تکنولوژی

عرضه بتای عمو‌می ‌آی او اس ۱۶، مک او اس ونتورا و واچ‌ او‌ اس ۹ آغاز شد 

اگرچه هنوز چند ماهی به عرضه عمومی‌نسخه‌های جدید پلتفرم‌های اپل باقی مانده اما این شرکت ساعاتی پیش، از عرضه بتای عمومی‌آی او اس ۱۶، آیپد او اس ۱۶، واچ او اس ۹، مک او اس ونتورا و تی‌وی او اس ۱۶ خبر داد.  

این به‌روزرسانی‌ها در حالی عرضه می‌شود که چند هفته پیش، نسخه‌های بتای توسعه‌دهنده در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار گرفت و اکنون کاربران برای دریافت بتای عمومی، می‌بایست در برنامه Apple Beta Software Program ثبت‌نام کنند.  

البته نباید فراموش که در نسخه‌های آزمایشی، باگ‌های زیادی وجود دارد که اپل هنوز آنها را شناسایی و برطرف نکرده است. بنابراین، قبل از نصب این نسخه، حتما از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.  

و اما در خصوص قابلیت‌های جدیدی که به آی او اس ۱۶ اضافه شده می‌توان به لاک اسکرین اصلاح ‌شده و گزینه‌هایی برای سفارشی‌سازی و همچنین والپیپرهای پویا اشاره کرد. همچنین بخش نوتیفیکیشن‌ها و Focus Mode نیز با تغییراتی همراه شده‌اند و قابلیت فیس آیدی اکنون در حالت افقی نیز کار می‌کند و استفاده از برنامه Fitness نیز منوط به داشتن اپل واچ نخواهد بود.  

عرضه بتای عمو‌می‌آی او اس 16، مک او اس ونتورا و واچ‌ او‌ اس 9 آغاز شد 

گزینه ویرایش پیام پس از ارسال در اپلیکیشن Messages، روشی جدید برای گزارش دادن پیام‌های متنی اسپم، قابلیت Pay Later در والت و گزینه زمان‌بندی ایمیل در اپلیکیشن Email نیز از دیگر قابلیت‌های این نسخه هستند.  

همچنین قرار است تغییرات و به‌روزرسانی‌های بیشتری در آینده اضافه شود که شامل مپس، کارپلی و Family Sharing خواهند شد. گزینه امنیتی ویژه نیز برای محافظت از افراد شناخته‌شده به این نسخه اضافه خواهد شد.  

در خصوص آیپد او اس نیز باید گفت که گزینه‌های مولتی تسکینگ (اجرای چند دستور به طور همزمان) ارتقا خواهد یافت و کاربران می‌تواند کنترل بیشتری را روی اندازه اپلیکیشن‌ها داشته باشد. البته برخی از قابلیت‌ها نیز محدود به آیپدهای M۱ خواهد بود.  

از دیگر قابلیت‌های جدید در این نسخه نیز می‌توان به پشتیبانی از نمایشگرهای اکسترنال، شیرپلی در گیم سنتر و اسناد شبیه به گوگل درایو شاره کرد. اپل همچنین قابلیت مولتی تسکینگ را به عنوان یکی از قابلیت‌های کلیدی در مک او اس ونتورا مورد توجه قرار داده است.  

ابزار Stage Manager نیز می‌تواند پنجره‌ها را در قسمت کناری صفحه نمایش، دسته‌بندی کند. گزینه لغو ارسال نیز در اپلیکیشن Mail تعبیه شده که در کنار گزینه اشتراک‌گذاری گروه‌های تب در سافاری می‌تواند مورد توجه کاربران قرار گیرند.  

همچنین در این پلتفرم، قابلیت امنیتی جدید به نام Passkeys طراحی شده که از فیس آیدی و تاچ آیدی برای احراز هویت استفاده می‌کند. همجنین کاربران می‌توانند از آیفون خود به عنوان وبکم برای سیستم‌های مک استفاده کنند.  

در واچ او اس ۹ نیز، اپل قابلیت‌های مرتبط با سلامتی و تناسب اندام را به‌روزرسانی کرده است. کاربران می‌توانند برای تمرین‌های خود، به وقفه‌های زمانی و فاصله‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توان به اطلاعات دقیق‌تری در خصوص ریتم ضربان قلب در حین ورزش و خواب دسترسی داشت.  

اپل همچنین این وعده را به کاربران داده که قابلیت‌های ردیابی خواب و یادآورهای دارو نیز در این پلتفرم ارتقا خواهند یافت. و بالاخره درباره تی‌وی او اس ۱۶ نیز باید گفت که به‌روزرسانی‌ها در این پلتفرم به نسبت دیگر پلتفرم‌ها، کمتر است اما از جمله تغییرات جدید می‌توان به اضافه شدن پشتیبانی کامل از استاندارد خانه هوشمند Matter اشاره کرد. همچنین در این نسخه، پشتیبانی از کنترلرهای Joy-Con نینتندو و سوییچ پرو نیز اضافه شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا