ایرانسرگرمی

ارزیاب‌های صداوسیما، عهده‌دار بازیبینی آثار VODها

رییس ساترا: خطوط قرمز ما برای شبکه‌های نمایش خانگی از صداوسیما بازتر نیست

سعید مقیسه، رییس ساترا در گفتگویی درباره رویکرد ممیزی این سازمان برای بررسی محتواهای تولیدی شبکه‌های نمایش خانگی یا VODها گفت: خط اصلی ممیزی ما برای VOD ها، همان رویه شبکه‌های سراسری تلویزیون است و خطوط قرمز در نظر گرفته شده برای سریالهای این شبکه‌ها، از صدا و سیما بازتر نیست. وی با تاکید بر اینکه آنچه در این رسانه‌ها دیده می‌شود می‌تواند به فضای مجازی تعمیم پیدا کند افزود: پس خطوط قرمز، به ویژه خطوط اخلاقی، دینی و فرهنگی ما همان چیزی است که در رسانه‌های سراسری ملی رعایت می‌شود.

مدتی است که اختلاف میان تولیدکنندگان محتوا برای شبکه‌های نمایش خانگی با ساترا (به عنوان نهاد تنظیم‌گر این بخش) مجددا بالا گرفته و به دلیل ممیزی سخت‌گیرانه و طولانی این سازمان برای تایید و صدور مجوز پخش، برخی کارگردانها اقدام به پخش بدون مجوز سریالهای خود در پلتفرمهای مختلف کرده‌اند. حالا سعید مقیسه، رییس ساترا در اظهاراتی جدید، به بیان چگونگی ممیزی آثار تولیدی برای VODها پرداخته و بر حساسیتهای در نظر گرفته شده برای تایید آثار تاکید کرده است.

به گزارش جام‌جم، سعید مقیسه رئیس «ساترا» در این باره گفت: خط اصلی ممیزی ما برای VODها و فضای مجازی فراگیر، رویه شبکه‌های سراسری سیماست. آنچه عموما در شبکه‌ها دیده می‌شود، می‌تواند به فضای مجازی تعمیم پیدا کند. پس خطوط قرمز به ویژه خطوط اخلاقی و دینی و فرهنگی در فضای مجازی از خطوط قرمز در شبکه‌های صداوسیما بازتر نیست. اگر چه در صداوسیما هم شبکه‌های مختلف به اقتضای جامعه هدف و مخاطب تعیین شده می‌تواند ارزیابی‌های متفاوتی داشته باشد. اما بالاخره یک چارچوب کلی بر آن حاکم است.

 کار ممیزی آثار، قبلا برون‌سپاری می‌شد

مقیسه در بخش دیگری از مصاحبه خود بضمن تشریح روند ممیزی آثار در ساترا گفت: قبلا این گونه بود که ممیزی ساترا به شرکت‌های برون‌سازمانی سپرده شده بود. از ابتدای سال جاری توسط ارزیاب‌های سازمان صداوسیما بررسی می‌شود. لذا درجه بالاتری از اعتبار و کارشناسی را شاهد خواهیم بود. مثلا برای تولیدات تاریخی لازم است کارشناس متخصص تاریخ هم اعلام نظر کند یا در مورد موضوعات پزشکی هم به همین صورت.

وی در ادامه افزود: ملاحظات محتوایی دارای یک طیف است. همان طور که در سازمان صداوسیما، شبکه قرآن را داریم که بایسته‌های متفاوتی نسبت به دیگر شبکه‌ها دارد و شبکه نسیم، نمایش و دیگر شبکه‌ها را داریم که به دلایل اقتضای محتوای شبکه و مخاطبانشان ممکن است نوع الزامات تولید در آنها متفاوت باشد.

به اعتقاد رییس ساترا، ممیزی، فهم اجتماعی – رسانه‌ای لازم دارد که این مهارت در ارزیاب‌های سازمان بیشتر نهادینه شده است. الان به جای این‌که پلتفرم‌ها هزینه بپردازند تا توسط شرکت‌های بیرونی کار ممیزی‌شان انجام شود، به صورت رایگان توسط ارزیاب‌های سازمان صداوسیما انجام می‌شود.

مقیسه با اشاره به حذف شرکتهای واسطی که پیشتر در ممیزی آثار با این سازمان همکاری میکردند اظهار کرد:  تسلط ارزیاب‌های سازمان بیشتر است و به اقتضای نوع آثار ممکن است ملاحظات متفاوتی داشته باشد. رییس ساترا تصریح کرد:  ناظران و تحلیلگران محتوای صداوسیما جزو متبحرترین کارشناسان کشور هستند. ساترا هم از حضور همین افراد استفاده می‌کند. ناظران ما اکثرا همان ارزیاب‌های صداوسیما هستند.

سعید مقیسه رییس ساترا
سعید مقیسه رییس ساترا: ناظران و تحلیلگران محتوای صداوسیما جزو متبحرترین کارشناسان کشور هستند. ساترا هم از حضور همین افراد استفاده می‌کند.

بعضی از پلتفرم‌ها در مدت اخیر، علت اقدام به پخش آثار خود بدون دریافت مجوز از ساترا را طولانی شدن مدت پاسخگویی از سوی این سازمان اظهار کردند. مقیسه در پاسخ به اینکه آیا چنین موضوعی را تایید می‌کنید یا خیر گفت:  باور نداریم پلتفرمی محتوایش را برای بازبینی ارائه داده و چندین ماه در نوبت مانده باشد. لااقل در دوره اخیر نداشتیم. شاید آنچه شما شنیده‌اید مربوط به مجوز تولید است. مجوز تولید اصولا زمانبرتر است. چون بحث فیلمنامه است و آدم‌های حرفه‌ای باید مدت‌ها وقت بگذارند تا بفهمند نتیجه این فیلمنامه چه اثری خواهد داشت. این یک فرآیند مدت‌دار، گران و تخصصی است. زمانبربودن آن هم نزد اهل فن قابل قبول است.

منبع
جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا