علمی

تشخیص سلول‌های سرطانی با استفاده از ملخ‌های سایبورگ

دستارورد جدید محققان با کاشت الکترود در مغز ملخ‌ها

در آغازین روزهای همه‌گیری کرونا، محققان در بسیاری از کشورهای جهان سعی کردند تا با آموزش به سگ‌ها، از قدرت بویایی آنها برای تشخیص ویروس کرونا استفاده کنند. اگرچه این شیوه، تا حد زیادی اثربخش بود اما محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود داشت به طوری که آموزش این سگ‌ها برای تشخیص کووید-۱۹ زمان‌بر بود و از طرفی، نگهداری آنها نیز هزینه زیادی را به دنبال داشت.

اما اخیرا تیمی ‌از محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به روشی جدید در زمینه استفاده از حیوانات برای تشخیص بیماری‌ها دست یافتند. در بررسی که نتایج آن در ژورنال bioRXiv منتشر شده، محققان توضیحاتی را در خصوص استفاده از ملخ‌ها برای تشخیص سرطان ارائه دادند.

در این روش، از ملخ‌هایی به اصطلاح سایبورگ استفاده می‌شود که الکترودهایی از طریق جراحی در لوب‌های مغز آنها کاشته شده است. پروفسور دیباجت ساها و همکارانش، این عمل را روی ملخ‌ها انجام دادند و از الکترودهای کاشته‌شده برای دریافت سیگنال از شاخک‌های حشره که از آن برای دریافت بو بهره می‌برد، استفاده کردند.

همچنین، این گروه تحقیقاتی سه نوع مختلف از سلول‌های سرطانی دهان انسان را در کنار سلول‌ها رشد دادند و دستگاهی را برای جذب بوهای ساطع‌شده از این بافت‌ها تولید کردند. سپس از این دستگاه برای ارسال بو به سمت ملخ‌ها استفاده کردند.

در این بررسی مشاهده شد که مغز ملخ‌ها به بوهای مختلف، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و می‌توانند سلول‌های بیمار را تنها از طریق ثبت بوها، تشخیص دهند.

این بررسی هنوز در آغاز راه خود قرار دارد و بعید است که به این زودی‌ها بتوانید ملخ‌هایی با قابلیت تشخیص سرطان را در کلینیک‌ها ببینید. از طرفی دیگر، مشخص نیست که مجوز استفاده از این ملخ‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید و صادر شود.  

با این حال، ساها می‌گوید که این ملخ‌ها به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که بدن آنها تقریبا مرده است و تنها از مغز خود استفاده می‌کنند. این محقق و تیمش قصد دارند تا کار روی این پروژه را ادامه دهند. سیستمی که آنها طراحی کرده‌اند برای آنکه بتواند درست عمل کند، به چیزی بین ۶ تا ۱۰ ملخ (البته مغز آنها) نیاز دارد.

این گروه امیدوار است که الکترودهای جدید این امکان را برایشان فراهم کند تا نورون‌های بیشتری را ثبت کنند که این امر کمک می‌کند تا بتوان تنها با استفاده از یک ملخ، اقدامات تشخیصی را انجام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا