گوناگونهوش مصنوعی

ربات شطرنج‌باز، انگشت کودک هفت ساله حریف خود را شکست

یک ربات شطرنج‌باز در جریان مسابقاتی در روسیه، انگشت یک کودک هفت ساله را شکست.  

این اتفاق روز ۱۹ ژوئیه و در جریان مسابقات شطرنج اوپن مسکو که از ۱۳ تا ۲۱ ژوئیه در پایتخت روسیه برگزار شد، رخ داد. این کودک که کریستوفر نام داشت، در رده سنی زیر ۹ سال این مسابقات شرکت کرده بود و طبق گفته سرگئی اسماگین، نائب رئیس فدراسیون شطرنج روسیه، قبل از آن حرکت ربات کامل شود، مهره خود را حرکت داد که ربات انگشت او را گرفت.

طبق گفته مسئولان برگزاری مسابقات، این ربات شطرنج‌باز در آن روز، سه بازی انجام داده بود و پس از آنکه کودک، تصمیم به حرکت مهره خود گرفت، انگشت او را گرفت که با کمک افرادی که در محل حضور داشتند، پس از چند ثانیه، انگشت کودک آزاد شد اما فشار ناشی از اتفاق باعث شد تا انگشت کودک آسیب ببیند.  

از توضیحات اسماگین این چنین برمی‌آید که او به دنبال مقصر نشان دادن کودک است تا ربات شطرنج‌باز؛ وی گفت: قواعد ایمنی خاصی در حین مسابقه با این ربات وجود دارد که به نظر می‌رسد کودک آنها را رعایت نکرده است. کودک وقتی حرکت خود را انجام داد، متوجه نشد که باید منتظر بماند. این یک اتفاق نادر است و مشابه آن را به یاد ن‌می‌آورم.

سرگئی لازارف، رئیس فدراسیون شطرنج روسیه نیز گفت: ربات انگشت کودک را شکست که اتفاق بدی است. وی گفت این ربات حدود ۱۶ سال است که شطرنج بازی می‌کند و در مسابقات قبلی انگشت هیچ یک از رقبای خود را نشکست.

گفته می‌شود که این کودک، با انگشتی که گچ گرفته شده بود، در مسابقات روز بعد شرکت کرد و تورنومنت را به پایان رساند. با این حال، لازارف این قول را داد که دلیل بروز این اتفاق را بررسی خواهد کرد و اقداماتی را برای جلوگیری از بروز دوباره این اتفاق و افزایش دقت و ایمنی ربات صورت خواهد داد.

نوشته های مشابه

‫2,343 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا