بازیلپ‌تاپ

چرا لپ تاپ‌های گیمینگ گران هستند؟

شش دلیل اصلی بالا بودن قیمت لپتاپ‌های بازی

اگر خودتان گیمر باشید و بخواهید یک لپ تاپ گیمینگ بخرید، با تنوع بالایی از لپ تاپ‌های گیمینگ در برند‌های مختلف رو به رو خواهید شد که همگی یک خاصیت یکسان را دارا هستند؛ همه آنها قیمت بالایی دارند!

حال اینکه بخواهید برای کار‌های سنگین که نیاز به سخت افزار قدرتمند دارند یک لپ تاپ گیمینگ بالارده یا پرچمدار را نیز تهیه کنید که دیگر بیشتر و بیشتر این قیمت بالا احساس می‌شود. در بازار امروز لپ تاپ‌های گیمینگ شما کمتر لپ تاپی با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان پیدا می‌کنید که ویژگی‌های مورد نظر و مناسب شما را نیز داشته باشد.

حال اصلا این همه هیاهو برای چیست؟ چرا اینقدر قیمت لپ تاپ‌های گیمینگ بالاست؟ چرا لپ تاپ‌های مهندسی یا دانشجویی قیمت پایین‌تری دارند و این دسته از لپ تاپ‌ها اینقدر گران قیمت هستند؟ پاسخ به تمامی سوالات زیر را در پایین خواهیم داد.

آشنایی هرچه بیشتر با لپ تاپ‌های گیمینگ

به هر دلیلی شما خرید لپ تاپ گیمینگ مناسب را یکی از نیاز‌های خود در طی آینده یا همین حالا می‌دانید. افراد زیادی مثل شما هستند. شاید شما فقط بخواهید برای بازی کردن و گیمینگ حرفه‌ای اقدام به خریدن یک لپ تاپ گیمینگ کنید اما این لپ تاپ‌ها کاربرد‌های دیگری نیز دارند. مثلا:

  • لپ تاپ‌های گیمینگ عمدتاً سخت افزار قدرتمندی دارند، بنابراین افرادی که در کار محاسبات پردازشی هستند به این لپ تاپ‌ها نیاز پیدا می‌کنند.
  • یا اینکه طراحان یا ادیتور‌ها در هنگام رندرگیری گرافیکی نیاز به یک سخت افزار قدرتمند مخصوصا یک کارت گرافیک قدرتمند دارند. این دسته از افراد نیز به سوی لپ تاپ‌های گیمینگ گرایش دارند.

چه چیزی یک لپ تاپ را گیمینگ می‌کند؟

خوب حالا اصلا مگر لپ تاپ‌های عادی یا الترابوک‌ها با لپ تاپ‌های گیمینگ چه تفاوتی دارند؟ آیا پردازنده و دیگر قطعات سخت افزاری این لپ تاپ‌ها ضعیف هستند؟

در پاسخ باید بگوییم که خیر. لپ تاپ‌های دانشجویی و عادی یا حتی لپ تاپ‌های مهندسی و الترابوک‌ها هم از سخت افزار مناسبی بهره می‌برند و ضعیف نیستند؛ اما در حین حال به اندازه‌ای که مورد نیاز است نیز قدرتمند نیستند. این به چه معناست؟

بیایید با یک مثال داستان را کمی روشن‌تر کنیم. یک الترابوک مهندسی ایسر مدل Swift ۳ با لپ تاپ گیمینگ همین برند یعنی Acer Nitro ۵ مدل ۲۰۲۱ را مقایسه می‌کنیم. هر دو پردازنده‌های قدرتمند Core i۵ یا Ryzen ۵ را دارا هستند.

هر دو دارای نمایشگر‌های با کیفیت FHD هستند. حتی هر دو دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم هستند اما  در بحث کارت گرافیک و میزان رفرش اسکرین داستان عوض می‌شود. تصویر زیر همه چیز با شفافیت توضیح داده شده است:

دلایل گرانی لپتاپهای گیمینگ
دلایل گرانی لپتاپهای گیمینگ

شش دلیل برای قیمت بالای لپ تاپ‌های گیمینگ

در جامعه گیمر‌ها و کامیونتی گیمر‌ها ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: «سه چیز بزرگ‌ترین خرید در زندگی یک گیمر محسوب می‌شود: خانه، ماشین و لپ‌تاپ مخصوص گیمینگ!». اگرچه به عنوان یک شوخی تلقی می‌شود، اما به درستی گرانی یک لپ تاپ بازی را توضیح دهید. اما سوال اینجاست که چرا لپ‌تاپ‌های بازی قیمت بالایی دارند و همچنین نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ گرانتر هستند؟

اگر کمی با دقت بیشتری به مقایسه سخت افزار این دو با یکدیگر بپردازید، متوجه می‌شوید که فرضا یک لپ تاپ گیمینگ ایسوس همانند TUF F۱۵ FX517 نسبت به مشخصات سخت افزاری که دارد قیمت بسیار بالایی نیز دارد و شما با همین بودجه می‌توانید یک PC با بالاترین کانفیگ و قدرت ببندید!

اما دقیقا تفاوت‌ها از همینجا شروع می‌شود. اولین مورد اینکه در یک لپ تاپ گیمینگ شما قابلیت حمل کردن لپ تاپ و بازی کردن با آن بدون اتصال مداوم به برق را دارید. همچنین در خرید یک لپ تاپ گیمینگ شما یک نمایشگر با کیفیت را نیز به دست می‌آورید. چیزی که در دسکتاپ باید جداگانه برای آن هزینه کنید.

مابقی داستان نیز به همین شکل است. بگذارید دلایل را عنوان کنیم تا بهتر متوجه شوید.

دلیل اول: سخت افزار قدرتمند با عملکرد بالا

دلیل اول ما این است که شما فرضا با خرید یک لپ تاپ ایسوس عادی، نمی‌توانید بازی‌ها را در بالاترین نرخ فریم اجرا کنید. یا باید برای گرفتن یک رندر نسبتا متوسط از برنامه ادوب پریمیر حدود ۲۰-۳۰ دقیقه صبر کنید. این‌ها در لپ تاپ‌های گیمینگ معنایی ندارد.

هر چه سخت افزار شما قدرتمند‌تر باشد، زمان کمتری باید صبر کنید و عملکرد سیستم شما نیز بالاتر می‌رود. کارت گرافیک‌های سری Nvidia RTX و پردازنده‌های سری Core i۷ و Core i۹ به وفور در لپ تاپ‌های گیمینگ دیده می‌شوند. نمایشگر‌هایی با نرخ رفرش بالای ۱۲۰ هرتز و حافظه‌های SSD و Ram با گنجایش بالا.

این اصلی‌ترین دلیل گران بودن لپ تاپ‌های گیمینگ از نظر ماست. با این وجود دلایل دیگر را نیز بخوانید.

دلیل دوم: آورکلاک و گرم شدن بیش از حد

داغ شدن بیش از حد یکی از بزرگترین مشکلات لپ تاپ‌ها است. در لپ تاپ‌های گیمینگ این موضوع به دلیل کارایی بالا و استفاده بیشتر، مشکلاتی را نسبت به لپ تاپ‌های استاندارد ایجاد می‌کند. بیایید به نقطه گرمایش و چرایی این اتفاق برگردیم.

گرمای بیش از حد فقط برای لپ‌تاپ‌ها مشکلی ندارد، بلکه رایانه‌ها نیز مشکلی دارند. در رایانه‌ها، سازنده می‌تواند فضاهایی را برای حفظ دمای بهینه باقی بگذارد. در لپ‌تاپ‌ها، ما نمی‌توانیم این آزادی را بگیریم. در اینجا، هر فضای باقی مانده، فضای هدر رفته است.

آورکلاک و گرم شدن بیش از حد لپتاپ گیمینگ
آورکلاک و گرم شدن بیش از حد لپتاپ گیمینگ

فشرده بودن قطعات درون یکدیگر و نبودن فناوری‌هایی همانند واترکولینگ یا خنک کننده آبی باعث می‌شود لپ تاپ کمی بیش از حد داغ کند. این ساختار و چیدمان برای شرکت‌های تولید کننده نیز بسیار سخت است و یکی از دلایل گران بودن لپ تاپ‌های گیمینگ نیز همین است.

دلیل سوم: کمبود جهانی بازار تراشه

این دلیل بیشتر بر روی لپ تاپ‌هایی تاثیر گذاشت که در چین و بازار شرق آسیا همانند تایوان تولید می‌شدند. کمبود بازار جهانی تراشه به دلایل مختلفی که یکی از آنها رشد بی‌سابقه دستگاه‌هایی که از چیپست و تراشه‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند بود اتفاق افتاد.

اگر شما ۵ سال پیش قصد خریدن لپ تاپ ایسوس داشتید، با تنوعی از کانفیگ‌های مختلف یک مدل لپ تاپ ایسوس مواجه می‌شدید. مثلا اگر می‌خواستید لپ تاپ Vivobook ۱۵ نسخه ۲۰۱۶ را بخرید، با تنوعی از پردازنده‌های Core i۳ و i۵ و i۷ مواجه بودید. متاسفانه امروزه این تنوع کمتر شده است و به دلیل کمبود تراشه قیمت لپ تاپ‌های گیمینگ کمی بالاتر رفته است.

دلیل چهارم: قیمت بالای GPU و کارت‌های گرافیک

تقریبا چند سالی می‌شود که ما با اخباری همانند اینکه «مزرعه بیتکوین عظیم در فلان جا کشف شد» مواجه می‌شویم. یکی از دلایل گرانتر شدن لپ تاپ‌های گیمینگ در چند سال گذشته، افزایش شدید قیمت کارت گرافیک بوده است. حال اصلا کارت گرافیک را چه کار با بیتکوین یا بازار کریپتو کارنسی؟

بازار ارزش‌های دیجیتال یا همان کریپتو کارنسی بر پایه ارز‌هایی می‌گردد که استخراج می‌شوند. برای استخراج این رمز ارز ها، به سخت افزار‌های قدرتمندی نیاز است. عده زیادی پس از رواج یافتن بیشتر این بازار شروع به استفاده از رمز ارز‌ها برای استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارز‌ها کردند و قیمت قطعاتی همانند کارت گرافیک و تراشه اصلی آن یعنی GPU افزایش شدیدی یافت.

این نیاز شدید بازار و افزایش قیمت بر روی PC‌ها و تنها قطعه کارت گرافیک تاثیر نداشت. اکثر لپ تاپ‌های گیمینگ نیز از کارت گرافیک‌های بالارده استفاده می‌کنند. این افزایش قیمت باعث شد که قیمت لپ تاپ‌های گیمینگ نیز افزایش یابد.

دلیل پنجم: گارانتی، پشتیبانی و مرجوعی قطعات

کمی در ایران نام گارانتی و پشتیبانی معتبر برای قطعات خدشه دار شده است اما در سرتاسر دنیا، شرکت‌ها برای کالا‌های خود گارانتی‌ها و ضمانت‌های بدون قید و شرطی را ارائه می‌دهند. در این مورد باید بگوییم که این گارانتی‌ها به دلیل رقابت ارائه می‌شود و اصلا به نفع شرکت‌ها نیست. چرا؟

به دلیل اینکه تعمیر پذیری و تعویض قطعات خراب شده در لپ تاپ‌ها اصلا کار آسانی نیست. نزدیکی قطعات به یکدیگر باعث می‌شود که در صورت ایجاد مشکلاتی همانند نوسانات برق یا آبخوردگی تمام قطعات لپ تاپ آسیب ببیند و شرکت ارائه دهنده لپ تاپ باید هزینه هنگفتی برای تعمیر و ارائه خدمات گارانتی و مرجوعی لپ تاپ ارائه بدهد.

دلیل ششم: شما به ما بگویید!

حقیقت این است که لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار گران هستند، زیرا زمان، تلاش و فناوری بسیار بیشتری صرف ساخت آنها می‌شود تا به عملکردی مانند دسکتاپ نزدیک شوند (که کسری از قیمت تمام می‌شود.) این یک حقیقت سخت است اما با این وجود یک حقیقت است.

البته که این بدان معنا نیست که به دلیل قیمت شما از آنها دست بکشید. اگر نیاز به سخت افزار قدرتمند دارید و در عین حال می‌خواهید که دستگاه شما قابل حمل باشد لپ تاپ‌های گیمینگ بهترین انتخاب برای شما هستند.

اگر مطمئن هستید که لپ تاپ گیمینگ دقیقا همان چیزی است که شما می‌خواهید می‌توانید به فروشگاه دیجی 63 سر بزنید و تنوع کالای بالا به همراه ضمانت پس از فروش و راهنمایی قبل از خرید تخصصی رایگان دریافت کنید.

به نظر شما چرا لپ تاپ‌های گیمینگ گران هستند؟

در آخر از شما می‌خواهیم که نظرتان را در مورد علت گرانی لپ تاپ‌های گیمینگ بگویید. آیا اصلا هزینه کردن در حد ۴۰ میلیون برای خریدن یک لپ تاپ گیمینگ منطقی است؟ اگر تجربه‌ای در مورد بازی کردن با لپ تاپ‌های گیمینگ و تجربه کاربری که این لپ تاپ‌ها منتقل می‌کنند دارید به ما بگویید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا