در قوه قضائیه مکاتبات جدیدی با او در زمینه رفع فیلتر تلگرام صورت گرفته است. فیروزآبادی آن زمان ابراز امیدواری کرده بود که این مکاتبات نتیجه مثبت داشته باشد. پیام‌رسان تلگرام ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با دستور قوه قضاییه فیلتر شد؛ از آن زمان تا کنون بارها شایعاتی از رفع فیلترینگ این پیام‌رسان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تا قبل از اعمال فیلترینگ روی تلگرام نزدیک به ۶۰ درصد از کاربران ایرانی از آن استفاده‌ می‌کردند. علاوه‌بر کاربران بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین روی این پیام‌رسان به رشد قابل توجهی رسیده بودند. انتشار محتوای ضد امنیتی، خلاف اخلاق و ترویج‌کننده اقدامات و رفتارهای تروریستی دلیل‌های اصلی فیلتر تلگرام اعلام شده است.

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد، درحالی‌که این پیام‌رسان تا فروردین ۱۳۹۷، توسط ۵۹٫۴ درصد از کاربران استفاده می‌شد، بعد از اعمال فیلترینگ تنها حدود ۱۰ درصد از کاربران ایرانی خود را از دست داد. روند نزولی تعداد کاربران ایرانی این پیام‌رسان در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به جایی رسید که تنها ۳۶٫۳ درصد از کاربران ایرانی اعلام کردند که از تلگرام استفاده می‌کنند. البته میزان استفاده از تلگرام در سال ۱۴۰۰ بار دیگر رشد کرد. نظرسنجی ایسپا در مرداد سال گذشته حاکی از آن است که ۴۰ درصد از مردم ایران با گذشت چندین سال از فیلتر این پیام‌رسان همچنان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. این میزان استفاده، تلگرام را به سومین رسانه اجتماعی، پس از واتساپ و اینستاگرام در کشور تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا