گوناگون

راهنمای پادیوم برای راهبری پروژه‌های عرضه API

چراغی که روشن شد

فرایند دیجیتالی شدن کسب‌و‌کارهای حوزه‌های مختلف با گذشت زمان سرعت بیشتری گرفته است و این روز‌ها کمتر کسب‌و‌کاری می‌توان یافت که به نوعی از فضای دیجیتال برای توسعه و ارائه خدمات خود بهره نبرد.

امروز که شما این مقاله را می‌خوانید بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها خدمات خود را در قالب API به سایر کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند. به این ترتیب کسب‌وکارهای امروزی که از این APIها استفاده می‌کنند نسبت به رقبای سنتی خود مقیاس‌پذیری بیشتری دارند و با سرعتی بیشتر و هزینه‌ای کمتر، می‌توانند خدمات خود را به دست مشتریان برسانند.

در حین این تحولات به دلیل پیچیدگی‌ها و روندهای متفاوت سازمان‌ها برای دریافت API نیاز به کسب‌و‌کارهایی که بتوانند مانند APIها پلی بین ارائه‌دهنده‌ها و دریافت‌کنندگان API عمل کند، هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شد.

به همین دلیل در سال ۱۳۹۸ پادیوم در گروه فناپ و با حمایت بانک پاسارگاد متولد شد تا بتواند پاسخگوی این نیاز باشد. از اولین روزهای آغاز به کار پادیوم ایجاد یک سند جامع و کاربردی به عنوان راهنمای کسب‌و‌کارها برای توسعه مبتنی بر API و تبیین ارزش‌های توسعه دیجیتال یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و توسعه‌دهندگان بود.

حالا با گذشت بیش از سه سال از شروع به کار پادیوم، تصمیم گرفتیم تا تجربیات خود را در قالب یک هندبوک تدیون کنیم تا کسب‌و‌کارهای علاقه‌مند به حضور در بازار API بتوانند با اتکاء بر آن مسیر رشد و توسعه خود را شفا‌ف‌تر و کارآمدتر ترسیم کنند.

در هندبوک پادیوم می‌خوانید

در ره‌نگاشت پادیوم توضیحات را با مفهوم و معنای API شروع کرده‌ایم به این سوالات جواب داده‌ایم:

  • API چیست؟
  • سازوکار API چگونه است؟
  • APIها بر اساس سطوح دسترسی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
  • نقش API در زنجیره ارزش دیجیتال چیست؟

در قسمت‌های بعدی از فرصت‌هایی گفتیم که رویکرد «باز» برای کسب‌و‌کارها پدید آورده است. این قسمت را با یک مثال شروع کردیم که در آن می‌خواهید EPS سهام یک شرکت بورسی را بدانید و دو سناریوی متفاوت را پیش روی شما قرار داده‌ایم.

در بخش بعدی به جایگاه API در مدل کسب‌و‌کار پرداخته‌ایم. در این بخش به نقش API به عنوان یک ابزار «تحویل ارزش» اشاره کرده‌ایم و این نقش‌ها را به صورت تصویری روی بوم کسب‌و‌کار استروالدر نمایش داده‌ایم.

در ادامه نیز قدم‌به‌قدم سفر API درون سازمان را شرح داده‌ایم و مسیر تصمیم‌گیری برای ورود به دنیای APIها را ترسیم‌ کرده‌ایم. در این قسمت با موردکاوی پادیوم، تلاش کرده‌تیم تا مسیری که طی کرده‌ایم و تجربه‌های به دست‌آمده را به صورت ملموس در اختیار شما قرار دهیم.

در قسمت‌های بعدی می‌توانید این موارد را بخوانید:

  • ارزیابی درونی: ادده‌ها و خدمات قابل عرضه، توانمندی فنی و الزامات فرادستی
  • ارزیابی بازار: عوامل و راهکارها
  • گزینش راهبرد: چگونه وارد فضای API شویم؟ راهبرد مناسب چیست؟
  • طراحی سبد APIها: چه APIهایی را عرضه کنیم؟ ره‌نگاشت سبد چیست؟
  • راهبرد قیمت‌گذاری سرویس: ملاحظات تعیین راهبردی قسمت سرویس چیست؟
  • ساختار و منطق قیمت: چگونه به صورت صحیح قیمت‌گذاری کنیم؟ چه مواردی را باید بدانیم؟
  • از کجا شروع کنیم؟ توسعه، پلتفرم، API بیرونی، API داخلی، تجربه استفاده
  • راه بی‌بازگشت: پیامدها و هزینه‌های ورود به حوزه API
  • به دنیای پلتفرمی خوش آمدید: تبدیل کسب‌و‌کار به پلتفرم
  • رویکرد چابک: رویکرد چابک چیست؟ چطور در حوزه‌ی API از آن‌ها استفاده کنیم؟
  • شن‌بازی با APIها: سندباکس چیست و چه کاربردی در توسعه دارد؟

در پایان نیز به عنوان کلام آخر یک چک‌لیست راهبردی از تمام مطالب گفته‌شده را ارائه کرده‌ایم تا بتوانید در کمترین زمان گام‌های لازم برای ورود به عرصه API را در سازمان خود بسنجید.

در تمام بخش‌های ره‌نگاشت پادیوم تلاش شده است تا با زبانی ساده و به دور از اغراق، ریز و درشت توسعه یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی API شرح داده شود و راهنمای کسانی باشد که پا در این مسیر پر پیچ و خم می‌گذارند.

راهی که تازه شروع شده است

توسعه‌ هر اکوسیستم نیازمند گفتمان و تعامل اعضای آن است. پادیوم نیز با درک این موضوع، تجربه‌های خود در مسیر پیشرفت و توسعه و گزارش‌های سازمان‌های موسسات بین‌المللی در حوزه‌ی API و نقش آن در بانکداری باز را جمع‌آوری و به رایگان در اختیار اکوسیستم دیجیتال ایران قرار می‌دهد. امید است که با در دسترس قرار گرفتن دانش فنی و مدیریتی برای همه، فضا برای رشد سریع‌تر در این اکوسیستم فراهم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سایر گام‌های سفر API سازمان می‌توانید گزارش «راهبری پروژه‌های عرضه API» مجموعه پادیوم را از لینک زیر دریافت کنید:

گزارش «راهبری پروژه‌های عرضه API» پادیوم

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا