تکنولوژی

با این گام‌ها تبدیل به یک برنامه نویس ماهر شوید

شاید تصور کنید که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس قبل از هر چیز باید مدرک علوم کامپیوتر داشته باشید و یا مهارت‌های ریاضی شما قوی باشد؛ در حالی که این‌طور نیست. خوشبختانه هیچ چیز نمی‌تواند مانع یادگیری برنامه نویسی شود و فقط با کمی صبر و حوصله و استفاده از آموزش‌های مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید. اما ممکن است برای شما هم سوال باشد که برنامه نویسی را از کجا شروع کنم؟

قبل از هر چیز باید بدانید که برنامه نویسی شاخه‌های مختلفی دارد و تمام آن‌ها هم در رده مشاغل پردرآمد و پرطرفدار هستند. اما در صورتی که برای ورود به دنیای پهناور برنامه نویسی سوالات مختلف در این باره در ذهنتان دارید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این مقاله را بخوانید. من در ادامه قصد دارم چند نکته مهم برای شروع و موفقیت در این حرفه را بیان کنم.

  • قبل از هر چیز صبور باشید!

اولین گام برای موفقیت در هر کاری داشتن صبر و استقامت در یادگیری است. افراد مختلف هم معمولا با دو هدف علاقه‌مندی و کسب درآمد وارد دنیای برنامه نویسی می‌شوند. در عین حال این کار می‌تواند تبدیل به منبع درآمدی خوب و مناسبی برای شما شود و به همین دلیل داشتن هدف مالی گزینه خوبی است تا در این مسیر قدم بگذارید. اما به یاد داشته باشید که صرفا با هدف کسب درآمد نمی‌توانید در این راه موفق شوید.

برای موفقیت در هر کاری در گام اول باید به آن علاقه داشته باشید. در این میان برنامه نویسی به دلیل سختی و نوع خاص خود، نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد. بنابراین در طول شبانه‌روز باید برای یادگیری چند ساعت وقت در نظر بگیرید تا بعد از مدتی در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشید. در غیر این صورت بهتر است با برنامه نویسی خداحافظی کنید.

  • مسیر خودتان را در برنامه نویسی مشخص کنید

همان‌طور که بیان شد برنامه نویسی دارای شاخه‌های متعددی است و از طراحی برنامه‌های سیستمی تا طراحی برنامه‌های موبایلی یا طراحی وب را دربر می‌گیرد. در عین حال هرکدام از این رشته‌ها نیز روند متفاوتی دارند. به‌طور مثال کد نویسی نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد، اما ممکن است سایر شاخه‌های برنامه نویسی نیاز به تلاش کمتری داشته باشد.

  • اطلاعات خودتان را افزایش دهید

برای پیشرفت در زمینه برنامه نویسی نیاز به مطالعه دائم دارید. این حرفه وابستگی مستقیم به تکنولوژی دیجیتال دارد و هر روز نسخه‌های جدیدتری از آن منتشر می‌شود و تغییر می‌کند. به همین دلیل شما هم باید همیشه دانش خود را در این زمینه تغییر دهید و به‌روز کنید. برای این کار مطالعه بهترین ابزار است و با دسترسی به منابع معتبر و جدید می‌توانید راه‌حل بسیاری از مشکلات در برنامه نویسی را پیدا کنید.

خوشبختانه در حال حاضر حجم زیادی از منابع برای یادگیری برنامه نویسی در منابع اینترنتی موجود است. مقالات زیادی هم در این باره نوشته شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و همگی مکمل خوبی برای یادگیری هستند. همچنین با در اختیار داشتن بسته اینترنت پرسرعت مانند بسته اینترنت رایتل می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند یوتیوب فیلم‌های آموزشی برنامه نویسی تماشا کنید و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

روش دیگر برای پیشرفت در این زمینه مطالعه کدهای دیگران است. در حال حاضر کدهای زیادی در اینترنت موجود هستند که با دانلود آن‌ها می‌توانید دانسته‌ها و تجربیات خودتان را افزایش دهید. همچنین در وب‌سایت‌های تخصصی برنامه نویسی سوالات و چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید، مطرح کنید تا به‌مرور زمان در این زمینه به پیشرفت برسید.

  • با یک پروژه ساده شروع کنید

هرچند خواندن کتاب‌های مختلف، دیدن فیلم‌های آموزشی و دقت در کد نویسی و آثار دیگران اهمیت زیادی دارد؛ اما همه آن‌ها باید در مسیر عملی برنامه نویسی استفاده شوند. به عبارت دیگر شما نمی‌توانید فقط با یادگیری تئوریک نجاری تبدیل به یک نجار ماهر شوید. بنابراین برای ماهر شدن در کد نویسی هم باید با یک پروژه ساده کار را آغاز کنید. به‌طور مثال یک برنامه ماشین حساب بنویسید. با این کار علاوه بر قرار گرفتن در مسیر عملی یادگیری، اشکالات خودتان را هم متوجه می‌شوید و سوالات و مطالعات هوشمندانه‌تری در آینده خواهید داشت.

  • با الگوریتم‌های برنامه نویسی آشنا شوید

به‌صورت کلی برنامه نویسی فقط نوشتن چند کلمه و کد کلیدی است. اما با یادگیری این کار باید بتوانید مشکلی حل کنید و یا خلاقیت جدیدی در دنیای دیجیتال ایجاد کنید. بنابراین نیاز به آشنایی با الگوریتم‌های برنامه نویسی دارید و ذهن شما باید تبدیل به ذهنی شرطی برای مشاهده مشکلات مختلف و حل آن باشد. برای داشتن یک ذهن شرطی هم فقط و فقط باید تمرین کنید و با چالش‌های مختلف روبرو شوید تا بعد از حدود یک یا دو سال با دیدن مشکلات مختلف به‌سرعت بتوانید برای آن راهکار ارائه دهید.

  • ابزارهای مورد نیاز را تامین کنید

نکته مهم بعدی این است که نرم‌افزارها و ابزارهای مناسب برای کد نویسی تهیه کنید. اولین گام در این مسیر داشتن یک کامپیوتر باکیفیت و مرغوب است که قابلیت اجرای برنامه نویسی داشته باشد. برای این کار می‌توانید با تسهیلاتی مانند فروش اقساطی کامپیوتر اپل خودتان را به هدف موفقیت در برنامه نویسی نزدیک کنید. اما در کنار داشتن کامپیوتر مناسب، نیاز به نرم‌افزارهایی برای اجرای کد دارید. اگر شما هم در برنامه نویسی تازه‌کار هستید حتما درباره نرم‌افزارهای مناسب در این زمینه تحقیق کنید تا روند ساده‌تری در یادگیری داشته باشید.

  • در کنار افراد باتجربه یاد بگیرید

برای بهبود در روند یادگیری حتما از تجربه افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. به‌طور مثال به‌عنوان یک کارآموز در یک شرکت فعالیت خود را شروع کنید تا با چالش‌های مختلف و راهکار حل آن‌ها آشنا شوید. بودن در کنار افراد باتجربه به شما کمک می‌کند که دانسته‌های تئوری خودتان را در به‌صورت عملی پیاده کنید و به‌طور مداوم درگیر آموزش باشید. همچنین با ترکیب مطالعه و کار عملی به‌مرور زمان تبدیل به یک برنامه نویس ماهر و موفق خواهید شد.

همچنین بعد از یادگیری این حرفه به شکل عملی برای کسب درآمد از پروژه‌های سبک و با قیمت ارزان‌تر آغاز کنید. در عین حال طراحی یک وب‌سایت شخصی و قرار دادن تخصص‌های خودتان در آن، می‌تواند روش خوبی برای بازاریابی و پیدا کردن مشتریان جدید و بیشتر باشد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا