آمازونتکنولوژی

اولین ربات تمام خودران آمازون با قابلیت حرکت معرفی شد

شرکت آمازون از اولین ربات متحرک تمام خودران که قرار است در انبارهای این شرکت استفاده شود، رونمایی کرد. 

این ربات با نام پروتئوس (Proteus) شناخته ‌می‌شود و به گفته آمازون، ‌می‌تواند کاملا بی‌خطر و امن، در کنار نیروی کار انسانی در انبارهای این شرکت، حرکت کند. این در حالی است که ربات‌های قبلی این شرکت، در محیط‌های اختصاصی و به دور از کارگران مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت. 

آمازون معتقد است که ربات‌های پروتئوس از فناوری پیشرفته ایمنی، ادراک و مسیریابی برخوردارند و در یکی از این ویدیوها که از این ربات منتشر شده، نشان ‌می‌دهد که پروتئوس در حین حرکت، نور سبزی را در مقابل خود ‌می‌تاباند و زمانی که یکی از کارگران، در این نور قرار ‌می‌گیرد، ربات حرکت خود را متوقف ‌می‌کند و پس از دور شدن کارگر، به حرکت خود ادامه ‌می‌دهد.

آمازون همچنین از چند سیستم ربات دیگر نیز پرده برداشت. یکی از آنها، کاردینال (Cardinal) نام دارد و در واقع، یک بازوی رباتیک با قابلیت بلند کردن و جابجایی بسته‌ها و کالاها تا وزن 50 پوند (22.6 کیلوگرم) است. 

این شرکت اظهار امیدواری کرد که بتواند از این بازوی رباتیک در سال آینده در انبارهای خود استفاده کند. به گفته آمازون، سیستم‌های بینش رایانه‌ای به این ربات‌ها اجازه ‌می‌دهد تا از میان بسته‌های مختلفی که روی هم و یا در کنارهم قرار گرفته‌اند، آنها را به صورت تک‌تک انتخاب کند.

آمازون همچنین از فناوری‌هایی رونمایی کرد که به ثبت دستی بارکدها از طریق اسکنرهای دستی توسط کارمندان پایان ‌می‌دهد.  در این روش، کارمندان در مقابل یک سیستم مجهز به دوربین ‌می‌ایستند که قادر به تشخیص بسته‌ها و اسکن آنها در کمترین زمان است.

هنوز جزییات دقیقی در خصوص نحوه عملکرد این فناوری ارائه نشده و تنها به ذکر این مورد که از ترکیبی از فناوری یادگیری ماشینی و دوربینی با نرخ 120 فریم بر ثانیه بهره ‌می‌برد، بسنده شده است. با این حال، به نظر ‌می‌رسد که شباهت زیادی با سیستم Just Walk Out این شرکت دارد که در فروشگاه‌های بدون صندوق این شرکت مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

همزمان با رونمایی از این فناوری‌های جدید، نگرانی‌هایی نیز در رابطه با وضعیت نیروی کار انسانی در صورت ورود این ربات‌ها با محیط کاری شکل گرفته است. علی‌رغم آنکه اخیرا گزارش‌هایی در خصوص مشکلات پیش روی آمازون برای پیدا کردن نیروی کار منتشر شده، اما این شرکت مدعی شد که هیچ تصمی‌می‌برای تعویض نیروی کار انسانی با ربات‌ها ندارد.

اخیرا یکی از مدیران آمازون اعلام کرد که جایگزین نیروی کار انسانی با ربات‌ها، تصمیم اشتباهی است و حتی ممکن است به تعطیلی یک مجموعه ختم شود. با این حال، ربات‌ها ‌می‌توانند نقشی مهم را در انجام کارهایی که برای انسان‌ها دشوار و خطرناک است، ایفا کنند. برای نمونه، سیستم اسکن بارکد جدید آمازون ‌می‌تواند تا حد زیادی، افزایش سرعت کاری را به دنبال داشته باشد.

آمازون نیز چندی پیش مدعی شد تما‌می‌ربات‌های جدید این شرکت ‌می‌توانند به ارتقای ایمنی در محل کار کمک کنند. مثلا با استقرار ربات‌های کاردینال، کارگران دیگر مجبور به جابجایی وسایل و بسته‌های سنگین نخواهند بود.

نوشته های مشابه

‫156 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا