تکنولوژی

رونمایی از پهپاد SpearUAV با قابلیت لانچ از زیر آب

شرکت SpearUAV، کوادکوپتر خودران کپسوله شده Ninox 103 UW Sub-to-Air خود را عرضه کرده است. این کوادکوپر اولین پهپاد کندپران ( loitering) است که می‌تواند از روی یک زیردریایی از زیر آب و یا سکوهای معلق روی آب، لانچ شده و پرواز خود را آغاز کند.

این پهپاد قابلیت فعالیت زیر آب را دارد که یک امتیاز ویژه و تاکتیکی برای هر زیردریایی مجهز به این کوادکوپر محسوب می‌شود. اما نقطه ضعفی که این پهپاد دارد این است که در هوا، با سرعت از زاویه دید کاربر خارج شده  و کاربر مسیر حرکت آن را گم می‌کند.

صاحبان زیر دریایی‌ها در طول تاریخ همیشه آرزو داشتند که زاویه دید زیردریایی خود را افزایش دهند و در این زمینه چندین آزمایش نیز انجام شد. مثلا پرواز دادن کایت، جیروکوپتر و حتی استفاده از هواپیما که از روی زیر دریایی به آسمان فرستاده شد. اما همه آنها یک عیب مشترک داشتند: یک قایق باید وجود داشته باشد تا به عنوان سطحی بتوانند از روی آن لانچ شوند.

کوادکوپتر خودران کپسوله شده Ninox 103 UW Sub-to-Air

در سال‌های اخیر، نیروی‌های دریایی به پهپادها زیاد توجه کرده است زیرا نسخه‌های جدید این وسیله می‌تواند از زیر آب لانچ شود. اما، پهپادها در واقع هواپیماهایی با بال‌های ثابت هستند. درحالیکه Ninox 103 مبتنی بر طراحی کوادکوپتر بوده و پیشرفته‌تر از یک پهپاد معمولی است. Ninox 103  این قابلیت را دارد که به صورت معلق در یک نقطه باقی بماند.

بر اساس گفته شرکت SpearUAV، دستگاه Ninox 103 در یک کپسول تعبیه شده که می‌توان آن را روی یک زیر دردیایی مستقر کرد.  این کپسول رویسطح آب معلق می‌ماند و می‌تواند تا 24 ساعت ساکن در یک نقطه  باقی بماند.

دید X-Ray از داخل کپسول Ninox 103

Ninox 103 زمانی که روی هواست محدوده حرکتی 10 کیلومتری دارد و اسقامت آن با ظرفیت باربری 1 کیلوگرم، 45 دقیقه است.  این پهپاد  آثار صوتی، بصری و حرارتی پایینی دارد و قابلیت‌هایی نظیر سنسورهای الکترو-اپتیکال و اینفرارد(مادون قرمز) دارد که با کمک آنها و همینطور سیستم هوش مصنوعی خود، هدف خود را به صورت خودکار شناسایی و برای رسیدن به آن حرکت می‌کند. Ninox 103 برای ارتباط با زیردریایی‌‌، دیگر پلتفرم‌ها یا تیم نیروهای ویژه مستقر در خشکی، از سیستم کد نویسی شده ارتباطی به خصوص، ادغام داده‌های شخص ثالث و قابلیت اتصال cross-domain استفاده می‌کند.

کپسول حاوی این پهپاد می تواند قبل از لانچ پهپاد، تا 24 ساعت روی آب معلق بماند.

پهپاد Ninox 103 Sub-to-Air اولین نمونه نوع خود در دنیای تکنولوژی است. طبق گفته موسس و مدیرعامل  شرکت SpearUAV،  در بین مشتریان  این شرکت، میزان تقاضا برای پهپاد با قابلیت اعزام از زیر آب، در سرتاسر دنیا افزایش پیدا کرده و این  پهپاد برای جوابگویی به این نیاز کاربران طراحی و تولید شده است. وی در ادامه  سخنان خود گفت:« این سیستم بی همتا دوران آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و شرکت اسپیر، برای توسعه این دستاورد، همکاری خود را با چندین شرکت سرشناس آغاز کرده است.»

ویدیویی از اعزام پهپاد Ninox 103 UW Sub-to-Air از زیر آب را در ادامه ببینید.

نوشته های مشابه

‫1,594 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا